Gå til innhold

Hvorfor brummer anlegget når lydkabelen ikke er koblet til noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kobler stereoanlegget til datamaskinen, og datamaskinen til en skjerm når jeg skal se på film. Men stereoanlegget brummer/suser når maskinen er slått av eller kabelen bare ligger utilkoblet. Hvorfor?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jording.

Anonymous poster hash: 4e338...3ee
Skrevet

Ok, flott. Så hva nøyaktig er problemet og hvordan fikser jeg det? Det er ikke fare for el-brann vel?

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problemet selv, og antar at det går noe impulser gjennom kabelen så lenge høyttalerne er påslått (tar man på pluggen med hendene øker jo lydnivået ytterligere). Mine eksterne høyttalere har av/på-bryter, så jeg skrur dem bare av når de ikke er i bruk. Blir sprø av summelyden ellers.

Anonymous poster hash: e986b...6e4
Skrevet

Ja, det gjør vi også. Er bare den første kabelen som gjør det med de høyttalerne og det anlegget...hadde et kabel med høyere ♎ før, og det gikk greit.

Skrevet

Jeg kobler stereoanlegget til datamaskinen, og datamaskinen til en skjerm når jeg skal se på film. Men stereoanlegget brummer/suser når maskinen er slått av eller kabelen bare ligger utilkoblet. Hvorfor?

Kabelen virker som en slags antenne og plukker opp elektriske felter fra transformatorer og annet rask i nærheten. Kobler du til kabelen vil den være "kortsluttet" og vil ikke plukke opp slik støy.

Skrevet

Ok. Mao så er det bare flaks at tidligere kabler ikke var sånn? Bare dumt at denne er spikret fast bak listverket... Takk for gode råd!

Skrevet (endret)

Ok. Mao så er det bare flaks at tidligere kabler ikke var sånn? Bare dumt at denne er spikret fast bak listverket... Takk for gode råd!

Lange kabler er verre enn korte, dårlig skjerming i kabelen er også en grunn. Men det absolutt verste er når kabelen ikke er koblet til noe. Da er det bedre å koble den fra.* Tenk på en løs kabel som en antenne, så forstår du hvorfor det ikke er lurt å la den ligge å slenge (om du ikke liker å lytte til 50 hz transformatorstøy da).

*Koble den fra inngangstrinnet til dingsen/forsterkeren. Inngangstrinnet forsterker opp støy (i tillegg til nyttesignal). Kobler du fra kabelen, har den mye mindre støy å forsterke opp. Eller, beste løsningen, la den være tilkoblet noe i begge ender, da stenger du ute mesteparten av støyen.

Ok, ser nå at du kobler en pc til en forsterker. Har du mulighet for å koble denne til digitalt (S/PDIF eller optisk) eliminerer du som regel all støy. Å koble lyden analogt i 2014 begynner strengt tatt å bli veldig gammeldags, spesielt når lydkilden din er en datamaskin! :)

Er det en god gammel analog forsterker du sysler med, kan du kanskje prøve med en rimelig DAC, og sette den så nær forsterkeren som overhodet mulig. Slik at mesteparten av kabeltrekket foregår i det digitale domenet (=null støy).

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Ok, alle tiders. Tror jeg må google litt for å forstå hele forslaget, men dette skal altså følges opp. :) Takk!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...