Gå til innhold

Dere med 3+ retters - hvordan gjør dere det med alternativ drikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette spørsmålet er hovedsaklig til dere som serverte 3+ retter i litt stivere setting med en forskjellig vin per rett...

Jeg lurer på hvordan dere løser det med alternativ drikke til maten når dere har mange retter? Både praktisk og i hvilke alternativer? Har ikke vært i særlig mange bryllup selv, så jeg har ikke så mye å sammenlikne med. Vi har stor familie og mange gjester, og kravstor familie med noen spesielle særheter, så jeg er litt nervøs for bl.a. dette...

Vi, brudeparet og brudgommen spesielt, er over gjennomsnittelig opptatt av god mat og drikke, og det vi vektlegger mest i bryllupet vårt er nettopp dette. Vi vil derfor også ha nøye utvalgte viner til å passe med maten.

Det er naturligvis likevel slik at enkelte gjester ikke drikker alkohol og vi vil jo tilpasse så godt vi kan for disse også. Yngste familiemedlem er 16 om det er relevant.

På enkelte restauranter vi har vært har de tilpasset alkoholfrie alternativer til å likne på på vinalternativet i måten det passer til maten, og i utseende på drikken. Jeg syns selv det var et fint alternativ de gangene jeg måtte ha alkoholfritt, men frykter familie som allerede syns vi er matsnobber vil klage på dette, og mene at vi ikke aksepterer at folk ønsker alkoholfritt siden alternativet likner på alkoholalternativet i utseende.... Syns jeg hører det alt...

En gren av familien er spesielt opptatt av Cola Zero, og drikker dette i litervis om dagen, og frykter litt reaksjonen om de ikke får favoritten...Når det ikke er barn til stede ser jeg jo i utgangspunktet ikke behovet for å servere brus til middagen, det vil i så fall være for å forsøke å gjøre alle til lags.

Jeg ser egentlig følgende alternativ:

- Servere vin og ett liknende tilpasset, alkoholfritt alternativ til hver rett (det er alltid vann tilgjengelig også selvfølgelig), men er litt redd for "Cola Zero"-grenen av familiens reaksjon...

- Servere vin (og ett tilpasset alkoholfritt alternativ til hver rett?), med mulighet til å be servitørene om brusalternativer (halvlitersflasker i såfall?)

- Servere vin, men ha "brusgrupper" plassert rundt på bordene. Men igjen, "Cola Zero"-grenen av familien vil klage hvis det ikke er nok tilgjengelig Cola Zero, og deler av familien vil klage hvis det er mye Cola Zero og derfor færre andre alternativer i brusveien når man først tilbyr brus, mens en tredje del av familien vil syns det er uhørt at vi i det hele tatt serverer brus til en finere middag og lar dtte "forsøple" bordene...

Utrolig hvor mange problemstillinger man møter på, når man prøver å planlegge bryllup og gjøre så mange som mulig til lags... Hvordan gjorde dere det? Og hvilke alternativer til vin hadde dere?

Anonymous poster hash: 48dbf...803
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da min eksmann og jeg giftet oss hadde vi noen utvalgte viner til maten. Men vi valgte å gjøre det slik at gjestene helt fritt kunne velge hva de skulle ha til maten, da det var viktigst for meg/oss at gjestene koste seg med maten, framfor at de må dytte i seg drikke de strengt tatt ikke likte. Derfor kunne gjestene fritt spørre om annen drikke til maten, det være seg brus, øl eller annen drikke. Selv gikk jeg for sukkerfri brus siden jeg ikke drikker alkohol eller sukkerholdig drikke generelt.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke kan gjøres slik at gjestene får bestemme litt selv? Ikke at jeg mener man nødvendigvis skal føye seg etter Cola Zero-gjengen, men å kun servere vin eller vann til maten og et lignende alkoholfritt alternativ virker for meg noe spesielt. Husk at noen av oss drikker ikke alkohol fordi vi ikke liker smaken, selv synes jeg vin smaker grusomt, og ihvertfall alkoholfritt (den smaker om mulig verre enn alkoholholdig drikke).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Gjest Anubiel
Skrevet

Vi skal ha en bestemt vin til hver rett, men dersom gjesten ønsker noe annet, kan de bare be om det fra servitøren. Stedet vi skal ha det på har bredt utvalg av drikkevarer, både med og uten alkohol (f.eks. Balholm og Ringi, ikke bare vanlig brus), så tror det kommer til å gå greit.

AnonymBruker
Skrevet

Vi serverer Ringi, Balholm og vann med og uten kullsyre som alternativer. Brus får folk klare seg uten, det er ikke en barnebursdag. Men nå har vi heldigvis ingen sære/kresne familie eller venner som kommer, og ingen barn.

Anonymous poster hash: 42f34...b84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for svar :)

Nå tror jeg at jeg klarer "visualisere" serveringen, det var det jeg trengte" :) Vi må kjøpe inn alle drikkevarer selv på forhånd, det burde jeg sikkert ha nevnt, derfor er det ikke så lett å ha absolutt alle alternativer tilgjengelige.

Vin serveres, med mulighet for Ringi/Balholm, vann med kullsyre og denne beryktede Cola Zeroen til de som har behov for den, og kanskje et ølalternativ om kokken er enig... Og med vannkarafler på bordene. Da tror jeg alle bør være sånn tålelig fornøyde.

Anonymous poster hash: 48dbf...803
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en alkoholfri drikk per rett, tilsvarende vin. Til forrett hadde vi en mild eplemost til fisk, hovedrett en kraftig bærdrikk (det finnes en med blåbær, men den er dyr) og til dessert en søtere eple og pære drikk. Satt sammen med hjelp fra kokken selvsagt. Vi kjøpte også inn på forhånd, og gjestene kunne be om brus (hadde kjøpt inn noe) eller øl.

Anonymous poster hash: 4ea4b...9cb

Skrevet (endret)

Vi hadde treretters med tre drikkealternativer til hver rett: vin, øl og alkoholfritt. Alle nøye valgt for å passe til maten. Vi laget menyer som lå på hver kuvert hvor det stod oversikt over rettene og drikkealternativene. Nederst stod det hva slags drikke som var tilgjengelig ellers og som det gikk an å be om; det var alt fra pils til Cola Light til Munkholm. Det så ut til å gjøre de fleste til lags :)

Endret av Pingting
Skrevet

Vi hadde bryllupet i et restaurantlokale og i samsvar med oss hadde de valgt ut viner som passet maten. Når de gikk rundt og serverte fikk de som ikke ønsket vin (eller de som var under 18) tilbud om alternativ drikke. Jeg tror de fikk velge litt selv og tror restauranten hadde alt fra Ringi til brus.

Hvis det er snakk om voksne som ønsker alkoholfri drikke som går bra med maten er serien med gourmetfruktjuice fra Tine som heter Vår kjempegod. Drakk den mye under graviditeten og tenkte nesten aldri på at jeg ikke drakk vin. Sikkert greit å sjekke med stedet hvor dere skal ha bryllupet hva de kan tilby og om de evt. kan bestille inn Vår for den kresne gane ;)

Skrevet (endret)

Det som også kan være greit å tenke på, er at for disse som ikke liker vin/drikker alkohol, så blir faktisk ikke måltidet noe dårligere av å få noe annet de liker. For de har ikke samme opplevelse som deg av mat+vin.

Og det går da ikke på noen som helst måte utover deg om gjestene drikker brus eller en god most til maten.

Min far er vinkjenner, og holder både kurs og presentasjoner for grupper, så jeg ser absolutt poenget med utvalgt vin+mat.

Men etter å ha gått bortimot konstant gravid og/eller ammende i nesten tre år, så må jeg bare skrive under på at det er så utrolig kjedelig å sippe blå farris hele kvelden...:sukk: Da hadde jeg faktisk satt mer pris på en cola og noen glass vanlig vann...

Og; alkoholfrie viner smaker fryktelig! Sam at jeg ville aldri satt flasker på bordet i bryllup. Det blir fort harry.

Endret av kaprifolen
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...