Gå til innhold

Hvor lang tid før man er 100% tilbake i treningsform etter ferie?

Anbefalte innlegg

Gjest tuppesjura
Skrevet

Har hatt 3 uker ferie med varierende treningsmengde og null kaloritelling. Nå har jeg vært på jobb i en uke, og gjenopptatt treningen. Problemet er at formen er blitt merkbart dårligere. Før ferien jogget jeg 1 mil på 65 min, nå greier jeg ikke jogge hele mila engang, og bruker rundt 90 min. Skal løpe Tjejmila om 1 mnd og målet er å gjøre det på under 1 time. Hvordan komme tilbake i form??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kondisjon er ferskvare. Etter at du har hatt en 3-ukers pause kan formen kjennes dramatisk dårligere, men det er relativt lett å komme opp i en form du har hatt tidligere. Kroppen "husker" at du har vært der, selv om kroppen kan være tung å få i gang igjen etter pause. Gi det noen økter til, jeg tipper at du kommer til å være tilbake til utgangspunktet veldig raskt. :)

Anonymous poster hash: 1a960...a32
Skrevet

Kondisjon er som sagt ferskvare og den taper seg etter et par dager uten trening. Fortere om du er fullstendig sengeliggende. For mosjonister tar det nok nærmere en uke eller to før du vil merke forskjell.

Det er også verdt å vite at formen følger en slags kurve slik at du alltid vil ha naturlige gode dager/uker og dårlige dager/uker. For utøvere med litt ambisjoner er det vanlig å planlegge treningen slik at disse toppene treffer en konkurranse. For eliteutøvere i utholdenhetstrening er det snakk om at man gjerne klarer å ha to skikkelige formtopper over en sesong, men noen er såpass gode at selv lav-periodene er gode nok til topp-plassering.

Styrke derimot opprettholdes lengre, og en uke uten trening, eller med bare lett trening, virker som oftest svært positivt på styrken.

Når du er hobbymosjonist så spiller ikke dette noen rolle i det lange løp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...