Gå til innhold

Ølutsalget stenger kl 20 - Turister ler av oss.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen dager siden så jeg et morsomt syn. Jeg var i butikken ved 21-tiden for å handle og så tre turister som lo høylytt mens de tok selfies-bilder foran "barnehagegardinene" som dekker ølpallene for å hindre folk i å kjøpe øl etter kl 20 på hverdager og kl 18 på lørdager. Åpenbart et morsomt syn for disse turistene. Du kan handle alt du vil i butikken, men kl. 20:05 får du ikke handle den ølen fordi det er fali fali..

Hvorfor holder vi fortsatt på denne merkelige barnehagementaliteten? Folk flest kan da umulig støtte dette latterlige tiltaket?

Anonymous poster hash: e7ee1...2df
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rent alkoholpolitisk er det et fint virkemiddel som bidrar til å holde statistikken nede hva gjelder rusbruk i befolkningen og alkoholrelaterte skader.

Anonymous poster hash: 7bfe4...5c4
  • Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Rent alkoholpolitisk er det et fint virkemiddel som bidrar til å holde statistikken nede hva gjelder rusbruk i befolkningen og alkoholrelaterte skader.

Gud bedre... Det blir med rusmisbruk om folk ikke får kjøpe øl kl 21? Tror du virkelig på det? Du må være politiker...el hjernevasket..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Gud bedre... Det blir med rusmisbruk om folk ikke får kjøpe øl kl 21? Tror du virkelig på det? Du må være politiker...el hjernevasket..

Dette finnes det mye materiale og statistikk om, så nei. Jeg vil vel heller hevde at du fremstår litt uopplyst.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Dette finnes det mye materiale og statistikk om, så nei. Jeg vil vel heller hevde at du fremstår litt uopplyst.

Ok. Gi meg bevis for at det blir mindre rusmisbruk ved at folk ikke får kjøpe øl i butikken kl 21.

• Liker 3
Skrevet

Ja, det ville vært interessant med noen troverdig og konkret dokumentasjon på om dette faktisk hjelper. Om vi ser på andre former for forbud og regulering så viser det seg at det ikke hjelper, men heller gjør ting verre.

Sånn sett er det fristende og si at forbud og regulering ikke hjelper noen vei, det blir verken bedre eller verre. Det fører bare til mer byråkrati, kostnader og evt elendighet for de som blir straffet av forbudet og reguleringene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken statistikk?

Anonymous poster hash: 2f525...e90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken statistikk?

Det finnes mye sammenlignbar statistikk fra andre land. Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det ville vært interessant med noen troverdig og konkret dokumentasjon på om dette faktisk hjelper. Om vi ser på andre former for forbud og regulering så viser det seg at det ikke hjelper, men heller gjør ting verre.

Sånn sett er det fristende og si at forbud og regulering ikke hjelper noen vei, det blir verken bedre eller verre. Det fører bare til mer byråkrati, kostnader og evt elendighet for de som blir straffet av forbudet og reguleringene.

Er faktisk enig i det. Vinmonopol for de sterkeste sakene er nå så, men det man har i butikken burde kunne bli solgt i butikkens åpningstid. Det er heller ikke uvanlig med mange konflikter for mange butikkansatte når en kunder kommer 20:01 og skal kjøpe øl og den som sitter i kassa må forklare at det ikke er mulig å slå inn øl lengre. Moderne kassaapparater kan fjerne varer på gitte tidspunkt og det er pain in the ass som butikkansatt.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mye sammenlignbar statistikk fra andre land. Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt?

Ja, men tar den statistikken høyde for andre faktorer i disse landene? Som at man også selger sterkere spritvarer i de fleste butikker i mange land? Som generell utbredelse av alkoholisme? Som at det er langt dårligere økonomi i mange europeiske land og som skaper sosial uro og til dels alkoholisme?

Man må kompensere for slike faktorer før man kan bruke det sammenlignende mot norske forhold. til da bør man kunne selge alle butikkens varer i hele åpningstiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men tar den statistikken høyde for andre faktorer i disse landene? Som at man også selger sterkere spritvarer i de fleste butikker i mange land? Som generell utbredelse av alkoholisme? Som at det er langt dårligere økonomi i mange europeiske land og som skaper sosial uro og til dels alkoholisme?

Man må kompensere for slike faktorer før man kan bruke det sammenlignende mot norske forhold. til da bør man kunne selge alle butikkens varer i hele åpningstiden.

Selvfølgelig må man ta høyde for det du nevner og det har mange forskere her til lands gjort når de har sammenlignet statistikken. Det er jo jobben deres, vet du, så det der kan de.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må man ta høyde for det du nevner og det har mange forskere her til lands gjort når de har sammenlignet statistikken. Det er jo jobben deres, vet du, så det der kan de.

Ok, men hvilke undersøkelser er det som tar høyde for disse variasjonene da? link?

Det er faktisk vrient å kompensere statistisk for mange av disse faktorene. Det er ganske mange av dem. Jeg har liten tiltro før jeg leser statistikk publisert av nøytrale tredjeparter og ikke bestillingsverk fra Helse- og omsorgsdep.

Dessuten er det også fordeler med å tilby alle butikkens varer i åpningstiden. Man slipper "rush" av folk som skal handle øl før 8 og man slipper irritasjoner og konflikter når folk kommer 20.01 og ikke lenger kan kjøpe øl. I den grad man utvikler alkholoisme har jeg ikke lest om noen sterke sammenhenger med kjøpstidspunktet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner ikke? Var det ikke du som kom med karakterestikk uopplyste? Du har fortsatt ikke kommet opp med fakta som understøtter dine antagelser. Du bare slenger ut påstander uten dekning.

Vis meg forskning og statistikk som viser at salg av øl i butikk til kl 21 fører til mer rusmisbruk enn om utsalget stenger kl 20. Inntil du ikke klarer å dokumentere dine påstander foreslår jeg du trekker de tilbake.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner ikke? Var det ikke du som kom med karakterestikk uopplyste? Du har fortsatt ikke kommet opp med fakta som understøtter dine antagelser. Du bare slenger ut påstander uten dekning.

Vis meg forskning og statistikk som viser at salg av øl i butikk til kl 21 fører til mer rusmisbruk enn om utsalget stenger kl 20. Inntil du ikke klarer å dokumentere dine påstander foreslår jeg du trekker de tilbake.

Nei, jeg skjønner ikke behovet for å etterlyse statistikk og forskning som ligger allment tilgjengelig på nett.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor man henter statistikken fra viser tilgjengelige tall at tilgjengelighet avgjør konsumet i befolkningen. Tilgjengelighet dreier seg om tidsrammer for kjøp og salg, tilgangen på utsalgssteder og prisnivå. Det er ikke noe hokus pokus dette.

Når det er sagt er jeg uenig i Norges alkoholpolitikk på dette området, men jeg kan ikke argumentere mot logikken i lovgivningen og virkemidlene vi har for å begrense alkoholrelaterte skader.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skjønner ikke behovet for å etterlyse statistikk og forskning som ligger allment tilgjengelig på nett.

Tullete. Jeg har lett og finner ikke noe. Kan du finne noe? Nei...dermed faller dine argumenter i grus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tullete. Jeg har lett og finner ikke noe. Kan du finne noe? Nei...dermed faller dine argumenter i grus.

http://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/seraf/

http://www.sirus.no

http://www.helsebiblioteket.no/

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/tema/rus/utviklingsarbeid.html?id=439356

http://www.psykiskhelsearbeid.no/doug_sellmann/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

• Liker 4
Gjest Sabrina
Skrevet (endret)

Jeg ler av dem som på død og liv må grine over at det stenger 20:00. Man har en hel dag på seg til å kjøpe det. En arbeidsdag varer jo ikke så lenge at man ikke rekker det.

Vitner jo bare om at folk har for lite å bekymre seg over her i livet.

Med tanken på hva slags drikkekultur man har her til lands....

Endret av Sabrina
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ler av dem som på død og liv må grine over at det stenger 20:00. Man har en hel dag på seg til . Kjøpe det. En arbeidsdag varer jo ikke så lenge at man ikke rekker det.

Vitner jo bare om at folk har for lite å bekymre seg over her i livet.

Ikke snakk om å grine. Men ren fornuft. Ser du ikke det komiske i at en matvarebutikk holder åpent til 23, men ikke kan selge en del av varene sine etter kl 20? Kan jo i samme slengen legge på "barnehagegardiner" foran chipshylla kl 20 så vi hindrer at folk ikke forspiser seg på transfett på kveldstid.

Er snakk om ren molbopolitikk. Alt skal gjennomreguleres ned til den minste detalj.

• Liker 5
Gjest Sabrina
Skrevet

Da jeg utviklet et alkoholproblem ble åpningstidene et problem for meg.

Det er nettopp det. Alkoholen er lett tilgjengelig som den er. Jeg vokste opp med en mor som drakk.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...