Gå til innhold

Hva fjerner "kjellerlukt" fra klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt en del brukt babystøy som jeg kjente luktet litt "kjeller" når jeg kom hjem. Mange av plaggene kan kun vaskes på 30 og 40 grader.

Lukta gikk ikke bort etter en runde i maskinen med vaskepulver og tøymykner.

Er det noe som kan fjerne den lukta?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjellerlukt = lukt av mugg/gammel fuktskade.

Klær med kjellerlukt i kaster du eller går tilbake og får pengene igjen for.

Fordi du aldri får dette bort, og fordi disse klærne er direkte skadelig å ha i hus og ikke minst å kle på en baby.

Skulle du være mer i tvil om dette kan du ringe Norges Astma og Allergiforbund.

Og en annen ting, skyllemiddel inneholder en rekke kjemikalier det ikke er bra for noen å få i seg, og blir frarådet å bruke, særlig på babytøy.

Anonymous poster hash: 19aa4...221

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eddik hjelper ofte mot vond lukt.

Anonymous poster hash: ece78...f94

Skrevet

Tja jeg vasket mine på høyere grad tror det var 60 uansett hva som stod. Hadde mye vaskepulver i eddik og gallesåpe samt skyllemiddel. Luktet litt kjeller men så tok jeg de i tøtlrketrommelen og da forsvant lukten. Men mine Luktet ekstremt kjeller.

AnonymBruker
Skrevet

Tja jeg vasket mine på høyere grad tror det var 60 uansett hva som stod. Hadde mye vaskepulver i eddik og gallesåpe samt skyllemiddel. Luktet litt kjeller men så tok jeg de i tøtlrketrommelen og da forsvant lukten. Men mine Luktet ekstremt kjeller.

Du fjerner lukten for en stund, men der ligger allergifremkallende og giftproduserende sporer i klærne. Lukten kommer tilbake. Dette vil kunne gi babyen allergi, eksem og kan fremprovosere astma. Å bruke tøy med kjellerlukt er å eksprimentere med små barns helse.

Voksne er ikke så sårbare som barn men dette utgjør og en fare for voksne om det er snakk om voksentøy eller sengetøy.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vasket mine klær etter å ha flyttet, og de luktet helt forferdelig. Lukten gikk bort etter en vask...

Anonymous poster hash: 8ac9e...dc1
AnonymBruker
Skrevet

Du fjerner lukten for en stund, men der ligger allergifremkallende og giftproduserende sporer i klærne. Lukten kommer tilbake. Dette vil kunne gi babyen allergi, eksem og kan fremprovosere astma. Å bruke tøy med kjellerlukt er å eksprimentere med små barns helse.

Voksne er ikke så sårbare som barn men dette utgjør og en fare for voksne om det er snakk om voksentøy eller sengetøy.

Kilder?

AnonymBruker
Skrevet

For å fjerne slike mykotoksiner fra en bolig, kan det være nødvendig med en osonbehandling.

Oson bryter ned mugglukt og dreper samtidig restmugg, bakterier og midd. Virus og sporeformer drepes i begrenset grad. Oson brytes raskt ned til vanlig oksygen og gir ikke skadelige langtidsvirkninger. Nesten alle opplever at luften blir lettere. Teppe- og røyklukt forsvinner også.

Vanlig maskinvask hjelper ikke..

Anonymous poster hash: b870a...3ea
AnonymBruker
Skrevet

Kilder?

http://www.byggemiljo.no/article.php?articleID=803&categoryID=6

http://www.kolofon.com/index.aspx?pid=1536&docid=95

http://www.naaf.no/inneklima/fakta-om-inneklima/

Merk at "kjellerlukt" går under avgassing/MVOC. Om der er avgassing fra bygningsmaterialer, porøse møbler eller fra klær, så er det i samme katergori.

For å fjerne slike mykotoksiner fra en bolig, kan det være nødvendig med en osonbehandling.

Oson bryter ned mugglukt og dreper samtidig restmugg, bakterier og midd. Virus og sporeformer drepes i begrenset grad. Oson brytes raskt ned til vanlig oksygen og gir ikke skadelige langtidsvirkninger. Nesten alle opplever at luften blir lettere. Teppe- og røyklukt forsvinner også.

Vanlig maskinvask hjelper ikke..

http://www.inneklima.com/index.asp?document=635

Merk deg at det her er snakk om et spebarn, altså en sårbar person. Se spesielt siste linje.

Jeg antar at du er skriver dette er en person som driver med ozonbehandling og dermed tjener store penger på dette? Å ozonbehandle barrnetøy blir vel å gjøre barnetøyet ekstremt dyrt?

Og de som trenger flere kilder får enten starte med å studere mikrobiologi eller lese seg opp via google.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merk at "kjellerlukt" går under avgassing/MVOC. Om der er avgassing fra bygningsmaterialer, porøse møbler eller fra klær, så er det i samme katergori.

http://www.inneklima.com/index.asp?document=635

Merk deg at det her er snakk om et spebarn, altså en sårbar person. Se spesielt siste linje.

Jeg antar at du er skriver dette er en person som driver med ozonbehandling og dermed tjener store penger på dette? Å ozonbehandle barrnetøy blir vel å gjøre barnetøyet ekstremt dyrt?

Og de som trenger flere kilder får enten starte med å studere mikrobiologi eller lese seg opp via google.

Driver ikke med osonbehandling. Men har universitetsutdannelse innen mikrobiologi og miljøkjemi. Å osonrenske barnetøy må en helt klart spørre seg om det er liv laga. Kanskje bedre å deponere klærne og kjøpe nye..

