AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #1 Skrevet 3. august 2014 Hei alle sammen! Jeg er ei kvinne på 21 år (155cm - ca 70kg). Noe som jeg vet er alt for mye. Men jeg ser ikke så stor ut, så tror jeg har en kraftig benbygning. Jeg har trent i snart 2 år (kondisjon + styrke). Og det skjer ingenting med kroppen, verken når det kommer til vektoppgang eller nedgang. Jeg har en svært stillesittene jobb (og jobber som oftes 12-21). Men når jeg hadde ferie (byferie), så gikk jeg ned 4kg på en uke. Men de kom tilbake med en gang jeg begynte på jobb. Er det bare et tegn på at 2-3 ganger trening i uken ikke er nok, og at jeg må være mye mer i bevegelse? Når det kommer til mat, så er jeg ikke så flink, for jeg spiser alt for skjeldent (gjerne kun 2 ganger for dagen). Jeg har en ganske lav matlyst.. Jeg spiser ikke usunt, men heller ikke kun kylling og salat liksom.. Brus + snop er kun fredag/lørdags kost. Er det noen som har noen tips til en frustrert jente? Anonymous poster hash: c81c6...a18
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 Vær flinkere med kostholdet, så ordner det seg Anonymous poster hash: 8218a...424 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Du spiser for mye. Vektnedgang handler først og fremst om hva man spiser, og ikke så mye om trening. Hva spiser du i løpet av en dag? Anonymous poster hash: b6881...3a4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 Glemte og nevne at den uka jeg var på byferie spiste jeg kun junk og brus .. så blir ganske forvirra Anonymous poster hash: c81c6...a18
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Jeg spiser kanskje et rundstykke med kylling. Og middag (alt fra spagetti til kjøttkaker). Når jeg har snakket med folk på treningsenteret, så sier de at det kan være alt jeg spiser alt for lite og for uregelmessig. For viss du hadde sett meg gjennom en dag, så kunne du aldri sagt jeg spiser for mye.. Anonymous poster hash: c81c6...a18
Gjest Silverstream Skrevet 3. august 2014 #6 Skrevet 3. august 2014 Du må kutte ut brus og godterier, hjelper ikke å gå ned i vekt 5 dager i uken når du propper i deg kilovis med sukker i helgen.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #7 Skrevet 3. august 2014 Kilovis? Jeg og typen deler en chips, også har jeg en liten brus.. For å nevne det så veide jeg 49kg for 4 år siden, men så ble jeg syk og sengeliggende i 1 år, og da raste kiloene på. Trudde de skulle bli borte når jeg ble frisk, og deltok i hverdagen igjen, men det skjedde jo ikke. Anonymous poster hash: c81c6...a18 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #8 Skrevet 3. august 2014 Du må kutte ut brus og godterier, hjelper ikke å gå ned i vekt 5 dager i uken når du propper i deg kilovis med sukker i helgen. Det er noe i det med å spise faste måltider og nok. Men heller ikke for lite. Å telle kalorier har veldig mye for seg. Spis jevnlig, spis riktig og spis nok. Anonymous poster hash: 6c65d...629
HelleH Skrevet 3. august 2014 #9 Skrevet 3. august 2014 Lønner seg å telle kalorier! Man kommer på en måte ikke unna det:) Last ned myfitnesspal -appen. Supersmart! Lykke til! 2
californiaa Skrevet 4. august 2014 #10 Skrevet 4. august 2014 Om man spiser så få ganger om dagen så er det ofte at man er en "seacret eater" spiser små usunne ting oftere en man tror, og man klarer oftest ikke å se det selv. I mitt hode er det kun 1 riktig måte å gå ned i vekt på om man er en normal person uten noen hindringer. 