Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! jeg flytter til Bergen snart - og lurer på om noen kjenner til fine områder å gå tur, jogge osv rundt Landås? :)

Anonymous poster hash: f6c15...f3e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på landås :)

Du har tveitevannet, ulriken, landåsfjellet, også kan du løpe opp over mot sædalen :)

Anonymous poster hash: 8dd85...c42
Gjest bustyvel
Skrevet

Ulriken, Vidden, eventuelt ned mot Haukeland hvor du kan løpe opp langs Svartediket og opp på Rundemanen eller Isdalen.

Gjest Coolaid
Skrevet

Velkommen til en av verdens fineste byer :)

Anbefaler deg å låne en sykkel en dag. Da sykler du rundt omkring og orienterer deg. Så kan du jogge der senere.

AnonymBruker
Skrevet

Rundt Tveitevannet! Fløyen, Landåsfjellet, Natlandsfjellet, Vidden, Ulriken, Rundemanen, Sædalen, Lyderhorn.

Anonymous poster hash: 34e4e...403
Skrevet

Takk for svar dere! :) Jeg har sykkel med meg, så kan ta en runde på den for å bli litt orientert! vi skal bo helt oppe med den gamle lærerhøyskolen (nå flytter den jo til kronstad).. men jeg er ikke så glad i å løpe oppover (ikke hele veien iallefall..) og bør holde meg på sti/skogsvei pga får beinhinnebetennelse av å løpe på asfalt.. :) bare fortsett med tips som passer dette! det setter jeg stor pris på!

AnonymBruker
Skrevet

Tveitevannet passer, er grus rundt :) Ellers kan du jo gå opp på fjellet, eventuelt løpe litt, og løpe ned igjen :) Vidden er også en fin tur, der kan du gå opp og løpe over vidden!

Skrevet

Hvordan er turen opp til ulriken? :) og vet noen hva det koster med perle og bruse vognene opp dit? :)

AnonymBruker
Skrevet

Ulriksbanen koster 90,- en vei og 150,- t/r. Er en fin tur opp til Ulriken, en bratt og en litt mindre bratt. Har bare gått den bratte i de senere årene. Og en fin tur over vidden.

Anonymous poster hash: 8f7b9...4c1
Gjest Blondie65
Skrevet

Gå opp "den lange veien" til Ulriken og ta banen ned igjen. Fin tur.

Også fint å ta Fløibanen opp, gå til Rundemannen eller Blåmanen - kan gjøres nesten hele året. Er også godt belyst.

Skrevet

Tveitevannet passer, er grus rundt

Den grusen har nok blitt godt blandet med varm bitumen før den ble lagt ut.

Skrevet

Ulriksbanen koster 90,- en vei og 150,- t/r. Er en fin tur opp til Ulriken, en bratt og en litt mindre bratt. Har bare gått den bratte i de senere årene. Og en fin tur over vidden.

Anonymous poster hash: 8f7b9...4c1

Starter man på samme sted på de to? og hvor lang tur ca er det? jeg er veldig lite kjent nemlig - så all info jeg kan få setter jeg stor pris på :D liker å vite litt jeg :)

Skrevet

Gå opp "den lange veien" til Ulriken og ta banen ned igjen. Fin tur.

Også fint å ta Fløibanen opp, gå til Rundemannen eller Blåmanen - kan gjøres nesten hele året. Er også godt belyst.

Takk for tips! :)

Ja, synes det var fine løyper når man har kommet opp med fløibanen - synd vi bor litt langt unna der. Eller.. langt og langt.. er ikke så langt med bussen men :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale å gå tur opp i Isdalen. Spennende område hvor mye har skjedd opp gjennom historien. Hvis du går her i skumringen er det ekstra sitrende spenning. Er bl.a. her "Isdalskvinnen" ble funnet oppbrent på et bål. Gå på spøkelsestur gjennom Isdalen. Kjempespennende!

Anonymous poster hash: eb747...26a
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere! :) Jeg har sykkel med meg, så kan ta en runde på den for å bli litt orientert! vi skal bo helt oppe med den gamle lærerhøyskolen (nå flytter den jo til kronstad).. men jeg er ikke så glad i å løpe oppover (ikke hele veien iallefall..) og bør holde meg på sti/skogsvei pga får beinhinnebetennelse av å løpe på asfalt.. :) bare fortsett med tips som passer dette! det setter jeg stor pris på!

Montana altså? :) Da har du lett tilgang til ulrikken ihverfall :) Rett ved lærerhøyskolen der er også paradis-stedet mitt :rodmer: er en sånn liten bro som går over til en elv, med noen benker og masse gress rundt, skikkelig idyllisk :jepp:

Skrevet

Montana altså? :) Da har du lett tilgang til ulrikken ihverfall :) Rett ved lærerhøyskolen der er også paradis-stedet mitt :rodmer: er en sånn liten bro som går over til en elv, med noen benker og masse gress rundt, skikkelig idyllisk :jepp:

Ja, det heter vell montana rundt der, lægdene, før man kjører opp til sollien tror jeg :)

Skrevet

Jeg vil anbefale å gå tur opp i Isdalen. Spennende område hvor mye har skjedd opp gjennom historien. Hvis du går her i skumringen er det ekstra sitrende spenning. Er bl.a. her "Isdalskvinnen" ble funnet oppbrent på et bål. Gå på spøkelsestur gjennom Isdalen. Kjempespennende!

Hvor er isdalen i forhold til landås, den gamle lærerhøyskolen for eksempel? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er isdalen i forhold til landås, den gamle lærerhøyskolen for eksempel? :)

Landås er ikke langt unna. Du har jo kort vei til Ulriken topp fra Landås. Så du bare går opp Ulriken, før du så går videre på baksiden av Ulriken, ned første dalen bak fjellet, til Skomakarvatnet og bare følger elven fra vannet gjennom Isdalen til du ender opp i Svartediket, hvor du bare følger veien som går opp og rundt vannet til du ender i Bjørndalen og videre tilbake til utgangspunktet på Haukeland.

Fin tur. Spesielt spennende om du går opp Ulriken sent på ettermiddagen slik at du ender i Isdalen når det begynnner å bli skumring/mørkt. Er mange som ikke tør å gå ned Isdalen, men som heller går ned igjen samme vei fra Ulriken. Men jeg synes det er bare spennende. :-)

Er jo mye mystikk rundt Isdalen. Det skal spøke der fordi det har vært så mange skjebner. Folk som helt fra Hansatiden satte seg i gjeld på Bryggen og gikk til Isdalen for å ende sitt liv der. Men aller mest kjent er vel hun som på folkemunnet ble kalt Isdalskvinnen. En kvinne som på 1970-tallet ble myrdet og de fant restene av henne på et bål. Ingen har siden greid å indentifisere henne. Man spekulerte i at hun var agent. De som drap henne gjorde det grundig da de til og med fjernet alle merkelapper på klærne hennes. Så ingen vet nasjonaliteten hennes engang.

Hvis du fortsetter litt lenger (1 km) nord etter skomakarvatnet så kan du gå ned i neste dal, Dødsdalen, som også ender videre ned i Isdalen. De fant Isdalskvinnen innerst i Dødsdalen.

• 3 uker senere...
Skrevet

hvilken er den bratte og mindre bratte veien? Idag gikk vi opp til ulriken. startet med grusplassen (montanta?) oppfor barnehagen. Så gikk vi den veien der det er "gjerde" å holde seg i det siste strekket.. synes den var ganske bratt?

Anonymous poster hash: f6c15...f3e
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er den bratte ja. Det er et skille like etter Montana der veien deler seg. Der tok dere til venstre. Den mindre bratte - og mye lengre - går til høyre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...