Gå til innhold

Tips til hva jeg kan erstatte posesauser med?

Fremhevede innlegg

Gjest nickandj
Skrevet

Jeg trenger litt tips til hva jeg kan sprite opp middagsretter bestående av laks, torsk, kylling- og kalkunfiléter med. Jeg er glad i bearnaise og bretagne-saus til kylling og kalkun. Til laks bruker jeg noen ganger å lage en slags urtesaus av matfløte og diverse krydder, men som regel har jeg ingen ting ved siden av. Torsk har jeg aldri likt, men skal forsøke framover nå. Så trenger tips til det og.

Noen som har noen hjemmelagde favorittsauser? Gjerne lettvint, og som ikke består av mel:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

pesto, sitron, rømme, salsa

Anonymous poster hash: 92809...e5d
AnonymBruker
Skrevet

Béarnaise kan du jo lage selv i stedet for å bruke pose. Eller enklere: Du kan lage majones eller aïoli med masse frisk estragon i - godt til både kjøtt og fisk, og lettere å få til.

Til fisk anbefaler jeg å prøve beurre blanc, dvs hvitvin og sjalottløk kokt inn til det halve, evt en liten skvett fløte eller crème fraîche, og så kalde smørterninger pisket inn. Sandefjordsmør er også godt.

Hvis du vil tenke sunnere hverdagsmat, er det en mulighet å lage grønnsakspuréer til kjøtt og fisk som erstatning for saus. Eller feks salat av linser eller gryn (spelt eller bygg) og diverse grønnsaker og urter, og så en god vinaigrette på. Da blir saus overflødig.

Anonymous poster hash: 5ed67...519
  • Liker 2
Skrevet

Soyasmør er veldig godt til hvit fisk.

Finhakk en sjalottløk. Brun smør i en gryte, ta det av varmen når det er brunt, men ikke brent.

Ha oppi sjalottløken. Den skal ikke steke, bare bli varm.

Tilsett lik mengde soyasaus som smør. Her synes jeg at den mindre salte soyasausen med grønn kork fungerer greit sammen med normalsaltet smør.

Avslutt med å skvise oppi litt lime. Rør sammen og server.

• Liker 2
Skrevet

Som enkel kald saus blander vi ofte sammen lett creme fraishe og pesto. Helt fantastisk godt!:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg lagde noe a'la bretagne selv her en dag for å få brukt opp litt tomatpure og fløte. Googlet hjemmelaget bretagnesaus og tilpasset den etter det jeg hadde i kjøleskapet. Min bestod vel av fløte, kraft, tomatpure, paprikapulver, muligens litt hvitløk? Husker ikke helt i detalj...

Men poenget var at oppskriften (fra lchf bloggen) virket god!:)

Skrevet

Til torsk er vi også glad i pesto og kesam!:) Stekte torskfileter, grønn salat med tomater i og pesto oppå, ovnsbakte urtepoteter i båter, toppes med en rømme/kesamklatt og grovt salt. NYDELIG!

(Ps: jeg likte heller ikke torsk før for et knapt års tid siden eller noe slikt. Tenk litt utenfor boksen med tilberedning, så er det lettere!:) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...