AnonymBruker
Skrevet

Dette var lite relevant. Muggsopp i bolig blir jo noe helt annet en potensielle sporer som kanskje finnes i klær som har vært vasket i vaskemaskin. Kilder på dette med helseskader etter bruk av klær som kanskje har vært eksponert for muggsopp (men ikke synlig sådan) og siden vasket grundig, mente jeg.

Jeg er enig i at muggsopp i bolig ikke er til å spøke med, men man sanerer jo ikke boliger en gang når det ikke finnes synlig muggsopp?

• Liker 1
Skrevet

Eddik tar faktisk livet av mugg i 82% av tilfellene. Du kan også forsøke med klorin, eller koke tøyet.

Uansett bør du starte med å tørke tøyet utendørs i solen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var lite relevant. Muggsopp i bolig blir jo noe helt annet en potensielle sporer som kanskje finnes i klær som har vært vasket i vaskemaskin. Kilder på dette med helseskader etter bruk av klær som kanskje har vært eksponert for muggsopp (men ikke synlig sådan) og siden vasket grundig, mente jeg.

Jeg er enig i at muggsopp i bolig ikke er til å spøke med, men man sanerer jo ikke boliger en gang når det ikke finnes synlig muggsopp?

Du mangler helt tydelig enten kunnskap/evne til å sette deg inn i temalet , eller er et "troll".

Jeg er ikke interresrt i å gå inn i en polemikk med deg.

Skrevet (endret)

Du mangler helt tydelig enten kunnskap/evne til å sette deg inn i temalet , eller er et "troll".

Nå er det en vesentlig forskjell på mugg i bolig, som følge av fuktskader, og det som sannsynligvis bare er jordslag i tøy.

Muggskader i bolig er alvorlig og sykdomsfremkallende, og med dette menes det at materialer i bygningskroppen har begynt å mugne. At det finnes objekter inne i boligen som er mugne, er uhygienisk men uproblematisk. Med mindre materialene i bygningen er fuktige og satt opp slik at de ikke kan tørke ut av seg selv, evt. fuktige på grunn av lekkasjer eller manglende utluftning, behøver du ikke bekymre deg for at boligen din skal begynne å mugne.

Det er muggsporer overalt rundt oss hele tiden. Det er derfor mat og organiske materialer vil mugne uansett hvor du oppbevarer dem, med mindre du pasteuriserer det først og pakker det i lufttett emballasje.

Sannsynlig skyldes kjellerlukten i tøyet jordslag, som også er forårsaket av mugg. Det finnes egne vaskemidler mot jordslag, som er ganske lett å få bukt med.

Endret av Trygve81
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det en vesentlig forskjell på mugg i bolig, som følge av fuktskader, og det som sannsynligvis bare er jordslag i tøy.

Muggskader i bolig er alvorlig og sykdomsfremkallende, og med dette menes det at materialer i bygningskroppen har begynt å mugne. At det finnes objekter inne i boligen som er mugne, er uhygienisk men uproblematisk. Med mindre materialene i bygningen er fuktige og satt opp slik at de ikke kan tørke ut av seg selv, evt. fuktige på grunn av lekkasjer eller manglende utluftning, behøver du ikke bekymre deg for at boligen din skal begynne å mugne.

Det er muggsporer overalt rundt oss hele tiden. Det er derfor mat og organiske materialer vil mugne uansett hvor du oppbevarer dem, med mindre du pasteuriserer det først og pakker det i lufttett emballasje.

Sannsynlig skyldes kjellerlukten i tøyet jordslag, som også er forårsaket av mugg. Det finnes egne vaskemidler mot jordslag, som er ganske lett å få bukt med.

Ikke glem da at det finnes mange forskjellige typer muggsopparter. Noen av de produserer mykotoksiner, mens andre ikke..

• Liker 2
Skrevet

Ikke glem da at det finnes mange forskjellige typer muggsopparter. Noen av de produserer mykotoksiner, mens andre ikke..

Bingo. Jeg er ikke mikrobiolog (men arkitekt).

Skrevet

Ts her.

Nå er jeg i tvil. Skal jeg kaste disse klærne eller prøve å vaske de?

En del av det er ull og kan ikke i tørketrommel..

Gjest Haaploes
Skrevet

Har du prøvd å henge det ut til en skikkelig lufting?

Det må jeg alltid gjøre med vintertøyet her i gården :)

AnonymBruker
Skrevet

Neinei. Jeg var interessert i å lære, men om du ikke klarer å formidle hvor du har kunnskapen din fra, så blir det vanskelig. Er det så enkelt og selvsagt som du fremstiller det, så bør det jo være rikelig med kilder som forklarer faren ved jordslag i klær. Jeg er som sagt fullstendig klar over at muggvekst i byggmasser kan ha alvorlige helsemessige konsekvenser, men jeg skulle gjerne lest mer om sammenhengen mellom jordslag i klær og helserisikoer etter at disse er vasket, og eventuelt hvordan de kan saneres.

• Liker 3
Skrevet

Vask tøyet med natron istedetfor vaskemiddel og eddik i skyllemiddelkammeret, og så heng/legg det ut i sola til tørk. Direkte sollys tar knekken på mye rart :fnise: Også tøyfibre, så ikke la det ligge ute i dagesvis akkurat.

Og dropp skyllemiddelet videre, det er bare allergifremkallende og gjør at vond lukt og flekker sitter i tøyet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...