Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2002 #1 Skrevet 22. juni 2002 Jeg er innkalt til tannlege undersøkelse nå i juli. Jeg gruer meg forferdelig, siden jeg er 99 % sikker på at jeg har et hull. Er veldig forsiktig med tennene mine og pusser dem ca 2 ganger daglig (noen ganger 3) og skyller ofte med munnskyllevann, men bruker astma medisin som tærer veldig på tennene. Jeg vil bare gråte, så mye gruer jeg meg. Hele sommeren er ødelagt på grunn av dette, men jeg må nesten dra siden jeg snart fyller 18 år (gratis tannlege) Noen som har gode råd mot tannlege skrekk? Kanskje det hjelper meg?
Thomas Skrevet 22. juni 2002 #2 Skrevet 22. juni 2002 Hei! Gå til legen din, forklar situasjonen og be om å få et beroligende medikament, f.eks Valium. Det hjelper og det er til slike situasjoner vi har slike medisiner. Ellers kan du også snakke med tannlegen din; det kan også hjelpe. Lykke til!
Gjest Nathalie Skrevet 22. juni 2002 #3 Skrevet 22. juni 2002 Jeg kan dessverre ikke komme med et godt råd, da jeg er UTROLIG redd tannleger selv... Men, jeg har akkurat vært der 2 ganger på 2 uker! (Først sjekk så borre to hull :-? ) Jeg sov omtrent ikke de siste nettene før, og jeg var heeelt ødelagt da jeg skulle dit. Den første gangen var det ekstra ille fordi jeg aldri hadde vært hos denne tannlegen før... Trodde jeg skulle dø omtrent, jeg... Men vettu? Jeg OVERLEVDE!! Og nå har jeg 2 hull mindre, og vet jeg ikke må dit på en stund... Kan dessverre ikke gjøre annet enn å ønske deg kjempemasse LYKKE TIL!!!!
Gjest Anonymous Skrevet 23. juni 2002 #4 Skrevet 23. juni 2002 hei du! tannleger er jo ikke farlige! pust inn, pust ut.. når du kommer dit, så forteller du tannlegen at du er veldig nervøs og gruer deg som et barn. da vet tannlegen dette. så får du bedøvelse. ja, det er en sprøyte, men det går helt fint. du kjenner et stikk, litt ekkelt kanskje for noen, men det går fort. og så er du bedøvd. og da kjenner du ingenting i det hele tatt for de neste 2 timene. da kan du lukke øynene og puste inn og ut inn og ut. borrelyden er kanskje litt ekkel til å begynne med, men slapp helt av. tannleger er ikke farlige!!
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2002 #5 Skrevet 27. juni 2002 Jeg vet hva du snakker om, jeg har vanvittig tannlegeskrekk! Men her er det bare en ting som gjelder og det er å ta tyrene ved hornet. Selv skulket jeg tannlegen i 17 år!!! Selv etter vannvittig tannverk og en tann som brakk tvert av gikk jeg ikke, ikke før jeg skulle gifte meg og forfengeligheten seiret, vill egjerne se godt ut akkurat på bryllupsbildene. Jeg ringte til Colosseumklinikken i Oslo, fikk time og selv om jeg var helt nervevrak tvang jeg meg avgårde. Alfa og omega her er å forklare tannlegen hvor redd du er! Min tannlege viste utrolig stor forståelse og lovte meg at jeg ikke skulle ha noen smerter overhodet. Med nok bedøvelse gikk jeg gjennom 1 rotfylling og 3 plomberinger, 1 trukket tannrot + påsetting av en falsk ny tann, fjerning av tannsten og rensing og høytrykkspyling av tennene. Når jeg først var i siget og merket at dette faktisk ikke var farlig tok jeg likegjerne å skiftet ut alle mine gamle sorte fyllinger med nye hvite. Resultatet er et fantastisk hvitt smil og en selvtillit som virkelig blomstrer. Pene tenner får deg til å føle deg 1000 ganger bedre, og å gå til tannlegen er IKKE FARLIG!!! hilsen en som hvet hvordan tannlegeskrekk er
Litago Skrevet 27. juni 2002 #6 Skrevet 27. juni 2002 HATER TANNLEGEN! Men man må jo stille opp, ikke sant? Ikke særlig lekkert med brune tenner når du blir 25. Tips: Ta med deg walkman + den beste musikken du vet om. Da hører du ikke den fæle lyden! Si i fra til tannlegen at du er redd. Avtal et tegn når du vil at han skal stoppe. F.eks. vinking. Da føler du at du har ihvertfall litt mer kontroll. Synes ikke du skal begynne å ta valium eller annet beroligende før du har prøvd absolutt alle andre tips. Det er best å møte livet uten dop! Lykke til! Litago - The Surfing Cow -
Gjest Kinga Skrevet 27. juni 2002 #7 Skrevet 27. juni 2002 Hei du med tannlegeskrekk! Heldigvis finnes det mange tannleger som tar dette med angst for tannbehandling på alvor! Sjekk ut denne linken, og se spesielt under "Hvor kan man få hjelp": http://www.uib.no/odontofobi/NOFOBI/Hva_er.html Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå