Gå til innhold

Hvor ofte kan man jogge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt helt hekta på å jogge. Men hvor ofte bør jeg jogge / ha pause dager?

Anonymous poster hash: 290c2...fe1
Videoannonse
Annonse
Gjest Ketchupjenta
Skrevet (endret)

Før jeg ble syk jogget jeg hver dag :)

Endret av Ketchupjenta
AnonymBruker
Skrevet

Du kan naturligvis jogge hver dag, om kroppen og hodet er komfortabel med det.

Anonymous poster hash: 6055b...d89
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Da får jeg sa formen ann fremover. Og jogge når jeg har lyst. Men jeg tenker i utgangspunktet å jogge 2-3 ganger i uken. Jeg går tur nesten hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

en kollega av meg sier at når man ikke er vandt til å jogge så bør man starte med 2 ganger i uka, for ellers kan man løpe på seg beinhinnebetennelse. å det har jeg gjort en gang, og det er ikke noe jeg anbefaler å prøve.

å stopp ALLTID om du kjenner at du får vondt. prøv å løp på løplabbet også for å se hvordan du belaster foten. løping kan gjøre stor skade om man ikke har skikkelige sko :)

Anonymous poster hash: a7456...9a1
Skrevet

Ikke oftere enn at kroppen rekker å restituere seg mellom hver økt. Jogging er veldig hard belastning for kroppen, så du bør absolutt ha 2-3 treningsfrie dager i uka. Idrettsfolk på høyt nivå som jogger hver dag tar seg veldig sjelden helt ut på trening, pluss at de har bygd seg opp til å tåle så mye trening over mange år.

Skrevet

Før jogget/løp jeg veldig ofte, kunne gjerne jogge hver dag fire-fem dager i strekk. Plutselig fikk jeg veldig vondt i kneet, og legen sa at det var mest sannsynlig pga. overbelastning og for mye ensidig trening (selv om jeg også trente styrke ved siden av). Etter kneet ble bra og jeg kunne jogge igjen, har jeg alltid passet på å hvile nok, og det er sjelden jeg jogger mer enn to-tre dager i strekk. I tillegg har jeg kortet ned varigheten på hver økt, og driver heller litt med annen trening, som ellipsemaskin, gruppetimer, og mer styrketrening. Når det er sagt, er det nok individuelt hvor ofte en person kan jogge. Du må nok finne ut hva som er det beste for deg og din kropp. Men jeg anbefaler deg å ikke overdrive, for skaden kommer fortere enn du aner...

• Liker 1
Skrevet

Jeg jogger 5 ganger i uken, enten oppvarming eller kardiotrening.

Etter noen mnd begynte det å verke skikkelig i hoften på høyre side, og det var/er overbelastning! Byttet sko, og det hjalp!

Skal du jogge mye,Må du ha riktige sko! God støtte og demping er viktig.

Gjest Runforit
Skrevet

Man kan jogge hver dag, men man må bygge kroppen opp til det over tid. Har jogget i over 5 år og fikk en akillesbetennelse for noen år siden(var lat og kjøpte ikke nye sko så akillesen fikk ikke støtten den trengte). Utover det har jeg aldri hatt skader.

Mange gjør feilen at de starter for hardt og for mye før kroppen har bygget seg opp og det er da skadene kommer.

Trikset er å starte i det små og bygge seg opp over tid.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode tips. Da passer målet mitt om å jogge 2-3 ganger i uka ganske bra. Jeg syns skoene mine er gode. Men jeg skal sjekke litt mer. Heldigvis jogger jeg ikke på asfalt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...