Gå til innhold

En i kollektivet som alltid er for sen med leie....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei KG. Jeg bor i et kollektiv med tre andre jenter! Det er jeg som betaler husleien og alle jentene overfører penger til meg og så sender jeg totalbeløpet til utleier.

Nå har det seg slik at hun ene alltid er for sen med å overføre leien, hun glemmer det og jeg må mase et par ganger før hun klarer å gjøre det....

Nå er jeg så drittlei av å mase på henne. Hun er 28 år, fast jobb, så det er ikke pengene det skorter på heller. Hvordan kan man egentlig glemme å overføre husleien sin?!

Spørsmålet mitt: kan jeg overføre bare 3/4 av husleien?

Ingen av vi jentene som bor i leiligheten nå står på kontrakten med utleier, hun har nettopp flyttet ut og vi skal ha et møte med utleier nå neste uke. Hun Håpløse vil gjerne stå på kontrakten, men jeg vil ikke overføre 5000 kr til henne i mnd når hun ikke klarer å betale husleien sin... Hva gjør jeg nå?

Anonymous poster hash: 44be2...271
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste måten å frasi seg ansvaret på er rett og slett å ha separate avtaler/kontrakter med utleier. Hvis det kun er du som står på kontrakten og er ansvarlig for å betale kan du ikke bare betale 3/4 og så skylde på henne - det er ikke utleiers problem.

Anonymous poster hash: 5c74c...be4
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste måten å frasi seg ansvaret på er rett og slett å ha separate avtaler/kontrakter med utleier. Hvis det kun er du som står på kontrakten og er ansvarlig for å betale kan du ikke bare betale 3/4 og så skylde på henne - det er ikke utleiers problem.

Det er ikke jeg som står på kontrakten. Hun som står på kontrakten har vært i utlandet et halvt år, og jeg har "gjort jobben" for henne, mens hun har stått ansvarlig. Nå skal jo kontrakten forandres siden hun har flyttet.... Jeg vil helst å separate kontrakter, men utleier ønsker ikke det (Thon)

Skrevet

La henne stå ansvalig for kontrakten. Da er det ikke deres problem når leien betales for sent. Evt gi beskjed til utleier av hun alltid betaler for sent, og derfor vil dere ikke ha samme kontrakt som henne da ingen kan legge ut for hennes del når hun ikke betaler.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske normalt at utleier ikke vil ha separate kontrakter ettersom han leier ut leiligheten og ikke enkeltrom (jeg leier heller ikke ut per rom). Ulempen med å leie ut til studenter eller venner er rett og slett det at de deler opp leien seg imellom og det kan bli problematisk, for leietaker er selvsagt separate kontrakter foretrekkbart.

Det enkleste er å avtale dere imellom at alle setter opp automatisk trekk i nettbanken en gitt dato (et par dager opp til da leien forfaller).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske normalt at utleier ikke vil ha separate kontrakter ettersom han leier ut leiligheten og ikke enkeltrom (jeg leier heller ikke ut per rom). Ulempen med å leie ut til studenter eller venner er rett og slett det at de deler opp leien seg imellom og det kan bli problematisk, for leietaker er selvsagt separate kontrakter foretrekkbart.

Det enkleste er å avtale dere imellom at alle setter opp automatisk trekk i nettbanken en gitt dato (et par dager opp til da leien forfaller).

Dette har jeg foreslått, men ingenting blir gjort fra hennes del. De to andre overfører ALLTID tidsnok og sier også alltid ifra at de har gjort det (selv om jeg ser det jo i nettbanken). Vi leier hele leiligheten ja, og ikke per rom.

La henne stå ansvalig for kontrakten. Da er det ikke deres problem når leien betales for sent. Evt gi beskjed til utleier av hun alltid betaler for sent, og derfor vil dere ikke ha samme kontrakt som henne da ingen kan legge ut for hennes del når hun ikke betaler.

Vi skal i møte med utleier alle sammen samtidig, og det blir derfor vanskelig å rekke opp hånden og si "hun betaler alltid for sent". Det blir ubehagelig foran alle, på en måte.

Jeg tror jeg skal ringe utleier i morgen og høre med kontaktpersonen vår om hvordan vi skal gjøre dette.

Skrevet

Dette har jeg foreslått, men ingenting blir gjort fra hennes del. De to andre overfører ALLTID tidsnok og sier også alltid ifra at de har gjort det (selv om jeg ser det jo i nettbanken). Vi leier hele leiligheten ja, og ikke per rom. Vi skal i møte med utleier alle sammen samtidig, og det blir derfor vanskelig å rekke opp hånden og si "hun betaler alltid for sent". Det blir ubehagelig foran alle, på en måte. Jeg tror jeg skal ringe utleier i morgen og høre med kontaktpersonen vår om hvordan vi skal gjøre dette. Anonymous poster hash: 44be2...271

Drit i hvor flaut/ubehagelig det blir for henne. Regner med hun har fått beskjed nok ganger til at hun er inneforstått med problemet. Hun er voksen nok til å huske å betale for bostedet sitt. Har bodd med slike flere ganger, og det er irriterende og flaut overfor huseier. I verste fall går det utover alle når huseier skal gi videre referanse.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Drit i hvor flaut/ubehagelig det blir for henne. Regner med hun har fått beskjed nok ganger til at hun er inneforstått med problemet. Hun er voksen nok til å huske å betale for bostedet sitt. Har bodd med slike flere ganger, og det er irriterende og flaut overfor huseier. I verste fall går det utover alle når huseier skal gi videre referanse.

Godt poeng. Jeg ringer kontaktpersonenvår i morgen og informerer om situasjonen så hun er klar over det før møtet. Hun er ikke noe god venn heller, så taper ingenting på det akkurat!

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke ha hversin kontrakt? Så betaler du inn for deg og de andre for seg. Da merker jo utleier fort hvem det er som ikke betaler inn til rett tid og du slipper å føle på ansvaret.

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke ha hversin kontrakt? Så betaler du inn for deg og de andre for seg. Da merker jo utleier fort hvem det er som ikke betaler inn til rett tid og du slipper å føle på ansvaret.

Nei dessverre, utleier leier ut hele leiligheten og ikke per rom. Jeg ønsker separate kontrakter. Har tenkt å ta det opp på det møtet, ja, men slik som kontrakten vår er er det felles betaling.

Skrevet

Om det ikke løser seg når du snakker med kontaktpersoner deres, så får hun som betaler for sent stå ansvarlig. Er jo hun som betaler for sent, så er feil at andre skal stå ansvarlig og få skylden for henne.

Nei dessverre, utleier leier ut hele leiligheten og ikke per rom. Jeg ønsker separate kontrakter. Har tenkt å ta det opp på det møtet, ja, men slik som kontrakten vår er er det felles betaling.

AnonymBruker
Skrevet

Når man leier en hel leilighet sammen så er det dessverre slik at ens handlinger går utover andre. Det beste dersom man ikke har råd til å leie egen leilighet er derfor å se etter et ledig rom eller studenbolig.

Jeg forstår godt at utleier ikke vil ha separate kontrakter. Det er mye mer styr og mindre sikkert for hans del.

Om denne ene dama står ansvarlig for kontrakten går det jo likevel utover de andre om hun har mottatt deres leie og ikke betaler inn i tide. Det er uansett vanskelig å krangle med utleier og si "det er hennes feil, jeg betalte inn til henne i tide" - hovedproblemet fra hans side er at leien ikke er inne i tide, det er vilkårlig hvem som er ansvarlig for det. Alle leietakerne leier som en enhet, ikke som flere enkeltpersoner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man leier en hel leilighet sammen så er det dessverre slik at ens handlinger går utover andre. Det beste dersom man ikke har råd til å leie egen leilighet er derfor å se etter et ledig rom eller studenbolig.

Jeg forstår godt at utleier ikke vil ha separate kontrakter. Det er mye mer styr og mindre sikkert for hans del.

Om denne ene dama står ansvarlig for kontrakten går det jo likevel utover de andre om hun har mottatt deres leie og ikke betaler inn i tide. Det er uansett vanskelig å krangle med utleier og si "det er hennes feil, jeg betalte inn til henne i tide" - hovedproblemet fra hans side er at leien ikke er inne i tide, det er vilkårlig hvem som er ansvarlig for det. Alle leietakerne leier som en enhet, ikke som flere enkeltpersoner.

Nemlig, det er dette som er problemet. Det at hun ikke betaler i tide går ut over oss andre også. Jeg ringer til utleie-kontaktpersonen vår i morgen og hører hva jeg skal gjøre med dette.

Får se hvordan det løser seg da, for jeg igdder ikke at det skal gå utover meg og min referanse at HUN alltid er for sen med husleie.

AnonymBruker
Skrevet

Be henne sette på automatisk overføring i banken, så slipper hun å glemme det. Da overføres pengene automatisk på en fast dato hver mnd.

Anonymous poster hash: fbea6...dc8
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nemlig, det er dette som er problemet. Det at hun ikke betaler i tide går ut over oss andre også. Jeg ringer til utleie-kontaktpersonen vår i morgen og hører hva jeg skal gjøre med dette.

Får se hvordan det løser seg da, for jeg igdder ikke at det skal gå utover meg og min referanse at HUN alltid er for sen med husleie.

Hvor sent er det snakk om her? Har dere mottatt klager fra utleier?

AnonymBruker
Skrevet

Be henne sette på automatisk overføring i banken, så slipper hun å glemme det. Da overføres pengene automatisk på en fast dato hver mnd.

Anonymous poster hash: fbea6...dc8

Har tatt opp dette før, det har ikke skjedd enda. Jeg kan jo ikke gå inn i nettbanken hennes å tvinge henne til å gjøre det heller akkurat....

Hvor sent er det snakk om her? Har dere mottatt klager fra utleier?

Er snakk om dager. Vi skal betale husleie den 1. i mnd, nå har jeg ikke mast på henne denne mnd, og har enda ikke fått inn pengene på konto....

Tidligere har jeg mast på henne og da har hun overført, men det er bare det at jeg er lei av å mase.... den 24. sender jeg alltid ut "nå er det på tide å overføre"-melding så syns det er merkelig at hun ikke klarer dette........?!

AnonymBruker
Skrevet

Vær strengere med henne. Si i klartekst at hun må skjerpe seg og begynne å betale i tide. Klarer hun ikke det, får du begynne å kreve renter og purregebyr av henne. Hun må begripe at dersom hun ikke betaler i tide, så må du faktisk legge ut for henne, dermed driver hun faktisk og låner penger av deg uten å spørre hver eneste måned.

Få henne til å hente pc og bank-ID-brikke, og be henne logge seg inn og sette opp en fast overføring den 29. i hver måned. Får hun ikke til det skal hun ha en jævlig god grunn. Blir hun sur, kan du forklare henne at du dessverre er nødt til å oppføre deg som en streng tenåringsmamma når hun oppfører seg som en trassig treåring. Voksne folk bør klare å betale husleia si i tide.

Anonymous poster hash: 01b2c...5c7
  • Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Be henne betale i tide eller flytte. Gjør det helt klart at en forsinkelse til og hun må flytte.

AnonymBruker
Skrevet

Få alles navn på kontrakten. Alle overfører direkte til huseier samme dag. Legg inn fast trekk. De må da vel være samme for husieier om leien kommer fra forskjellige kontoer så lenge den kommer.

Anonymous poster hash: 6c72a...e22
Gjest Blondie65
Skrevet

Få alles navn på kontrakten. Alle overfører direkte til huseier samme dag. Legg inn fast trekk. De må da vel være samme for husieier om leien kommer fra forskjellige kontoer så lenge den kommer. Anonymous poster hash: 6c72a...e22

Nei, det er ikke det samme for huseier. Dersom de har hver sin kontrakt er det huseier som må finne nye leietakere når en flytter, og huseier må i alle forhold ha med hver enkelt å gjøre. Dersom en av dem er ansvarlig for kontrakten er det en å forholde seg til og mindre arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...