1. Tren 3-4 dager i uka styrke (kan man mere supert, men er viktig og ikke kjøre på for hardt i starten). Har man 3 dager i uka kjør full kropp styrke, (annen ver dag, slik at kroppen får restutisjon) Har man mulighet til 4 dager i uka, kjørt split på styrke økta, gjerne slik eller noe annet som er lingdende, dette er kun et eksempel. dag 1: tung overkrop dag 2: tung underkropp dag 3: fri dag 4: lett overkropp dag 5: lett underkropp Få noen til og sette opp treningsprogram får deg, slik at det blir riktig med rep, og sett og gjerne at man får hjelp til øvelser man ikke får til selv. Styrke trening trenger ikke å vare i lengre tid en 45-60 min. Cardio kan også være fint og legge inn. Gerilja cardio hvor man spurter 20 sek, og pause 10 sek,(setter beina på sidenen på 3d mølla) gjenta dette 8 ganger, slik at det blir 8 spurt. varm opp i noen minutter før man gjør det og gå gjerne litt etterpå slik at man får ned puls. Kan også være lurt og legge denne type cardio på overkropps dagene slik at man faktisk maketer og springe max. Dette er en fin øvelse får fett forbrenning da den forbrenner tilogmed etter trening når du er ferdig. Morgen cardio. 20-30 min gåing om morgenene på tom mage. Og rolig jogg i ca 20 min er knall. Legger man inn det man selv liker best og blander og mixer inn i trenings program. gerilja cardio er veldig hardt på kroppen og anbefaler ikke og gjøre det stort mye mere en 3 dager i uken. Mat er ganske bacis og enkelt. På mange treningsstudioer kan man få diett lakt opp med treningsprogram. Men spis 3-4 gode måltid om dagen ( frokost, lunsj, middag og kvelds) Legg inn mellom måltid gjerne 3-4 som kan være en banan eple osv. Dropp alt som hete slanke bar nutrilett osv, er ofte mye sukker i disse og er så kalt ferdi tygd mat og det er ikke bra får magen da magen må ha noe og jobbe med. Protein shake er greit om man skal ha mye proteiner og kanskje ikke har penger til masse kjøtt eller tid til å spise så mye. Alkohol inneholder mye kcal, så legg det bort så mye som man kan. (kanskje man skal ha noen mnd, hvor man er helt edru?) Sukkerfri brus istede for sukker brus er genialt, men sukkerfri brus utløser noe i kroppen som gjør det mere sulten så ver obs på det. Goderi kun 1 dag i uken og i moderate mengder, bare fordi det er spise dag kan man ikke kjøpe 1 kims og 1 stratos plate, mc donalds mat, pizza med ekstra ost og pomfri. Man kan også lage gode sukkerfrie kaker som man kan bytte ut alt goderiet med. fett, protein og karb må være i kostholdet. dette betyr da ikke at man skal lasse på med burger og pomfri. Enkel regel, like mye kjøtt som grønnsaker. Karb som potet, ris osv, skal ikke være mere en kjøtt og grønnsaker på middags taleken. Mange tror at brødskive med ost og sikinke er sundt fordi da får man jo i seg frø, sunt fett og proteiner, men fakta er at man får i seg nesten bare carb. det er ofte derfår man må kutte ned på karbohydrater fordi spesielt nord menn får i seg mye usynelige karb. følger man dette og sjekker vekta 1 fast dag i uka eller mnd, veier seg om morgenen og tar cm mål 1 fast dag i uka eller mnd. slik at man ser at man gjør ting riktig. Viktig faktor er og spise mye, spiser man forlite går kroppen i spare modus og man legger på seg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #11 Skrevet 4. august 2014 For det første: Krsftig beinbygning er det ingenting som heter. Skjelettet vårt tilsvarer kun 2-3% av vekta, uansett om man er tynn eller feit. Det er fett, væske og muskler som er det meste av vekten vår. Du må ta deg selv i nakkeskinnet og få orden på kostholdet ditt. 90% av fokuset bør være på det du stapper i deg. Det hjelper ikke å trene masse, og ikke spise, eller trene masse og spise masse. Du må spise regelmessig for å få opp forbrenningen og spise sunt og variert. Når du får på plass kostholdet og forbrenningen kan du starte med treningen for å bygge opp muskler og kondisjon. Husk at dette ikke skjer over natta. Masse lykke til! Anonymous poster hash: eb557...411 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #12 Skrevet 5. august 2014 Mulig det på fagspråket ikke heter "kraftig beinbygning", men det er jo logisk at en som har bredt hofteparti, bredt skulderparti, kraftig brystkasse vil måtte veie mer enn en person som er spebygd. Anonymous poster hash: d820e...542 4
Gjest Runforit Skrevet 5. august 2014 #13 Skrevet 5. august 2014 Mulig det på fagspråket ikke heter "kraftig beinbygning", men det er jo logisk at en som har bredt hofteparti, bredt skulderparti, kraftig brystkasse vil måtte veie mer enn en person som er spebygd. Anonymous poster hash: d820e...542 Smal og bred beinbygning passer nok bedre. Og ja, da kan 2 jenter på samme høyde kle forskjellig vekt. Hun petite kan veie mindre enn hun med bred bygning da hun med bred bygning fort kan de knoklete og mager ut med tilsvarende vekt. Men det betyr fremdeles ikke at den med bredere bygning ikke kan være en slank og fit person. Det er for mange som bruker "tung beinbygning" som en undskyldning for å være lubben/overvektig og det er faktisk ikke en undskyldning. Vekta og bygning har ikke noe å si. Alle kan bli den beste versjonen av seg selv med balanse mellom muskler og fett. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #14 Skrevet 5. august 2014 Om man spiser så få ganger om dagen så er det ofte at man er en "seacret eater" spiser små usunne ting oftere en man tror, og man klarer oftest ikke å se det selv. I mitt hode er det kun 1 riktig måte å gå ned i vekt på om man er en normal person uten noen hindringer. 1. Tren 3-4 dager i uka styrke (kan man mere supert, men er viktig og ikke kjøre på for hardt i starten). Har man 3 dager i uka kjør full kropp styrke, (annen ver dag, slik at kroppen får restutisjon) Har man mulighet til 4 dager i uka, kjørt split på styrke økta, gjerne slik eller noe annet som er lingdende, dette er kun et eksempel. dag 1: tung overkrop dag 2: tung underkropp dag 3: fri dag 4: lett overkropp dag 5: lett underkropp Få noen til og sette opp treningsprogram får deg, slik at det blir riktig med rep, og sett og gjerne at man får hjelp til øvelser man ikke får til selv. Styrke trening trenger ikke å vare i lengre tid en 45-60 min. Cardio kan også være fint og legge inn. Gerilja cardio hvor man spurter 20 sek, og pause 10 sek,(setter beina på sidenen på 3d mølla) gjenta dette 8 ganger, slik at det blir 8 spurt. varm opp i noen minutter før man gjør det og gå gjerne litt etterpå slik at man får ned puls. Kan også være lurt og legge denne type cardio på overkropps dagene slik at man faktisk maketer og springe max. Dette er en fin øvelse får fett forbrenning da den forbrenner tilogmed etter trening når du er ferdig. Morgen cardio. 20-30 min gåing om morgenene på tom mage. Og rolig jogg i ca 20 min er knall. Legger man inn det man selv liker best og blander og mixer inn i trenings program. gerilja cardio er veldig hardt på kroppen og anbefaler ikke og gjøre det stort mye mere en 3 dager i uken. Mat er ganske bacis og enkelt. På mange treningsstudioer kan man få diett lakt opp med treningsprogram. Men spis 3-4 gode måltid om dagen ( frokost, lunsj, middag og kvelds) Legg inn mellom måltid gjerne 3-4 som kan være en banan eple osv. Dropp alt som hete slanke bar nutrilett osv, er ofte mye sukker i disse og er så kalt ferdi tygd mat og det er ikke bra får magen da magen må ha noe og jobbe med. Protein shake er greit om man skal ha mye proteiner og kanskje ikke har penger til masse kjøtt eller tid til å spise så mye. Alkohol inneholder mye kcal, så legg det bort så mye som man kan. (kanskje man skal ha noen mnd, hvor man er helt edru?) Sukkerfri brus istede for sukker brus er genialt, men sukkerfri brus utløser noe i kroppen som gjør det mere sulten så ver obs på det. Goderi kun 1 dag i uken og i moderate mengder, bare fordi det er spise dag kan man ikke kjøpe 1 kims og 1 stratos plate, mc donalds mat, pizza med ekstra ost og pomfri. Man kan også lage gode sukkerfrie kaker som man kan bytte ut alt goderiet med. fett, protein og karb må være i kostholdet. dette betyr da ikke at man skal lasse på med burger og pomfri. Enkel regel, like mye kjøtt som grønnsaker. Karb som potet, ris osv, skal ikke være mere en kjøtt og grønnsaker på middags taleken. Mange tror at brødskive med ost og sikinke er sundt fordi da får man jo i seg frø, sunt fett og proteiner, men fakta er at man får i seg nesten bare carb. det er ofte derfår man må kutte ned på karbohydrater fordi spesielt nord menn får i seg mye usynelige karb. følger man dette og sjekker vekta 1 fast dag i uka eller mnd, veier seg om morgenen og tar cm mål 1 fast dag i uka eller mnd. slik at man ser at man gjør ting riktig. Viktig faktor er og spise mye, spiser man forlite går kroppen i spare modus og man legger på seg. Dårligste rådene ever. Ts trenger ikke en type trening hvor hovedvekten og hovedfokuset er styrketrening. Hun trenger et treningsopplegg der utholdenhetstrening (cardio) er dominerende. Har du ikke lest hva hun har skrevet? Hun er 155 cm høy og veier 70 kg. Nesten 20 kilo overvekt. Hun vil kraftig ned i vekt. Da er det siste hun skal gjøre å kjøre på med mye styrketrening. Det hun skal gjøre er 90% utholdenhetstrening (løping, sykling, svømming). De resterende 10% kan hun vedlikeholde styrke. Og den geriljacardioen kan du bare glemme. Med hennes vekt og nybegynner på cardio er det å be om skader og dårlig motivasjon. Hun trenger ikke korte 20-30 min cardioøkter. Hun trenger lange seige økter 5-6 ganger i uka. Minimum timesøkter. Ser hun også har en veldig stillesittende jobb. Hvis man ellers sitter mye stille i døgnet utenfor treningsøktene. Lite aktiv. Så skal en legge en veldig god innsats i treningsøktene, ellers blir det lite vektnedgang. Fordelen er at hun starter sent på jobb, så da rekker hun en fast treningstur om morgenen. Anonymous poster hash: 56d7b...a5f
Gjest brutal_mann Skrevet 5. august 2014 #15 Skrevet 5. august 2014 Last ned, betal for og bruk appen Lifesum og du vil få deg en aha opplevelse.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #16 Skrevet 5. august 2014 Smal og bred beinbygning passer nok bedre. Og ja, da kan 2 jenter på samme høyde kle forskjellig vekt. Hun petite kan veie mindre enn hun med bred bygning da hun med bred bygning fort kan de knoklete og mager ut med tilsvarende vekt. Men det betyr fremdeles ikke at den med bredere bygning ikke kan være en slank og fit person. Det er for mange som bruker "tung beinbygning" som en undskyldning for å være lubben/overvektig og det er faktisk ikke en undskyldning. Vekta og bygning har ikke noe å si. Alle kan bli den beste versjonen av seg selv med balanse mellom muskler og fett. Kraftig/ bred beinbygning er selvsagt ingen unnskyldning for å være feit, men en logisk grunn for å naturlig veie mer enn medsøstre som har en spe/ smal beinbygning. Anonymous poster hash: d820e...542 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #17 Skrevet 5. august 2014 Dårligste rådene ever. Ts trenger ikke en type trening hvor hovedvekten og hovedfokuset er styrketrening. Hun trenger et treningsopplegg der utholdenhetstrening (cardio) er dominerende. Har du ikke lest hva hun har skrevet? Hun er 155 cm høy og veier 70 kg. Nesten 20 kilo overvekt. Hun vil kraftig ned i vekt. Da er det siste hun skal