AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #1 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg og kjæresten har tenkt å gå på Galdhøpiggen en gang i august eller september, og har prøvd å søke litt på nettet etter hvordan turen legges opp osv. Vi bor et stykke unna, så ser for oss at vi må være over ei natt eller to. Er det noe sted vi kan overnatte til en billig penge? Må man bestille på forhånd, eller kan man bare dra dit uten forvarsel? Og må man bestille eller evt. gjøre noe annet for å få gå turen, eller kan man bare gjøre det helt selvstendig? Kanskje dumme spørsmål, skylder på at vi er unge og uerfarne..... Anonymous poster hash: a7b9d...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustyvel Skrevet 3. august 2014 #2 Del Skrevet 3. august 2014 Overnatting bør dere (av egen erfaring) bestille dersom dere skal gå en helg i august eller tidlig september. To rutealternativer - Spiterstulen og JUvasshytta. Google så finner du mer info. Sistnevnte krever brefører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #3 Del Skrevet 3. august 2014 Er teltplass ved Spiterstulen. Vi gikk opp derfra, men overnattet på camping i Lom. En in, men tung tur. Anonymous poster hash: 0063c...50a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shalott Skrevet 4. august 2014 #4 Del Skrevet 4. august 2014 Vil bare si at overnatting i nærheten er lurt :-) Vi bodde på Lillehammer, og kjørte tur-retur derfra samme dag (utgangspunkt Spiterstulen). Spesielt kjøreturen hjem var lang, altså (det ble jo mørkt i tillegg). Fra Spiterstulen går dere helt selvstendig. Den ruta er dog lengre og mer fysisk krevende enn fra Juvasshytta, hvor man må gå med brefører. Husk gode, inngåtte fjellsko og nok mat og drikke (den ene i vårt turfølge gikk på en smell her, hadde tatt med seg altfor lite). De selger vel drikke og litt sjokolade i hytta på toppen også. Start rolig hvis dere ikke er i super fysisk form. Ta med tykkere klær i sekken, på toppen kan det være skikkelig kaldt selv om det er varmt nede. Når man da er gjennomsvett, blir man fryktelig kald. God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 5. august 2014 #5 Del Skrevet 5. august 2014 Jeg har ikke vært der, men vi har tenkt å legge det opp slik: Overnatte i Lom, eller noen av områdene rundt. Gå fra Spiterstulen. Velger du å gå fra Juvasshytta så må du gå med brefører over breen, på lang rekke "i bånd" med de andre på gruppa. Ned igjen og spise god mat. Overnatte en natt til og kjøre hjem dagen etter. Om du googler "spiterstulen" eller "juvasshytta" så skal du finne svar på alt du lurer på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #6 Del Skrevet 5. august 2014 Vi lå tre netter i Lom før det ble fint nok vær til å gå tur. Regn og vind ville vi ikke gå i. Da vi gikk opp gikk mange i lette klær. Jeg hadde ull og så vindjakke. Så gode tursko og turbukse. Kunne tenkt meg å hatt på en lettere bukse, da det var varmt. Vi hadde ikke så mye mat med, da jeg ikke blir sulten når jeg går. Noe brød og nøttemix. To flasker med vann, og så fylte vi vann på flaskene da vi kom et godt stykke ned igjen. Anonymous poster hash: 0063c...50a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustyvel Skrevet 5. august 2014 #7 Del Skrevet 5. august 2014 En ting man må tenke over når man fyller vann, er at de fleste bekker og elver kommer fra breene. Råtten is, døde lemen og masse drit = magesjau om du er riktig uheldig. Så å fylle vann i en tilfeldig bekk anbefales IKKE på strekningen Spiterstulen - Galdhøpiggen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gohege Skrevet 5. august 2014 #8 Del Skrevet 5. august 2014 Det finnes mange alternativer til overnatting ved Galdhøpiggen, både Spiterstulen og Juvasshytta er allerede nevnt. Om dere er medlemmer i DNT har mange overnattingssteder i fjellheimen rabatter, ikke bare DNT-hyttene. Spiterstulen har eks 5% avslag. Disse overnattingstedene ligger helt inntil Galdhøpiggen, slik at du ikke trenger å kjøre for å komme innpå stien, veldig praktisk! Det billigste alt. på Spiterstulen er 190,- for et køyerom med egen lakenpose og uten frokost. Det billigste alt. på Juvasshytta er 430,- for 2-5 sengsrom inkl frokost. Andre alt. til overnatting kan være Maurvanen, Jotunheimen fjellstue, Nordal turistsenter, Raubergstulen -Rom/hytter og lista varer og varer.. Til nettsider om overnatting nærme Galdhøpiggen og Jotunheimen generelt anbefales nasjonalparkriket.no, visitjotunheimen og visitnorway.no Om du/dere også er i tvil om noe, foreslår jeg å kontakte turistkontorene enten på Otta eller i Lom. De har en del kunnskap om overnattingsteder og andre generelle tips og råd. God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tya Skrevet 5. august 2014 #9 Del Skrevet 5. august 2014 Vi overnattet i telt et stykke nedenfor Juvasshytta da vi gikk på Galdhøpiggen :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå