Gå til innhold

Fått bot etter ferie i Frankrike, fake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har postet dette på bil og trafikk men prøver her også...

Vi var nylig på ferie i frankrike og leide bil. Da vi kom hjem viser det seg at vi får et 3 siders brev i posten der alt står på fransk. Etter mye googling fant vi ut at det står at leiebilen vi kjørte har kjørt på rødt lys, på en vei i byen vi bodde. sjekket nettsiden de linket til og kunne der velge engelsk tekst. da står det at dette er et automatisk system, der Frankrike har kameraer i en del lyskryss som tar bilde om man kjører på rødt. Boten genereres automatisk-

Det står at vi må betale 90 euro innen et visst antall dager. om vi betaler etter dette vil boten gradvis øke. Mannen min kan ikke huske å ha kjørt på rødt og jeg kan heller ikke huske at han gjorde det. Nå sier en bekjent at det har stått i media om at folk opplever å få slike falske bøter i fra F.eks Frankrike og spania, og at ansatte i biluteliefirmaene visstnok utleverer info om kunder.

90 euro er jo ikke mye så jeg tenker vi kunne betalt bare, men mannen min mener det sikkert er scam og at vi skal droppe det. har nå funnet ut at man kan klage på denne siden så vi får i alle fall be om bildebevis..

noen som har opplevd lignende eller vet noe?

Anonymous poster hash: 3c934...796
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i utlandet og har opplevd å få bot for ikke å ha betalt bompenger - veldig kjekt når det ikke var noe som helst sted det var mulig å betale for seg. Men vi visste i hvert fall at vi hadde kjørt over uten å betale.

Vi har kjørt mye i Frankrike og Tyskland også, og har til og med kjørt for fort ved en feiltagelse og blitt fotografert - men uten å få bot. Vi ventet faktisk på bot. Jeg ville forlangt billedbevis om jeg var dere.

Anonymous poster hash: 6dce6...65f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke at kontakt med firmaet dere leide bil av og høre? De har garantert vært borti dette og er jo de bilen står registrert på..

Anonymous poster hash: 20640...d92
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke at kontakt med firmaet dere leide bil av og høre? De har garantert vært borti dette og er jo de bilen står registrert på..

Anonymous poster hash: 20640...d92

Godt poeng. Jeg overså dette. Eventuelle krav kan kun komme gjennom leiebilfirmaet. Det er jo de som står oppført som eiere av bilen og skal ha kravet tilsendt først. Det høres veldig merkelig ut at noen skulle ha fått navn og adresse på dere. Høres ut som scam, ja.

Mente for øvrig at det med bompenger skjedde i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Ville nok kontaktet utleiefirma ja, og evt politi i franskrike for å høre om dette er vanlig praksis.

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i Nederland for ikke lenge siden. Hadde leiebil, og fikk fartsbot noen uker etter at vi kom hjem. Husker heller ikke at vi kjørte for fort, men det gjorde vi helt sikkert. Boten var på 30 Euro for å ha kjørt 5 km for fort. Det kostet mer å overføre pengene i banken. I tillegg fikk vi et gebyr på 20 Euro fra utleiefirmaet for at de hadde måttet behandle saken - altså oppgi informasjon til offentlige myndigheter om vår adresse osv.

Anonymous poster hash: a6178...c2d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk dere! Har prøvd å ringe div steder uten hell, men har sendt mail til leiebilselskapet nå så venter på svar fra dem.. Brevet må jo ha gått via dem så noe må de i alle fall vite om sannhetsgehalten i slike bøter..

Anonymous poster hash: 5d5a1...b6f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ryddet akkurat i noen papirer og fant boten vi fikk. Den var skrevet på tysk siden bilen vår er tyskregistrert. Det hele høres veldig merkelig ut.

AnonymBruker
Skrevet

Fakta er jo at bøter får man ettersendt i EU om man kjører med egen eller leiebil. Så akkurat den biten er ikke rart. Men om akkurat denne er svindel eller ikke, er jo enkelt å finne ut av i og med at leiebilfirmaet vel kan bekrefte/avkrefte.

Anonymous poster hash: a6178...c2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...