gjøre å kjøre på med mye styrketrening. Det hun skal gjøre er 90% utholdenhetstrening (løping, sykling, svømming). De resterende 10% kan hun vedlikeholde styrke. Og den geriljacardioen kan du bare glemme. Med hennes vekt og nybegynner på cardio er det å be om skader og dårlig motivasjon. Hun trenger ikke korte 20-30 min cardioøkter. Hun trenger lange seige økter 5-6 ganger i uka. Minimum timesøkter. Ser hun også har en veldig stillesittende jobb. Hvis man ellers sitter mye stille i døgnet utenfor treningsøktene. Lite aktiv. Så skal en legge en veldig god innsats i treningsøktene, ellers blir det lite vektnedgang. Fordelen er at hun starter sent på jobb, så da rekker hun en fast treningstur om morgenen. Anonymous poster hash: 56d7b...a5f I følge BMI er hun 10 kg overvektig, ikke nesten 20 kg. Jeg synes ikke dine råd var så gode... Hvorfor i huleste foreslår du at hun skal drive med 90% utholdenhetstrening? Det er styrketrening som er best å drive med. Da får man ikke bare ned fettprosenten, men også opp muskelprosenten. Win-win. Uansett om man er utrent eller veltrent. Styrketrening først og fremst, så litt utholdenhet. Med mindre man har planer om å løpe maraton eller noe da. Anonymous poster hash: 2f775...71b 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #18 Skrevet 5. august 2014 I følge BMI er hun 10 kg overvektig, ikke nesten 20 kg. Jeg synes ikke dine råd var så gode... Hvorfor i huleste foreslår du at hun skal drive med 90% utholdenhetstrening? Det er styrketrening som er best å drive med. Da får man ikke bare ned fettprosenten, men også opp muskelprosenten. Win-win. Uansett om man er utrent eller veltrent. Styrketrening først og fremst, så litt utholdenhet. Med mindre man har planer om å løpe maraton eller noe da. Anonymous poster hash: 2f775...71b Best å drive med fordi du liker det best? Skal du ned i vekt er det utholdenhetstrening som bør ha første pri. Ikke styrketrening. Mener du seriøst styrketrening reduserer vekt bedre enn utholdenhetstrening? Da har du faktisk ikke peiling på hva du snakker om. Anonymous poster hash: 56d7b...a5f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #19 Skrevet 5. august 2014 De fleste overvektige undervurderer hvor mye de spiser og de fleste undervektige overvurderer. Det første du bør gjøre er derfor å telle kalorier i en uke for å få en oversikt over hvor mye du faktisk får i deg. IKKE juks, da lurer du bare deg selv. Vei og skriv ned absolutt alt (dette inkluderer fett du bruker for å steke maten i samt alle kaffe latter, pils osv. som er lette å "glemme")og så regner du ut kaloriene på slutten av uka. Så setter du opp en kostholdsplan etter dette. Du trenger absolutt ikke 5-6 treningsøkter i uka. Dersom du går så hardt ut kommer du til å miste motivasjonen ganske fort. Du trenger å legge om livsstilen og da er det viktig at du klarer å følge opplegget over lengre tid. Trening 3 dager i uka med både cardio og styrke hver økt burde holde, men det viktigste er at du finner noe du TRIVES med. Det er helt essensielt for å gå ned og opprettholde vekten. Anonymous poster hash: c3839...525
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #20 Skrevet 5. august 2014 Best å drive med fordi du liker det best? Skal du ned i vekt er det utholdenhetstrening som bør ha første pri. Ikke styrketrening. Mener du seriøst styrketrening reduserer vekt bedre enn utholdenhetstrening? Da har du faktisk ikke peiling på hva du snakker om.Anonymous poster hash: 56d7b...a5f Har du mer muskelmasse vil også hvileforbrenningen øke selv om cardio generelt forbrenner mer kalorier der og da. Anonymous poster hash: c3839...525 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå