Gå til innhold

Hvordan skal egentlig pavlova være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har laget pavlova har bunnen blitt helt sprø tvers gjennom.

Men så har jeg fått den servert hos andre. Og da har jeg opplevd at det har vært seig marengsbunn. Og nå sist gang så var bunnen kun sprø ytterst (ca 2 mm lag som var sprøtt) og så var resten bare bløt marengsmasse.

Så da lurer jeg jo på hvordan det egentlig er meningen den skal være?

Anonymous poster hash: ffc14...5a2

Skrevet

Den skal ha en sprø og tørr overflate og være seig inni. Seig- ikke bløt, da er den for lite stekt.

En pavlova skal stekes og deretter tørkes i ovnen før man tar den ut. Når den er ferdig stekt skrur man av ovnen og setter ovnsdøren på gløtt også får den stå der i minst en time. da blir den alltid perfekt.

Noen oppskrifter på pavlova har ikke eddik i seg, styr unna de siden eddiken er med på å stabilisere pavlovaen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en variant som er sprø helt gjennom, men den heter noe annet. Jeg husker ikke hva. En i slekta lager den varianten.

Jeg liker pavlova bedre ;)

Anonymous poster hash: 14dc3...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Den skal være sprø utenpå og seig inni ja. Jeg har blitt fortalt at forskjellen på marengsbunn og pavlovabunn er at man har eddik i pavlovabunnen og derfor blir den seig inni. Men jeg har laget pavlova/marengsbunn uten eddik og den har også blitt seig inni så jeg skjønner ikke helt det der.

Men altså, sprø utenpå og seig (ikke bløt) inni. Det er viktig at kremtoppingen ikke må tas på for lenge før serveringen for da siver den ned i bunnen og den blir bløt og så seig at man får ikke skjært i den.

Anonymous poster hash: 57696...c06
Gjest Peanut
Skrevet (endret)

Noen oppskrifter på pavlova har ikke eddik i seg, styr unna de siden eddiken er med på å stabilisere pavlovaen.

Jeg lager Pavlova uten eddik og min blir alltid sprø utenpå, og sånn fluffy og seig inni. :sjenert:

Oppskrift her:

(Sorry, ble et vridd bilde... >_< )

Endret av Peanut
Skrevet

Jeg lager Pavlova uten eddik og min blir alltid sprø utenpå, og sånn fluffy og seig inni. :sjenert:

Oppskrift her:

image.jpg

(Sorry, ble et vridd bilde... >_< )

Jeg også. Lager marengs på kun sukker og eggehvite og litt salt.

Gjest Supersnella
Skrevet

Eddiken tilsettes for at den skal bli blank utenpå,den blir like seig å god inni uten. Men når man pisker eggehvitene er det viktig å starte med bare litt av sukkeret først og lav hastighet på miksern ( hvis du ikke pisker for hånd da, det er faktisk best, men tar tid) og tilsetter resten av sukkeret litt etter litt og øker hastigheten mot slutten :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Den skal være skitgod! :opplyser:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...