AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #1 Skrevet 3. august 2014 Jeg er 18 og skal gå siste året på vgs, tjener ca. 6000kr i måneden. Min mor krever at jeg betaler 4000kr i måneden for å bo hjemme i leiligheten hennes og jeg synes dette er alt for mye!! Hun jobber ikke og har hus i USA. Hun sier at hun ikke har råd til å betale husleien hvis jeg ikke betaler henne disse pengene. Helst vil hun jo at jeg flytter ut, men det er veldig dyyrt. Hun truer med å hive meg ut hvis hun ikke får pengene. Er det normalt å måtte betale 2/3 av lønnen for å bo hjemme? Anonymous poster hash: b6f72...256 Anonymous poster hash: b6f72...256
Tya Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 Hm, nei jeg synes kanskje din mor kunne vært mer raus når du er bare 18 år. Min bror bodde gratis hjemme til han var 24 år. Hvis hun sliter bør hun finne andre løsninger enn å ta penger fra sitt barn. Samtidig er du jo voksen og kan vel heller ikke forvente å bo gratis lengre. Du måtte sikkert betalt minst 4000 i leie et annet sted hvis du flyttet hjemmefra. 1
Batteri Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Hvordan har moren din klart å betale husleien hittil? 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 Ikke unormalt at barn betaler for å bo hjemme, når de er over 18 år og har jobb. Du kan jo regne på hva det vil koste deg å flytte ut, kontra å betal for å bo hjemme. Gjør du noe hjemme av husarbeid eller kjøper inn mat? Anonymous poster hash: eb302...cea 2
Mekre Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Hvordan har moren din klart å betale husleien hittil? tja si det
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #6 Skrevet 3. august 2014 Du går siste året på vgs, så din mor har fortsatt forsørgerplikt for deg - selv om du har blitt 18 år. Jeg skjønner ikke helt hvordan din mor har klart husleien til nå, og så med en gang du fyller 18 har hun plutselig ikke råd lenger? Jeg som mor ville heller bedt deg spare endel av lønna - og sett til at det ble gjort. Skal du absolutt betale leie bør det ikke utgjøre så mye, men heller et symbolsk beløp - mener jeg i alle fall. Anonymous poster hash: 5e067...dc7 8
Mekre Skrevet 3. august 2014 #7 Skrevet 3. august 2014 Ikke unormalt at barn betaler for å bo hjemme, når de er over 18 år og har jobb. Du kan jo regne på hva det vil koste deg å flytte ut, kontra å betal for å bo hjemme. Gjør du noe hjemme av husarbeid eller kjøper inn mat?Anonymous poster hash: eb302...cea Ja vet det er mange som også må betale, men vet ikke om noen som må ut med 2/3 av det de får i lønn. Kjøper bare inn litt
Frk.K Skrevet 3. august 2014 #8 Skrevet 3. august 2014 (endret) Er så glad at min mor lar meg bo hjemme med hund (missliker hunder sterkt) helt gratis! Fordi at hun heller vil at jeg skal kunne spare opp til å kjøpe mitt eget når jeg skal studere Forresten, jeg er godt over 18 Endret 3. august 2014 av Frk.K 1
Mekre Skrevet 3. august 2014 #9 Skrevet 3. august 2014 Du går siste året på vgs, så din mor har fortsatt forsørgerplikt for deg - selv om du har blitt 18 år. Jeg skjønner ikke helt hvordan din mor har klart husleien til nå, og så med en gang du fyller 18 har hun plutselig ikke råd lenger? Jeg som mor ville heller bedt deg spare endel av lønna - og sett til at det ble gjort. Skal du absolutt betale leie bør det ikke utgjøre så mye, men heller et symbolsk beløp - mener jeg i alle fall.Anonymous poster hash: 5e067...dc7 Oja takk visste ikke at hun fortsatt har det siden hun sier at hun ikke har det :o
Mekre Skrevet 3. august 2014 #10 Skrevet 3. august 2014 Er så glad at min mor lar meg bo hjemme med hund (missliker hunder sterkt) helt gratis! Fordi at hun heller vil at jeg skal kunne spare opp til å kjøpe mitt eget når jeg skal studere Misunnelig
Frk.K Skrevet 3. august 2014 #11 Skrevet 3. august 2014 Misunnelig Hun ser ikke poenget med at jeg skal betale.. jeg kjøper jo min egen mat så og si veldig ofte, betaler mine egne få regninger som jeg har og bidrar i hjemmet. Siste nevnte skulle da bare mangle
Duckie Skrevet 3. august 2014 #12 Skrevet 3. august 2014 Oja takk visste ikke at hun fortsatt har det siden hun sier at hun ikke har det :o Joda hun har det. Se kapittel 8 i barneloven, spesielt paragraf 68. Eventuellt en litt enklere tolkning i for eksempel denne teksten.
Luckiness Skrevet 3. august 2014 #13 Skrevet 3. august 2014 Hvorfor vil hun egentlig at du skal flytte ut? Dersom du flytter ut, så får hun jo ikke de 4000 av deg og vil ikke klare å betale husleien.... Uansett så synes jeg 4000 er ganske mye for en på vgs å betale. Vanligvis, i følge de jeg kjenner som betaler for seg hjemme, så betaler de mellom 1000-2000kr. Dette går da til mat og eventuelt andre forbruksvarer. I ditt tilfelle så virker det jo kun som om din mor vil ha 4000 for å dekke husleien. Men det er ikke din feil at hun ikke har råd til husleien. Da må hun nok heller vurdere å flytte eller få seg en jobb (om hun har muligheten til det). Mottar du stipend på vgs? Regner med du har rett på dette siden det ikke virker som om din mor er i en god økonomisk situasjon. Isåfall regner jeg med du bruker disse pengene på busskort, nødvendig skoleutstyr, skoleturer o.l. Om ikke kan jeg forstå at hun krever litt penger av deg om du ikke dekker dette med ditt stipend. Uansett, om du skulle velge å flytte hjemme fra nå når du går på vgs, så finnes det "regler" som sier når du har rett på borteboerstipend. https://www.facebook.com/lanekassen.vgs/posts/825884187451350
TøydukkeAnna Skrevet 3. august 2014 #15 Skrevet 3. august 2014 Syns det var mye, jeg betalte rundt 1500-2000 når jeg bodde hjemme etter jeg var 18
Mekre Skrevet 3. august 2014 #16 Skrevet 3. august 2014 Hvorfor vil hun egentlig at du skal flytte ut? Dersom du flytter ut, så får hun jo ikke de 4000 av deg og vil ikke klare å betale husleien.... Uansett så synes jeg 4000 er ganske mye for en på vgs å betale. Vanligvis, i følge de jeg kjenner som betaler for seg hjemme, så betaler de mellom 1000-2000kr. Dette går da til mat og eventuelt andre forbruksvarer. I ditt tilfelle så virker det jo kun som om din mor vil ha 4000 for å dekke husleien. Men det er ikke din feil at hun ikke har råd til husleien. Da må hun nok heller vurdere å flytte eller få seg en jobb (om hun har muligheten til det). Mottar du stipend på vgs? Regner med du har rett på dette siden det ikke virker som om din mor er i en god økonomisk situasjon. Isåfall regner jeg med du bruker disse pengene på busskort, nødvendig skoleutstyr, skoleturer o.l. Om ikke kan jeg forstå at hun krever litt penger av deg om du ikke dekker dette med ditt stipend. Uansett, om du skulle velge å flytte hjemme fra nå når du går på vgs, så finnes det "regler" som sier når du har rett på borteboerstipend. https://www.facebook.com/lanekassen.vgs/posts/825884187451350 Har nok blitt uvenn med hun etter at hun krevde de 4000. Hun har mulighet for å jobbe og hun leter etter jobb nå. Kjenner jeg hun rett så må jeg nok betale det samme uansett om hun har jobb. Får stipend ja:) Man får vel bare borteboerstipend hvis man bor mer enn 4mil unna nærmeste foresatte?
Mekre Skrevet 3. august 2014 #17 Skrevet 3. august 2014 De 6000, er vel stipend og lån? Lønnen min? Får stipend i tillegg til disse 6000
Frk.K Skrevet 3. august 2014 #18 Skrevet 3. august 2014 Lønnen min? Får stipend i tillegg til disse 6000 så 12000 da? med mindre du kun får stipend, da er det 7500.. alt etter som hva foreldrene dine tjener..
stan Skrevet 3. august 2014 #19 Skrevet 3. august 2014 Du er jo blitt voksen og myndig så det er jo rett og rimelig at du betaler for deg. Hvor mye som er riktig er vanskelig å si. Men er det slik at din mor virkelig trenger din hjelp med husleia bør du jo hjelpe til så mye du kan. Det er jo ikke riktig at din mor skal bruke opp alle pengene sine heller. 1
Luckiness Skrevet 3. august 2014 #20 Skrevet 3. august 2014 Har nok blitt uvenn med hun etter at hun krevde de 4000. Hun har mulighet for å jobbe og hun leter etter jobb nå. Kjenner jeg hun rett så må jeg nok betale det samme uansett om hun har jobb. Får stipend ja:) Man får vel bare borteboerstipend hvis man bor mer enn 4mil unna nærmeste foresatte? Jeg er usikker på hvor langt man må bo vekke fra foresatte for å få borteboerstipend. Men du finner sikkert svar på lånekassens sider. Men som flere har skrevet over her, så er hun faktisk din forsørger selvom du har blitt over 18år og går på vgs. Så du kan i bunn og grunn nekte å betale henne disse 4000. Hun kan jo ikke kaste deg ut heller da...siden hun forsørger deg. Dersom hun absolutt MÅ ha disse 4000, fordi hun absolutt ikke klarer å betale leien, så får du lage en kontrakt hvor hun låner 4000 hver mnd av deg frem til hun klarer å betale det selv. Slik hun må betale deg tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå