Gå til innhold

Tispe som ikke får valpekull - utsatt for sykdommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man hører jo gjerne at tisper som ikke får noen valpekull i løpet av livet, er ekstra utsatt for kreft (kreft i livmoren?).

Jeg har ei tispe som blir 5 år til neste sommer. Vurderer om det er på tide for henne å få valper. Har en hanne av samme rase tilgjengelig, og det er god etterspørsel etter disse hundene. Valpene vil i så fall få anledning til å tilbringe sine 8-9 første uker i et godt og trygt hjem, med mye kjærlighet og kos, og rent praksis og ikke minst psykisk er det absolutt ingen begrensninger for å ta vare på et lite valpekull. Jeg er bare ikke så sikker på det er riktig å sette valper på tispa bare av det hensynet - at man er redd for at tispa skal få kreft om hun går hele livet uten.

Hva mener dere? Er det veldig viktig for tisper å ha et valpekull i løpet av livet? Hva er deres erfaringer?

Anonymous poster hash: 8be72...814
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man hører jo gjerne at tisper som ikke får noen valpekull i løpet av livet, er ekstra utsatt for kreft (kreft i livmoren?).

Jeg har ei tispe som blir 5 år til neste sommer. Vurderer om det er på tide for henne å få valper. Har en hanne av samme rase tilgjengelig, og det er god etterspørsel etter disse hundene. Valpene vil i så fall få anledning til å tilbringe sine 8-9 første uker i et godt og trygt hjem, med mye kjærlighet og kos, og rent praksis og ikke minst psykisk er det absolutt ingen begrensninger for å ta vare på et lite valpekull. Jeg er bare ikke så sikker på det er riktig å sette valper på tispa bare av det hensynet - at man er redd for at tispa skal få kreft om hun går hele livet uten.

Hva mener dere? Er det veldig viktig for tisper å ha et valpekull i løpet av livet? Hva er deres erfaringer?

nei, dette er en myte og det er overhode ikke en god nok grunn til å sette et valpekull til verden.

For at tispen din skal ha valper bør hun være et svært godt eksemplar av sin rase, hun bør være helsesjekket for sykdommene rasen hennes er utsatt for. Dette betyr ikke en generell helsesjekk hos veterinær, men feks HD/ADrønging, øyelysing, Patella sjekk, gen sjekk osv.. Hvis du kontakter raseklubben til rasen din, så vil de kunne informere deg om hvilke tester som er nødvendig.

Hun bør være svært god mentalt, hun bør være en stødig og trygg hund uten issues.

Og tilslutt så bør hun ha vært et par ganger på utstilling for å avdekke om hun er rasetypisk og har god eksteriør som igjen er viktig for hundens helse.

De samme kriteriene gjelder hannhunden.

Det er ikke bare bare å sette et valpekull til verden. Pga useriøse oppdrettere fødes det fryktelig mange syke hunder hvert år. Det er et stort ansvar som bør taes seriøst og som krever kunnskap om gener og masse kunnskap om rasen som helhet, selv om du kanskje mener at du har verdens vakreste hund, så trenger ikke dette stemme.

Endret av Chia
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er langt større risiko for tispen å gjennomføre det valpekullet, enn å aldri ha valper.

Avl kan du vurdere om du har god peiling på rasen og dens styrker og svakheter i dagens populasjon, om tispen er bedre enn gjennomsnittet for rasen og hannhunden det samme, om du har så god peiling på stamtavlene, gemytt og helse at du kan vurdere om de to passer godt sammen, om begge er godkjent i alle aktuelle helsesjekker for rasen, og om du ønsker og klarer ansvaret med å hjelpe tispa gjennom fødsel og valpetid, sosialisere valpene på ulike folk, underlag, leker, lyder, dyr, miljøer osv osv, å finne gode hjem for valpene og følge disse opp minimum de første par årene av hundenes liv.

Jeg har en meget god tispe selv, som jeg har på fôr for en oppdretter, og oppdretter har hatt et kull på henne. Jeg har fulgt prosessen nøye, og selv med frisk og flott tispe, ukomplisert fødsel og bare friske valper, så er det satans mye jobb, og tispa hadde garantert foretrukket å slippe hele oppstyret. Jeg hadde aldri orket å ha kull selv med mindre jeg var hjemmeværende og hadde en erfaren oppdretter som nabo og en veterinærklinikk i neste gate...

