AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #1 Skrevet 4. august 2014 Hei Håper noen vet hva jeg kan gjøre her. Hva skjer med lånet hos lånekassen når man ikke kan betale, og har null inntekt? Jeg kan selvfølgelig skaffe kontoutskrifter som viser at jeg ikke har inntekt, men de krever at du er registrert hos NAV for å la deg utsette lånet. Jeg ønsker ingen kontakt med NAV, da jeg ikke har mulighet til å følge opplegget deres (eller tåler å bli ødelagt av kampen mot dem, har prøvd før). Bor hos broren min for tiden og får mat av han, mottar ingen støtte som sosial hjelp, trygd, aap eller annet. Har ca 1500 kr inn på konto per år (bursdag/julegave) som går til gebyr på visa (250) og telefonregninger. Kan nevnes at jeg har angst men det finnes ingen tilbud til meg her for behandling. Håper noen kan svare på hva som skjer om regningene ikke kan betales. Ønsker ikke å spørre min bror om å dekke dette for meg Anonymous poster hash: c1881...026
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #3 Skrevet 4. august 2014 Søk om betalingsutsettelse. Og eventuelt sletting av ekstra renter i ettertid. Så lenge du ikke tar kontakt med lånekassen om betalingsproblemene dine, så kommer det ikke til å "skje" noe utover at du vil få flere purringer og at det til slutt går til inkasso. Anonymous poster hash: e1800...ea0 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 4. august 2014 #4 Skrevet 4. august 2014 gå inn på lånekassen og søk om utsettelse på de regningene du trenger utsettelse for som regel går det i orden uten at de trenger noe mer fra deg jeg har akkurat gjort det selv
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #5 Skrevet 4. august 2014 Du burde ta kontakt med nav, og fastlegen din, sammen kan dere lage et opplegg som gjør deg bedre.. Anonymous poster hash: 95d41...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #6 Skrevet 4. august 2014 Takk for svar, har allerede utsatt et år så lurer på hva som skjer nå. Leste på sidene deres følgende: Ettergivelse av gjeld som er umulig å inndrive Lån, renter og omkostninger kan bli ettergitt dersom det regnes som umulig å få inndrevet gjelden. Hele eller deler av gjelden kan ettergis. Det blir foretatt en streng vurdering av disse sakene. Avgjørelsen er basert på en forretningsmessig vurdering og er ingen rettighet. Kan jeg søke om dette? Jeg gikk 1 år på voksenopplæring, fikk bra karakterer og ble lovet en plass året etter. Året etter startet ikke "del 2" opp, så nå står jeg uten utdannelse og mulighet til å fortsette denne for å få en lærlingeplass (tenkte det var lurt med en praktisk utdannelse og opplæring i bedrift for meg som har angst, men nå tenker jeg hver dag på dette lånet selv om det bare er på 38.000) Anonymous poster hash: c1881...026
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #7 Skrevet 4. august 2014 Du burde ta kontakt med nav, og fastlegen din, sammen kan dere lage et opplegg som gjør deg bedre.. Takk men det har jeg allerede gjort, NAV nekter å la fullmakt komme på møter, vil ikke ha kontakt på mail/brev (i posten, gammeldagsmåten), og krever at jeg tar hvilken som helst jobb (som ikke funker da jeg har angst). Legen har henvist meg til dps, men da jeg ikke kommer meg dit (buss eneste mulighet), og ikke klarer å bli vurdert av 3 andre ukjente personer samtidig greide jeg ikke møte opp. Ba om ny time 2 år senere, men da fikk jeg til svar at jeg ikke får ny henvisning da jeg ikke greide møte opp (sa i fra om at jeg ikke kom til å greie det allerede første time hos legen Den timen hadde det tatt noen år før jeg greide å manne meg opp og møte opp til). Innleggelse eller hjemmebesøk var heller ikke noe alternativ så jeg er litt "stuck" for å si det sånn. Anonymous poster hash: c1881...026
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #8 Skrevet 4. august 2014 Takk for svar, har allerede utsatt et år så lurer på hva som skjer nå. Leste på sidene deres følgende: Kan jeg søke om dette? Jeg gikk 1 år på voksenopplæring, fikk bra karakterer og ble lovet en plass året etter. Året etter startet ikke "del 2" opp, så nå står jeg uten utdannelse og mulighet til å fortsette denne for å få en lærlingeplass (tenkte det var lurt med en praktisk utdannelse og opplæring i bedrift for meg som har angst, men nå tenker jeg hver dag på dette lånet selv om det bare er på 38.000) Anonymous poster hash: c1881...026 Du kan søke, men det skal veldig mye til før du får det innvilget! Da er det snakk om at du er varig ute av stand til å betale, kan sammenlignes med å være i en gjeldsordningssituasjon. Jeg antar at du er ganske ung? Da kommer du ikke til å få innvilget dette. Du må registrere deg hos NAV, slik at du kan få rentefritak med dertil tilhørende ekstra utsettelser. Gjør du ikke det, vil lånet gå over til Statens Innkrevingssentral. Og det er ikke gøy. Du kan også ta kontakt med Lånekassen og høre om de vil inngå en nedbetalingsplan med deg. Det er viktig at du tar kontakt nå, før du havner hos SI. Anonymous poster hash: 36e7b...845 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #9 Skrevet 4. august 2014 Du må registrere deg hos NAV, slik at du kan få rentefritak med dertil tilhørende ekstra utsettelser. Gjør du ikke det, vil lånet gå over til Statens Innkrevingssentral. Og det er ikke gøy. Du kan også ta kontakt med Lånekassen og høre om de vil inngå en nedbetalingsplan med deg. Det er viktig at du tar kontakt nå, før du havner hos SI. Kan jeg være registrert hos NAV uten å må ha noe mer kontakt med dem? Jeg kan ikke inngå en nedbetalingsplan, da jeg ikke har noe inntekt. Jeg antar at du er ganske ung? Fyller 33 i år, uten at jeg vet hva det har å si for vurderingen deres. Har ingen ubetalte regninger eller gjeld fra før, men regner med jeg får regning av lånekassen snart. Har aldri fått så mye som en purring eller inkasso fra før, så aner ikke hvordan dette skal gå nå Anonymous poster hash: c1881...026
Duckie Skrevet 4. august 2014 #10 Skrevet 4. august 2014 Du må rett og slett begynne å få orden på livet ditt. Du kan jo ikke bo hos broren din, og leve på han resten av livet? Nå vet jeg ikke hvor lenge du har bodd der, men uansett hvor glad jeg er i søsknene mine, hadde jeg aldri godtatt dette over tid. Det kommer sannsynligvis ikke din bror til å gjøre heller. Du må gå til fastlegen, og du må gå til NAV. Kan broren din være med deg? Veldig mye lettere å få gjort slikt om man har noen som tar styring, og får det til å skje. Han kan også forklare situasjonen når det stopper opp for deg, og kan ha litt enklere for å "stå på krava", og få frem hvor alvorlig situasjonen er. Det er tøft å jobbe seg ut av psykiske problemer, men man må dessverre ta et tak, og dra seg opp og ut. Det er ingen som kommer hjem til deg og gjør deg frisk. Jeg ble ikke vurdert av 3 forskjellige personer da jeg var på DPS, kun meg og en psykolog. Du må også ta kontakt med lånekassen, og forklare situasjonen. De vil sikkert kreve en legeerklæring om de har muligheten til å gjøre noe, men det svaret får du best fra dem. Utifra hva jeg har hørt er de dessverre veldig firkantet når det kommer til regler. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #11 Skrevet 4. august 2014 Praksis er at for å få ettergitt lån hos Lånekassen, så må du være varig ufør fra NAV. Anonymous poster hash: 1e1f8...b31
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #12 Skrevet 4. august 2014 Ts her, tusen takk for svar Litt usikker på hva du vil med innlegget ditt duckie, da jeg har vært i kontakt med NAV og lege gjentatte ganger uten å komme noen vei. Broren min eller andre har ikke anledning til å være med, og selv greier jeg ikke den kampen - jeg godtar det de sier og tenker at dette skal jeg greie, så greier jeg ikke følge opp og ting går rett vest igjen. Hadde jeg greid å være i møter med de og "kjempe" hadde det vært mye enklere å ha en jobb tror jeg, og da hadde jeg jo ikke hatt et problem her. Jeg fikk brev av DPS, der det stod at de ville ha meg inn til vurdering og samtale og det var oppgitt 3 fulle navn - så regnet med det var de jeg skulle snakke med. Da jeg greide å manne meg opp til å dra, fikk jeg som sagt ikke en ny henvisning da jeg ikke hadde greid å møte opp sist (synes dette er rart, da grunnen til at jeg skulle dit var den samme og jeg ga beskjed på forhånd, men slik er nå det) Skjønner godt hva du mener om å leve av andre, og jeg skulle ønske jeg fikk hjelp av nav og lege slik at jeg slapp dette - men når man er midt i situasjonen og alt er ganske kjipt nytter det ikke å gå rundt å ha dårlig samvittighet hele tiden, ting er ille nok av seg selv. Min bror har en god job, jobber offshore og er mye borte, så jeg tar meg av all vasking, innkjøp av mat, hage/klipping av gress, maling og vedlikehold. Han har også 2 barn (som ikke bor hos min bror men hos sin mor), og jeg prøver å være en god tante for de og en god ressurs for min bror. NAV godtar heller ikke fullmakt, kontakt på mail eller via brev, så føler jeg ikke kommer noen vei der. Dersom det holder å stå arbeidsledig på deres sider, så får jeg utsatt betalingene tror jeg - så skal prøve på det Anonymous poster hash: c1881...026
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #13 Skrevet 4. august 2014 Lånekassen utfører automatiske søk mot NAV dersom du søker om rentefritak på grunn av arbeidsledighet. Det er derfor et krav at du er registrert arbeidsledig der for å få innvilget dette. I tillegg må inntekten din være under et visst nivå. Får du innvilget rentefritak, får du også betalingsutsettelse for samme periode.Anonymous poster hash: 36e7b...845 2
Duckie Skrevet 4. august 2014 #14 Skrevet 4. august 2014 Da må du bytte fastlege. Du kan ikke fortsette sånn her, du må komme deg videre i livet. Og jeg har vært igjennom mye av det samme selv altså, så jeg håper ikke jeg kommer frem som en bedrevitende person som kommer med kjappe løsninger, for det er ikke meningen ihvertfall. Jeg har hatt flere fastleger oppigjennom, som ikke har hjulpet meg med mine problemer. Det er delvis fordi de ikke orket/gadd å følge opp eller tok meg på alvor, delvis fordi jeg ikke klarte å uttrykke hva som var problemet, og hvor alvorlig det var. Man må rett og slett si at "dette her fikser jeg ikke". Jeg har hatt mye gode opplevelser med å skrive ned ting, og levere til behandlere. Jeg er kjempedårlig på å fortelle om meg selv, og hvordan jeg har det, men om jeg får tid til å samle tankene og få det ned på papiret kommer det mye bedre frem. Det var det som gjorde at jeg fikk hjelpen jeg trengte til slutt. Det er drittøft, det er kjempeskummelt, men i enden så er det verdt det. Både kortsiktig (med tanke på Lånekassen), men også langvarig, hvor du kanskje kan få livet ditt tilbake. Jeg har vært på DPS i to omganger, begge gangene med bare en psykolog. I Oslo har de ihvertfall så stor pågang, at jeg tror nok ikke de setter av tre personer til hvert møte. En annen ting å tenke på er hva kommune/bydel kan hjelpe deg med. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg tenker på noe ala dette, hvor du kan få mer hjelp enn bare vanlig psykolog. Kanskje akkurat dette prosjektet ikke er noe for deg enda, men kommunder/bydeler har mye slike prosjekter gående, ofte vil fastlegene være oppdaterte på disse. Det er mye hjelp å få der ute, men man er (dessverre) nødt til å initiere dette selv.Men om broren din jobber offshore, da er han vel også mye hjemme på dagtid? Kan han ikke være med deg på ihvertfall første møtet med fastlege og NAV, sånn at du vet at du kommer deg av gårde, og at han kan bidra i forklare alvorligheten i situasjonen? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå