Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest irritert gjest
Skrevet

Nå har det altså skjedd igjen; en basehopper var uheldig med hoppet ut fra Kjerag og klarte (heldigvis for ham) å klamre seg til en fjellhylle. Og enda heldigere for ham så ble ham hentet av redningsmannskaper og kan prise seg lykkelig for at han fortsatt er i live.

Jeg blir skikkelig forbanna på dette. Hvorfor i alle dager må vi bruke ressursene til Luftambulansen for å redde en person som helt frivillig kaster seg utfor et slikt stup?! Han er da et voksent menneske og bør vite hva han begir seg ut på? Er det riktig at basehoppere og andre som driver med risikosport skal kunne benytte seg av slike tjenester, helt gratis?

Ufattelig spør du meg...

Noen som har synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har vel "krav" på å få hjelp. Ville nok blitt vanskelig å vurdere for hjelpepersonell hvem som fortjener hjelp og hvem som ikke gør det. Men man kunne kanskje kreve betaling for deler av redningsaksjonen i de tilfeller der man klart kan si at situasjonen er selvforskyldt.

Jennifer

Gjest Anonymous
Skrevet

</ironi>

Nei vet du meg hva. De skulle latt han henge på samme måte som de som var uheldig på sjøen burde drukne eller for den saks skyld de som blir rammet av uvær i påskefellet skulle snødd ned. Bedriver man noe med noe som helst risiko og havner i en uheldig sitasjon så er det jo åpenbart at man kun gjør det for å belaste skattebetalerne. Jeg er faktisk nesten sikker på at alle basehopp ulykker er enten bevist fremprovosert eller skyldes at det kun er rusa freaker med påtatt dødsforakt som bedriver slikt tull. De skulle sittet i sofaen som resten av oss nemelig !

<ironi/>

Ja selvfølgelig skal personer som av en eller annen grunn havner i farlige situasjoner reddes. Det er vel også allminnelig kjent at "Ramboer" i påskeheimen som sjelden ellers i året befinner seg i fjellet koster mer i året å redde enn et par basehopp uhell. Personlig vet jeg ikke om jeg finner første kategori veldig mer aktsom en basehoppere med flere tusen hopp bak seg som hopper på lovelige plasser. Tror faktisk de gutta/jentene forbereder seg vel som bra som en gjennomsnittelig påsketurist i fjellet.

Den som reddes kan idømmes erstatningskrav for redningsoperasjonen hvis den skyldes skødesløs adferd uansett med dagens regelverk. Synes det er en grei regel jeg uavhengig av hvilken idrett du bedriver.

Gjest tusjen
Skrevet

Jeg synes alle fortjener å bli reddet hvis de skulle trenge det .. :Hehe:

Men jeg synes alle som driver med slik ekstremsport burde ha en slags forsikring eller noe som dekket en eventuell redningsaksjon... De setter jo av og til rednigspersonellet i fare også... De burde rett og slett ikke ha lov til å hoppe uten å en forsikring! Det er min mening..

(Vi har jo ikke lov til å kjøre bil uten forsikring en gang)

tusjen

Skrevet

Må nok si meg enig i at personer som bevisst utsetter seg for fare i den grad enkelte ekstremsportutøvere gjør det, selv bør dekke en eventuell redningsaksjon. De fleste fornuftige mennesker innser at det og drive basehopping innebærer en større risiko enn å ta seg en skitur i fjellheimen. Hvorfor skal samfunnet "subsidiere" slike typer sportsutøvelse?

Skrevet

Men jeg synes alle som driver med slik ekstremsport burde ha en slags forsikring eller noe som dekket en eventuell redningsaksjon... De setter jo av og til rednigspersonellet i fare også... De burde rett og slett ikke ha lov til å hoppe uten å en forsikring! Det er min mening..

(Vi har jo ikke lov til å kjøre bil uten forsikring en gang)

tusjen

Enig, og de som mot formodning ikke har forsikring skulle få betalt så det svir.

Skrevet

Jeg blir også fryktelig irritert over å høre om redningsaksjoner som setter andre menneskers liv i fare for å redde en idiot som kaster seg utfor en fjellvegg! :evil:

Misforstå meg ikke nå! Jeg mener også selvfølgelig at ALLE i en krisesituasjon har krav på hjelp! Men jeg mener det burde vært forbud mot å basehoppe på sånne steder! Mener det er forbud mot det flere steder, uten at jeg skal være for skråsikker på akkurat det!

De som forulykker når de holder på med denne typen høyrisikosporter burde betale for redningen selv! :tunge1:

Da mener jeg ikke de som ønsker å ta seg en langrennstur i fjellet i påsken! Unnskyld meg, men hvor er det størst sannsynlighet for at ting går galt??? :klaske:

Gjest Anonymous
Skrevet

Apropos BASE-hopping og idioter -

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_rog...nd/2499662.html

"Søsteren til Forrestal i London klaget redningsmannskapene inn for SEFO fordi hun mente de ikke hadde gjort nok for å redde broren.

Broren, en 52-år gammel mann som var stuntmann, hoppet fra Kjerag i forbindelse med en filmjobb. Da Forrestal slapp fallskjermen, åpnet den seg feil vei. Han traff fjellveggen og landet på en større fjellhylle. Med brukne leggbein ble 52-åringen sittende på fjellhyllen.

Frivillige klatrere fra Rogaland Alpine Redningsgruppe ble varslet om ulykken. Forsøk på å sette klatrerne ned på en fjellhylle i nærheten ved hjelp av helikopter ble avbrutt på grunn av været. Et klatreteam forsøkte i stedet å gå til fots til Kjerag. De nådde ikke frem før de fikk melding om at basehopperen var funnet omkommet ved foten av fjellet.

Det var den omkomnes søster, Kathleen Forrestals, som anmeldte sentrale redningsledere til politiet. "

Skrevet

Jeg er enig med tusjen at de burde hatt en forsikring som dekker en eventuell redningsaksjon.

Og hun i England som saksøker redningsmannskapet kan dra dit pepper`n gror!!!!!!!!!

Gjest Felicity
Skrevet

Nå er det slik at ekstremsportere ikke får tegne forsikring som dekker slike ting.

For mitt vedkommende synes jeg at disse folkene burde betale hver jævla krone som redningsaksjonen kostet.

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg er enig med tusjen at de burde hatt en forsikring som dekker en eventuell redningsaksjon.

Og hun i England som saksøker redningsmannskapet kan dra dit pepper`n gror!!!!!!!!!

Enig. Men jeg trodde faktisk det alt var kommet krav om en slik forsiking?

Gjest Esther
Skrevet

Trollveggen er faktisk det eneste fjellet i Europa hvor det er ulovlig å utføre basehopp.

Redningsmannskapet selv mener at de etterhvert kjenner fjellformasjonen i Kjerag så godt at det blir enklere og enklere å hente ut folk derfra. Når man tenker på at det foregår flere tusen hopp årlig fra Kjerag - så er det ikke en så veldig stor ulykkesprosent allikevel - sammenlignet med f.eks. skiturister i påskefjellet.

Man kan da ikke forlange at basehoppere skal betale redningsaksjonene selv når man ikke forlanger det av folk som går seg vill i fjellet, el...

Gjest Poirot
Skrevet

Man kan da ikke forlange at basehoppere skal betale redningsaksjonene selv når man ikke forlanger det av folk som går seg vill i fjellet, el...

Hvorfor ikke?

Det heter da ikke risikosport/ekstremsport for ingenting...

Gjest Esther
Skrevet

Da må man sannelig ta for seg mange typer sport, f.eks. kjøring på ski, snowboard fra fjell i nysnø - noe som lett utløser skred ... vi har rafting, fallskjermhopping, ol ...

Det går ikke an å kun sette en gruppe utøvere ansvarlig for event. redningsaksjoner - man må selvsagt ta for seg alt som regnes som ekstremsport ...

Jeg synes faktisk det er mye verre med alle "verdensmestrene" på ski som legger ut på lange turer i fjellet alene ... driter i værvarsler - tror de er udødelige ...

Gjest Også Irritert
Skrevet

Altså, selvfølgelig flott at de klarte redde den idiotiske basehopperen, men det var med sitt eget liv som innsats.

Basehopping burde bare gjøres på eget ansvar.

Og kanskje de burde eller kjøpe sin egen ambulansetjeneste slik at vi ikke trenger bruke våre dyrkjøpte resursser på en slik tåpelig og unødvendig "sport".

Gjest Polarlyset
Skrevet

Etter å ha jobbet med akutt/intensivmedisin som amb.sjåfør, redningsmann på helikopter og spes.sykepleier i snart 20 år er dette min uerbødige påstand:

La tullingene henge i fjellhylla til skrekk og advarsel slik at folk slutter med dette!!

-fordi jeg er møkkalei den belastning sånne folk påfører både samfunnet og meg selv. Så enkelt

Gjest Esther
Skrevet

Så det er din mening som redningsmannskap ?

Da kan du vel si hvor mange ulykker som skjer i forhold til hvor mange hopp det utføres også ?

Kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det er basehopp-ulykker som er den største belastingen for redningspersonell og samfunnet forøvrig ...

Det er rett og slett tåpelig å komme med en slik uttalelse så lenge det faktisk er fullt lovlig å hoppe fra f.eks. Kjerag, som vel er det fjellet i Norge hvor det utføres flest basehopp ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...