Gå til innhold

Viktig med eldreomsorgen ja, men viktig med alle barnehagene og!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste en artikkel i aftenposten om eldreomosorgen, der eldre blir feilmedisinert av ufaglærte assistenter. Eldre får ikke den omsorgen og tryggheten de skal ha av fagfolk.

Dette er virkelig ikke bra! Man sammenlignet med å levere bilen på verksted. Ingen som ikke kan noe om bil kan fikse bilen, en som ikke har peiling på biler. Men når det kommer til mennesker så er det gret?

Men alle vet at assistenter ikke skal ha så høy lønn som fagutdannede, og dette kommer igjen i barnehagene. Mange assistenter der også uten utdanning og uten peiling på barn, omsorg, trygghet, bleieskift, rutiner og slikt.

Blir så sint, fordi dette skjer hver dag. Ufaglærte får jobbene over de faglærte pga de da sparer penger. De fagutdannede blir faktisk byttet ut med billigere arbeidskraft. Og da er det bare ufaglærte assistenter igjen i sykehjemme og barnehagene. Ville dere overlatt barna deres til bare assistenter?? Som aldri har lest en bok om barn, aldri skiftet en bleie eller aldri deltatt i samlinger, sunget sanger, vist trygghet og omsorg +++++

Mange assistenter gjør en flott jobb og de trengs, men de MÅ ikke bli byttet ut med fagutdannede folk som har dybde i pleie, helse, medisinering, observasjoner osv.

De private barnehagene bruker mye ufaglærte, selv om det heter så fint at de skal ha så og så mange fagutdannede, men når de blir syke setter de inn vikarer UTEN utdanning og de får gjerne jobbe lenge. Ikke rettferdig system dette her!!!!

Sykehjemmene og, setter inn ufaglærte vikarer. Hva med alle de som utdanner seg, hvor skal de jobbe da???? :sur:

Anonymous poster hash: aa4bd...2b2
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Der har barnehageledelsen også et ansvarda..

Jeg er ufaglært barnehageassistent og har ikke barn selv.

Jeg begynnte som vikar for seks år siden nå, fordi jeg trengte jobb og er glad i barn var dette et naturlig sted å begynne.

Jeg startet i et vikariat og etter første året ble jeg fastansatt i full stilling og har vært der siden.

Sjefen min er helt fantastisk, vi har et godt miljø med både førskolelærere, fagarbeidere og assistenter (dette er en liten barnehage da).

Sjefen min er veldig klar på at alle som jobber der er viktige for at barnehagen skal fungere. Derfor er de kresne på hvem de tar inn og invisterer i veldig god opplæring for assistentene og vikarene.

Vi har veldig lite gjennomtrekk i ansatte, og bruker faste vikarer.

Jeg innbiller meg at disse tingene henger sammen.

Sjefen vår har mange ganger sakt at vi som er assistenter burde fått mer lønn ifht hvor lenge vi har jobbet der enn det vi gjør nå. Da ønsker kanskje flere å gi assistenter ordentlig opplæring og engasjerte og arbeidsomme folk trekker til jobbene.

Har skjønnt at det ikke er slik alle plasser, men jeg tror nok at dersom assistenter får like mye kursing, opplæring og respekt som resten av personalet vil man merke liten forskjell på en assistent og en fagarbeider :)

Helt til sist må jeg bare si at jeg ikke helt skjønner hvor du vil han med å sette eldreomsorgen og oppvekstsektoren opp mot hverandre?!

Det er to forskjellige ting som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Anonymous poster hash: 154e1...966

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sette fokus på assistenter som går foran fagutdanna folk. Det skjer jo hver dag på sykehjem og i barnehager. Det er billigere å ansette en assistent enn en barne og ungdoms arbeider f.eks. Derfor er dette en lei utvikling som skjer. Hvem som helst kan også få jobb på et sykehjem uten krav til utdanning eller peiling på eldreomsorg. Dette er viktig tema altså. Gjelder hele helsesektoren, derfor drar jeg inne barnehager også. Barna er ikke syke og må pleies, men de må passes og trenger omsorg de og.

Anonymous poster hash: aa4bd...2b2
Skrevet

Det er ikke sånn at barnehagene velger ufaglærte framfor førskolelærere for å spare penger.

• Liker 2
Skrevet

Ikke bare velger de ufaglærte foran faglærte, men min personlige favoritt er når de velger folk på 'arbeidstrening fra nav' (son NAV lønner) som 'vikarer' ved sykdom. noen av dem snakker så krise dårlig norsk at det er helt utrolig...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel verken greit med hovedvekt av ufaglærte verken i barnehager eller sykehjem. Hvorfor sette de to stedene opp mot hverandre? Og lederne har et ansvar i forhold til OPPLÆRINGEN av assistenter, for den svikter begge steder. Ofte kan de ingenting om hygiene og sprer dermed smittsomme sykdommer. Pedagogikk -og psykologikunnskapene er heller ikke alltid adekvate. Men har de empati, så kan mye læres.

Anonymous poster hash: 74db7...f1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...