AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #1 Skrevet 3. august 2014 Leser at dersom man ikke tar ut feriedager så har man ikke rett på feriepenger... Men alltid når jeg har jobbet som vikar og ekstrahjelp her og der så har det aldri vært snakk om å ha noe ferie, men har da likevel alltid fått feriepenger året etter som vanlig, eller når man slutter...? Skjønner ikke det helt. Anonymous poster hash: 44048...deb
snusmumriken Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 (endret) Jeg har kun hatt sommer/deltidsjobber osv. slik at jeg ikke har tatt ut ferie, alltid fått feriepenger. Så jeg tror ikke det du har lest stemmer! Edit: Hvor har du lest det? Endret 3. august 2014 av snusmumriken
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Det gjelder jo selvfølgelig ikke når du har sluttet i jobben. Anonymous poster hash: f6fae...8c3
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 (endret) Feriepengene som er opptjent blir betalt ut uansett hvor mye eller lite ferie man har. Endret 3. august 2014 av Hooty McOwlface 5
lykkelige.meg Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Arbeidsgiver har ikke lov å utbetale feriepenger dersom man ikke tar ut ferie (ferieloven). Dersom man kun jobber sommer blir det selvfølgelig noe annet.
stan Skrevet 3. august 2014 #6 Skrevet 3. august 2014 Feriepengene for i år tjente du opp når du jobbet ifjor. Hvis du ikke jobbet ifjor, har du rett på ferie, men ikke feriepenger. Men hvis du ikke tar ut ferie får du heller ikke feriepenger. Arbeidsgiver har plikt til å gi deg ferie, og du som arbeidstaker har plikt til å ta ferie. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #7 Skrevet 3. august 2014 Feriepengene er din eiendom, det er klart du skal ha dem uansett. Men det gjelder (naturligvis) ikke samme regler for en ekstrahjelp som for en fulltidsansatt. Det er ingen som bryr seg om ferie når du er ekstrahjelp, det antas at du har såpass mye fri innimellom vaktene (eller innimellom jobbene) at du har "ferie" uansett. Dermed utbetales feriepengene året etter de ble opptjent, uavhengig av ferie. Anonymous poster hash: ac9cf...c48
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #8 Skrevet 3. august 2014 Feriepengene for i år tjente du opp når du jobbet ifjor. Hvis du ikke jobbet ifjor, har du rett på ferie, men ikke feriepenger. Men hvis du ikke tar ut ferie får du heller ikke feriepenger. Arbeidsgiver har plikt til å gi deg ferie, og du som arbeidstaker har plikt til å ta ferie. Feriepengane er ganske riktig tjent opp året før. Og derfor får en ikke feriepenger første året en er ute i jobb (og en fant opp regelen om at folk som ikke har rett på feriepenger kan nekte å ta ut ferie (dersom mulig for bedriften) og i stedet mota vanlig lønn 12 av 12 måneder). Men: dersom du av en eller annen grunn ikke skulle ta ut ferie i 2014 selv om du har tjent opp feriepenger i 2013 (det blir litt teoretisk og grunnet mye sykdom eller permisjon) så skal du likevel ha utbetalt feriepenger, selvsagt (de har ingenting med ferien å gjøre, selv om de heter feriepenger. Det er penger arbeidsgiver er pålagt å holde tilbake så ikke økonomiske surremikler sulter ihjel i den ulønnede ferien på 4-5 uker som vi har i Norge). Det du ikke skal få er trekk i lønn for ferie. Men i stedet utbetalt vanlig lønn for de "feriedagene" som du har jobbet + feriepenger.Anonymous poster hash: bf9e3...d14 1
lykkelige.meg Skrevet 3. august 2014 #9 Skrevet 3. august 2014 Feriepengane er ganske riktig tjent opp året før. Og derfor får en ikke feriepenger første året en er ute i jobb (og en fant opp regelen om at folk som ikke har rett på feriepenger kan nekte å ta ut ferie (dersom mulig for bedriften) og i stedet mota vanlig lønn 12 av 12 måneder). Men: dersom du av en eller annen grunn ikke skulle ta ut ferie i 2014 selv om du har tjent opp feriepenger i 2013 (det blir litt teoretisk og grunnet mye sykdom eller permisjon) så skal du likevel ha utbetalt feriepenger, selvsagt (de har ingenting med ferien å gjøre, selv om de heter feriepenger. Det er penger arbeidsgiver er pålagt å holde tilbake så ikke økonomiske surremikler sulter ihjel i den ulønnede ferien på 4-5 uker som vi har i Norge). Det du ikke skal få er trekk i lønn for ferie. Men i stedet utbetalt vanlig lønn for de "feriedagene" som du har jobbet + feriepenger.Anonymous poster hash: bf9e3...d14 Studèr ferieloven. Tidligere kunne man velge å ikke ta ut ferie ved blant annet fødselspermisjon, da ville feriepengene som var tilgode for det aktuelle ferieåret bli utbetalt første virkedag/lønningsdag (?) i påfølgende år. Fra og med 1.juli i år er det gjort lovendringer, slik at feriepengene ikke kan utbetales uten at ferie tas ut. Har man ubrukte feriedager pga permisjon kan disse overføres til påfølgende år.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. august 2014 #10 Skrevet 3. august 2014 Studèr ferieloven. Tidligere kunne man velge å ikke ta ut ferie ved blant annet fødselspermisjon, da ville feriepengene som var tilgode for det aktuelle ferieåret bli utbetalt første virkedag/lønningsdag (?) i påfølgende år. Fra og med 1.juli i år er det gjort lovendringer, slik at feriepengene ikke kan utbetales uten at ferie tas ut. Har man ubrukte feriedager pga permisjon kan disse overføres til påfølgende år. Kan du henvise til hvor i loven dette står? Jeg finner det ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #11 Skrevet 3. august 2014 Arbeidsmiljøloven sier det ikke kan utbetales feriepenger uten at det tas ut ferie. Anonymous poster hash: 1faf4...5a7
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2014 #12 Skrevet 4. august 2014 Arbeidsmiljøloven sier det ikke kan utbetales feriepenger uten at det tas ut ferie. Anonymous poster hash: 1faf4...5a7 Det er fint om du kan henvise eller linke til en paragraf. Jeg finner det nemlig ikke, og ønsker å vite det. (I tillegg til at jeg ikke finner dette i selve lovteksten, finner jeg det heller ikke i endringslov verken for ferieloven eller arbeidsmiljøloven, som trådte i kraft 1.7.2014)
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #13 Skrevet 4. august 2014 Dersom du er ekstravakt/ringevikar altså ingen fast turnus/jobb så får du feriepengene uten å ta ferie for da har du ikke noe å ta ferie fra. Men ved fast jobb må en nok ta ferie ja!Anonymous poster hash: c4eae...6b8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #14 Skrevet 4. august 2014 Det er ferie en ikke får benyttet pga sykdom en nå ikke kan velge å få utbetalt, men må ta som ferie seinere.Anonymous poster hash: a7241...90e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #15 Skrevet 4. august 2014 Hele poenget er at man ikke både kan jobbe og få lønn, pluss få feriepenger samtidig. I alle fall ikke hos samme arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 5f557...321
lykkelige.meg Skrevet 4. august 2014 #16 Skrevet 4. august 2014 Kan du henvise til hvor i loven dette står? Jeg finner det ikke. Klarer dessverre ikke å finne tilbake til det. Har nylig hatt en diskusjon med arbeidsgiver, er i permisjon og ønsker ikke å avvikle ferie, ei heller overføre ferien til neste år. Får ikke utbetalt feriepengene med mindre jeg faktisk avvikler ferie. Endte med å ta kontakt med fagorganisasjonen for å få klarhet i hva som gjaldt.
Rosalie Skrevet 4. august 2014 #17 Skrevet 4. august 2014 Arbeidsmiljøloven sier det ikke kan utbetales feriepenger uten at det tas ut ferie.Anonymous poster hash: 1faf4...5a7 Helt feil. Feriepengene skal man ha utbetalt uansett, men det er svært begrenset adgang til å få feriefritiden utbetalt i lønn, jfr. Ferieloven §§ 7 og 9. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21?q=lov+om+ferie
Nalla Skrevet 4. august 2014 #18 Skrevet 4. august 2014 Helt feil. Feriepengene skal man ha utbetalt uansett, men det er svært begrenset adgang til å få feriefritiden utbetalt i lønn, jfr. Ferieloven §§ 7 og 9. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21?q=lov+om+ferie Om jeg ikke misforstår helt så står det vel ganske klart i paragraf 11(2) at for du overfører ferien til neste år så skal ikke feriepengene utbetales før ferien avvikles? Men du har jo rett på pengene, dvs. de er jo dine, men arbeidsgiver har ikke lov til å utbetale de før du avvikler ferie. Som påpekt over her har du plikt og rett på ferie, men om du f.eks er sykemeldt i ferien så vil ferien gjerne bli overført til neste år, og feriepengene skal utbetales da (i sykeperioden vil du jo få sykepenger).
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2014 #19 Skrevet 4. august 2014 Jeg sitter og klør meg i hodet her. I alle som tolker lovteksten sine skriv snakker en om at en ikke kan velge å få kompensert manglende uttatt ferie med lønn, mens loven sier feriepenger. Der jeg jobber trekkes all ferie i juni måned og man får alle feriepengene utbetalt samtidig istedenfor lønn for ferietiden. Slik jeg leser dette er denne praksisen nå ulovlig, man skal trekkes for ferien og få kompensert for dette med ferie etterhvert. Jeg tror ikke min arbeidsgiver har fått med seg denne endringen.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2014 #20 Skrevet 4. august 2014 Men NÅ skjønner jeg mer: Med feriepenger menes kompensasjon i form av lønn, ikke opptjente feriepenger. Målet med endringen er at en skal ta ut ferie i ferietid, og ikke få ikke-avviklet ferie utbetalt som lønn. Slik tolker i allefall jeg stortingsmeldingen: Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/asd/dok/regpubl/prop/2013-2014/Prop-73-L-20132014/5.html?id=756167
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå