Gå til innhold

Styrketrening og kalorier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan regner man ut hva man forbrenner under styrketrening? Om det i det hele tatt går! Hehe.

Anonymous poster hash: 25922...f8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme, så henger meg på denne.

Skrevet

Er ikke det irrelevant? Selv om du kan, med veldig nøyaktige målinger og utregninger finne ut hvor mye det fysisk kostet å gjøre det arbeidet du har gjort. Så er det ikke sikkert at det er det kroppen din brukte. Den kan ha brukt litt mer, eller kanskje litt mindre.

Energibehov og inntak er ikke som et økonomibudsjett der du kan legge til og trekke fra. Om hensiktet er å gå ned i vekt så spiller det ingen rolle hva treningen kostet - den utgjør likevel så utrolig lite i totalenergibehovet at du ikke trenger å finregne på det.

Om du skal opp i vekt så er det bare å spise litt mer. Kanskje ta en eller to proteinshaker ekstra. Eller en liter, eller to, melk.

Skrevet

avhenge av pulsen din. generelt ligger man på rundt 500 kcal i timen på effektiv styrketrening om man er normal trent. Men som sakt er dette avhenge av puls.

Skrevet

avhenge av pulsen din. generelt ligger man på rundt 500 kcal i timen på effektiv styrketrening om man er normal trent. Men som sakt er dette avhenge av puls.

Egentlig ikke. Er man sterk kan man yte flere Joule med lavere puls. Den med høyest puls bruker nødvendigvis ikke flere Joule.

Det handler om hvor mye kraft man bruker per tid.

Pulsen spiller en liten rolle, men husk at det ikke er spesielt store massene luft og blod man flytter, så lungene og hjertet bruker ikke så veldig mange Joule sammenlignet med vanlig puls (kanskje i relativ forskjell, men jeg tenker i det som betyr noe totalt).

Dersom du ser på definisjonen på energi så skjønner du kanskje litt mer hva jeg mener: http://no.wikipedia.org/wiki/Joule

Skrevet

Egentlig ikke. Er man sterk kan man yte flere Joule med lavere puls. Den med høyest puls bruker nødvendigvis ikke flere Joule.

Det handler om hvor mye kraft man bruker per tid.

Pulsen spiller en liten rolle, men husk at det ikke er spesielt store massene luft og blod man flytter, så lungene og hjertet bruker ikke så veldig mange Joule sammenlignet med vanlig puls (kanskje i relativ forskjell, men jeg tenker i det som betyr noe totalt).

Dersom du ser på definisjonen på energi så skjønner du kanskje litt mer hva jeg mener: http://no.wikipedia.org/wiki/Joule

jaja, selfølgelig. man kan jo gjøre det slikt og, men blir jo et større regne stykke en hvis man ønsker bare sånn ca, resultat enkelt og raskt.

AnonymBruker
Skrevet

synes 500 kalorier i timen hørtes veldig mye ut. Jeg er en mann på 110kg og regner med ca 300 i timen ved olympisk vektløftning/teknikktrening.

Ei jente på 60-70 kg vil slite med å komme over 200 kalorier i timen med den innsatsen og vektene 98% av jenter på treningsenter holder på med.

Anonymous poster hash: df6e8...437
Skrevet

Det er egentlig ganske vanskelig å finne ut av etter min erfaring, for forbrenninga er jo også forhøyet en god stund etterpå hvis du har kjørt tunge baseøvelser. Så ett alternativ er å logge kalorier og vekt per uke, går du ned i vekt eller ligger stabilt så spiser du for lite for å bygge muskler. Da kan du øke med 100 kalorier per dag per uke og inntil du kommer til punktet at du øker vekta med noen hekto per uke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...