Gå til innhold

Carl Hamilton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett "Fiendenes fiende" og fikk lyst til å se de andre filmene. (Skrivestilen til Guillou passer ikke meg, men jeg liker plottet.) I hvilken rekkefølge bør man se filmene? Jeg har "Vendetta" på VHS, passer det å se denne etter "Fiendenes fiende"?

Anonymous poster hash: ff12f...971

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sett dem enten i rekkefølgen bøkene var kommet i, eller helst rekkefølgen filmutgivelsene var kommet i:

http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Hamilton_novels

Film and TV adaptations[edit]
AnonymBruker
Skrevet

Mister man mye av handlingen om man ikke ser dem i rekkefølge?

Skrevet

Mister man mye av handlingen om man ikke ser dem i rekkefølge?

Neppe. Filmene er laget for å være frittstående. De fungerer ikke som en serie.

I bøkene er det mer en sammenhengende historie, etter hvert som Hamiltons liv skrider frem.

Det er artig, forresten. Hamilton er noe av en actionhelt. Guillou skapte Hamilton for å se hvor mye faenskap en enkelt mann kan få lov til å gjøre uten å falle i unåde hos publikum. Og oppdaget til sin forbløffelse at det ikke fins grenser. I sin tjeneste for den svenske etterretningstjeneste begår Hamilton en lang rekke mord, ikke fordi han er en ond person, men fordi oppdragene hans krever det. Og da er det greit for publikum. Selv liker jeg Hamilton veldig godt, og har lest alle bøkene og sett alle filmene. Men jeg så det ikke på Guillous måte før jeg leste et intervju med ham for noen år siden, der han forklarte litt om hvorfor Hamilton er som han er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...