Anonymous poster hash: f0e98...611

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oi, her er det noen som ikke har kunnskap! Det er en MYTE at dyr har större risiko for kreft uten å hatt ett kull. Snarere tvert i mot. Ved å ha et kull starter produksjonen av mange hormoner, disse hormonene kan före til större risiko for bla eggstokk, livmorkreft ol. Vil ikke anbefale deg å sette kull på en såpass gammel hund uten den kunnskapen du mangler. Lytt til de over deg og kom deg videre i livet

Anonymous poster hash: 9576b...4fe
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en myte. I gamle dager trodde man jo det var sunt å føde barn også. Men de fleste skjønner jo at det mest av alt innebærer risiko og hardt arbeid. Det er en påkjenning å føde og oppfostre avkom enten det gjelder mennesker eller dyr. Men om man hadde sterilisert tispa før første løpetid, blir risikoen for kreft i pattene redusert noe.

Anonymous poster hash: 6f01d...59d

• Liker 2
Skrevet

Eneste som kan skje er vel innbilt svangerskap? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Og det kan hun uansett få ved eventuelle senere løpetider...

• Liker 2
Skrevet

Og det kan hun uansett få ved eventuelle senere løpetider...

Jepp. Uansett om bikkja har kull eller ei, så er eneste risikoen (uten å få) innbilt. Tror jeg. Har hanhund, så aldri sotte meg inn på anatomien osv på tispene :P

AnonymBruker
Skrevet

Innbilt svangerskap er omtrent like vanlig hos tisper som har hatt kull som hos de som ikke har hatt kull. Alle fertile tisper gjennomgår et hormonelt "innbilt svangerskap" etter løpetid, men mange har ingen synlige tegn på det. Grunnlaget for det er sannsynligvis at de skal være i stand til å ta seg av valpene til en annen tispe i familien dersom denne blir syk/skadet/dør. Uten at jeg har noen tall på det så er min personlige erfaring at innbilt svangerskap blir verre etter valpekull, iallefall første løpetiden etter kull.

Enkelte fertile tisper er plaget med innbilt svangerskap, og enkelte får kreft i jur eller eggstokker, og enkelte får livmorbetennelse. Å ha valper eller ei har forsvinnende liten innvirkning på slike plager og sykdommer. Det eneste som hjelper er kastrering. Men her må man veie fordeler mot ulemper, da det kan ha negative konsekvenser å kastrere også. Eksempelvis risikoen ved narkose og et større inngrep, fare for inkontinens, forstyrrelser i pelsveksten for en del raser som gjør at hunden siden må klippes ned jevnlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kreft i livmor henger ikke sammen med valper eller ikke. Finnes det altså mennesker som trur på dette enda i år 2014?

Skal du unngå kreft i livmor/eggstokker, så kastrerer du henne. Ikke setter på valper.

Anonymous poster hash: bbd4a...3b2
  • Liker 2
Skrevet

Innbilt svangerskap er omtrent like vanlig hos tisper som har hatt kull som hos de som ikke har hatt kull. l.

Fullstendig klar over det.

AnonymBruker
Skrevet

Er du redd for risikoen for kreft, livmorbetennelse osv så kastrerer du tispen din, IKKE setter kull på henne :murvegg:

Utrolig at noen i 2014 tror det minsker risikoen ved å sette til livs kull....

Anonymous poster hash: 9576b...4fe
AnonymBruker
Skrevet

Kvinneguiden er et forbanna møkkaforum!

Her kommer jeg inn for å stille et ærlig spørsmål, som jeg ikke kan svare på selv. Har hørt mye rundt omkring som jeg undrer på. Jeg ønsker det beste for min hund, da hun betyr alt i verden for meg, så jeg prøver å se om det jeg har lært er fakta eller fleip. Og alt jeg blir møtt med er "herregud så dum du er"-kommentarer skrevet på en sinnssykt frekk måte! Er det virkelig nødvendig?

Ja - det er fortsatt folk som tror på dette i dag. Det er jo derfor jeg har fått det fortalt gang på gang. Og igjen; Jeg SPØR fordi jeg ikke vet. Er det nødvendig å sitte der med pekefingeren deres og tro at dere er bedre enn alle andre? Jeg er ikke en dårlig hundeeier, jeg tar utmerket godt vare på min hund. Så dra inn de snørpete holdningene deres og tenk litt over hvordan dere svarer mennesker her inne. Er dere like frekke ansikt-til-ansikt også eller?

AnonymBruker
Skrevet

Kvinneguiden er et forbanna møkkaforum!

Her kommer jeg inn for å stille et ærlig spørsmål, som jeg ikke kan svare på selv. Har hørt mye rundt omkring som jeg undrer på. Jeg ønsker det beste for min hund, da hun betyr alt i verden for meg, så jeg prøver å se om det jeg har lært er fakta eller fleip. Og alt jeg blir møtt med er "herregud så dum du er"-kommentarer skrevet på en sinnssykt frekk måte! Er det virkelig nødvendig?

Ja - det er fortsatt folk som tror på dette i dag. Det er jo derfor jeg har fått det fortalt gang på gang. Og igjen; Jeg SPØR fordi jeg ikke vet. Er det nødvendig å sitte der med pekefingeren deres og tro at dere er bedre enn alle andre? Jeg er ikke en dårlig hundeeier, jeg tar utmerket godt vare på min hund. Så dra inn de snørpete holdningene deres og tenk litt over hvordan dere svarer mennesker her inne. Er dere like frekke ansikt-til-ansikt også eller?

:klo: Er det noen grunn til at du velger å ta alt i verste mening og kun henge deg opp i de svarene du anså som frekke, istedet for å overse disse og fokusere på fakta og velmenende, informative innlegg? Jeg har stilt en del spørsmål på forum selv, og fått tilsvarende svar som du har fått her, men jeg har aldri kommet på at det skal være noe poeng i å fokusere på det negative.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kvinneguiden er et forbanna møkkaforum!Her kommer jeg inn for å stille et ærlig spørsmål, som jeg ikke kan svare på selv. Har hørt mye rundt omkring som jeg undrer på. Jeg ønsker det beste for min hund, da hun betyr alt i verden for meg, så jeg prøver å se om det jeg har lært er fakta eller fleip. Og alt jeg blir møtt med er "herregud så dum du er"-kommentarer skrevet på en sinnssykt frekk måte! Er det virkelig nødvendig?

Ja - det er fortsatt folk som tror på dette i dag. Det er jo derfor jeg har fått det fortalt gang på gang. Og igjen; Jeg SPØR fordi jeg ikke vet. Er det nødvendig å sitte der med pekefingeren deres og tro at dere er bedre enn alle andre? Jeg er ikke en dårlig hundeeier, jeg tar utmerket godt vare på min hund. Så dra inn de snørpete holdningene deres og tenk litt over hvordan dere svarer mennesker her inne. Er dere like frekke ansikt-til-ansikt også eller? Anonymous poster hash: 8be72...814

Det er kanskje mange som reagerer, fordi du så tydelig viser manglende kunnskap samtidig som du vurderer å avle på henne. Å avle frem valper er et stort ansvar og krever en del kunnskap om rasen og helse generelt. Det er ikke bare å ha en hannhund tilgjengelig. Man må sjekke linjer og stamtre hos begge, hindre at de er i slekt, kartlegge sykdommer hod. Både dem og i det minste foreldre.

Og om du ikke har fått med deg at det er en myte at valper er sunt for tispen, ja da har du litt igjen å lære. Reaksjonen din på korreksjon er jo også ganske umoden (agressivitet).

Men det er bra du spør før du setter i gang med å avle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som personen over henviser til, det er noe betenkelig at du vurderer å avle når du mangler litt kunnskap. Får jo ikke akkurat inntrykk av at du sitter på en hund som har noe å føre videre til rasen heller når argumentet om sykdom blir brukt for avl.

Anonymous poster hash: bbd4a...3b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...