Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,har noen prøvd å prute ved kjøp av bil? Ev hvilken taktikk brukte du??

Har sett på en del bil,fra en forhandler og er veldig interessert,og har hørt om folk som pruter ned på prisen. Kunne jeg spare 5-10000kr er jo det verdt et forsøk. Bilen jeg skal ha er 2010mod, kr 185.000. Ingen feil eller mangler jeg kan se, har avtalt prøvekjøring til uka. Nårjeg sammenlikner pr1iser på nett,med samme modell,så finnerjeg kun 1som er billigere,denne ligger i trondheim..det er snakk om 15.000krforskjell... eneste forskjellen er kmstand. Det er snakk om 5000km. Kan jeg bruke denne som taktikk??

Anonymous poster hash: 7c915...c23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo mye an på bilen hvilken taktikk du skal bruke.
Sjekk først av alt hva som er vanlige feil og mangler på det merket eller den modellen. Legg merke til hvordan den er å kjøre. Ligger den godt på veien? Hvordan er girene? Er det tegn til slitte bremser? Osv osv osv...
Og for all del, ikke vis at du er interessert. Fremstå som skeptisk.

Hva angår den andre bilen så kan det være andre forskjeller. F.eks. utstyrspakke, privat salg vs forhandler og mye mer. Ikke bare kilometer ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vanligere å heller forhandle seg frem til ulike typer ekstrautstyr, serviser ol.

Men du kan jo prøve deg...

Anonymous poster hash: 9757a...b6d

Gjest Lille-pus
Skrevet

Sjekk både sommer- og vinterhujulene.

Merk deg produksjonsmåned og år på dekkene.

Om dekkene begynner å nærme seg tidspunkt for utskifting så har du er utmerket argument for å få forhandlet inn nye dekk i prisen.

Sjekk nøye for lakkskader.

Det jeg sier er at det ved kjøp av bruktbil er mye lettere å få inkludert slike ting enn å få prisen redusert i kroner, og spesielt når vi snakker om beløp i kategorien 5000 - 10 000 ved en pris på 185 000,-

AnonymBruker
Skrevet

Gubben er god på det der. Ved begge bruktbilene vi har kjøpt (handlet hos merkeforhandler), har han fått forhandlet inn NAF bruktbiltest, omregistreringsavgift og nye sommer- og vinterdekk. På den siste bilen (2 år gammel, og dyr), klarte han også å forhandle inn noe ekstrautstyr, samt at forhandler oppdaterte GPS til helt nye kart.

Anonymous poster hash: a7c56...10d
Skrevet

Jeg har aldri opplevd annet enn at selger relativt raskt har gått ned minst 10 000 på annonsert pris når jeg har kjøpt bruktbil. Pris på bil, ny eller gammel, er aldri annet enn et utgangspunkt, og veldig mange blir lurt i "jommen meg et godt kjøp"-fellen når selger nesten uoppfordret kan gi en betydelig rabatt. Men, hvorfor da gi seg før du har klemt ut enda litt mer av selger?

Forøvrig er det aldri lurt å se på flere biler fra samme forhandler, siden forhandler da vil kunne lure deg litt mot den bilen forhandleren har best fortjeneste på. Alle som er ute etter å selge deg noe vil bruke alle lovlige og gråsone-triks for å oppnå mest for pengene.

Si at du har et par andre biler på hånden, men at du kan gi 171500, mot bilen og en litt bedre garanti, og at du da signerer på dagen.

Hva skal selger gjøre? Han kan jo ikke akkurat kaste deg ut, og han vil heller komme med et motforslag.

Jeg synes du skal sitte igjen med minst 10.000 i rabatt.

Det er ikke verdens undergang om du ikke oppnår dette, og for all del; Pruting er noe man må lære seg å bli bedre i, men så lenge du er høflig og imøtekommende, så finnes det ikke skambud.

Dette gjelder dog ikke om det er en populær modell som kundene henter ut raskere enn forretningen får den inn,men da har du antageligvis ikke gjort hjemmeleksen om smart bilkjøp i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å si "Jeg gir 175 000 kontant for denne bilen. Ring meg innen i morgen hvis det er interessant".<br /><br />Noen forhandlere ser ut til å legge inn godt med prutningsmonn i startprisen, mens andre priser mer agressivt og har mindre å gå på.<br /><br />Hvis bilen har stått lenge uten å vekke særlig respons i markedet er de ofte mer interesserte i å diskutere pris enn på biler de nettopp har fått inn.

Anonymous poster hash: 5bc46...adb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke kontant 171500kr..de krever 35% , altså 65000kr. Det kan jeg skaffe,og resten må finansieres med lån..

Anonymous poster hash: 5954a...be2

Skrevet

Jeg har ikke kontant 171500kr..de krever 35% , altså 65000kr. Det kan jeg skaffe,og resten må finansieres med lån..

Jeg for min del leser "kontant" her som at du har pengene eller evnen til å låne dem, og at du ikke må blande inn en innbyttebil.

Biler til innbytte kan forkludre en prutesituasjon, siden selgeren ikke kan gi deg både en lav pris på den nye bilen, og en høy pris på innbyttebilen.

AnonymBruker
Skrevet

For selger spiller det jo ingen rolle om du har pengene helt eller delvis selv eller om du låner alt. Så lenge han får pengene sine så er jo det irrelevant for selger.

Anonymous poster hash: 2903a...90e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...