Gå til innhold

Pus hadde en stor byll!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

La merke til at min langhårete pus slikket seg veldig lenge i går kveld, samtidig som det tydelig klødde veldig på samme sted. Når jeg undersøkte han (trodde det kanskje var flått) så kjente jeg at han hadde en valnøttstor klump under huden.

Da kjente jeg mer etter på kulen og klemte litt på den. Da "gav den etter" og det gikk hull på den. Jeg bestemte meg for å klemme på den som en kvise/byll og det rant ut store mengder med puss! :spy:

Klemte litt til og fikk ut mer, og tørket og vasket pelsen... pus virket ikke som å ha smerter når jeg klemte ut materien. Bør jeg dra til dyrlege i morgen eller se det an om det kommer tilbake kanskje? Har lest at slike byller kommer etter slåsskamper og at de gjerne fylles med bakterier flere ganger... :(

Endret av Blackbird
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du må få veterinæren til å se på katten. Vanligvis får de en pensilinkur for å forebygge infeksjon. Har opplevd det samme og veterinæren sa til meg at byllen kan fylles med værk flere ganger som du nevner. Pus kan ha vondt selv om det ikke synes. Katter har høy smerteterskel :) Bedre med et veterinærbesøk for mye enn et for lite tenker jeg.

Lykke til med pus! :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Katteskinn er noe av det seigeste materialet som finnes, og infeksjoner utvikler seg lenge under huden før det går så langt som det du oppdaget i går.

Vetrinærtime er usannsynlig smart. Da blir det renset skikkelig og så får du nok resept på antibiotika.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde akkurat en tilsvarende runde med pusen her. Riktig nok litt mindre byll. Vetrinæren klemte ut pusset og skylte godt med saltvann i sprøyte før det ble antibiotikakur og smertestillende. Har du en rolig pus som kan holdes kan det hende du slipper narkose for å rense :)

Anonymous poster hash: d5ce6...79d
Skrevet

Jeg blir ikke helt enig med meg selv om hva man bør gjøre med slike byller.. Gamlepusen min hadde fler slike store, dype som han selv bet hull på og slikket og slikket på. Hver gang jeg ringte veterinæren (en erfaren smådyrsveterinær), så fikk jeg beskjed om at pus ordnet opp selv. Og det gjorde han! Hver eneste gang! Det ble aldri noe etterdønninger p.g.a disse, og heller ikke kom de tilbake på samme plass. De grodde også kjapt. Veterinæren sa det beste var at pus slikket mye på det, siden de har stoffer i spyttet som er sårhelende. Jeg er lite inne på hva katter har i spyttet. Jeg mener, det er mye snakk om alle bakteriene, men det skulle forundre meg om de ikke hadde noe som hjalp dem i sånne situasjoner.

Nå må jeg føye til at jeg i disse tilfellene så såret (eller hullet rettere sagt, for det var faktisk hull helt ned til muskler og bein) og så at det så rent ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...