Gå til innhold

Dere som misliker bryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke pga at ting ikke gangner meg at jeg ikke er tilhenger av slike ting, jeg er ikke tilhenger av å drive med relgiøse ritualer pga penger, gaver og tradisjon.

Anonymous poster hash: 0cd28...900

Det går an å gifte seg ikke-religiøst. Er du like lite tilhenger av det?

Ellers: Du som har skrevet over her om to forskjellige historier fra konf og bryllup - det er to helt spesifikke tilfeller. I veldig mange andre tilfeller er det like langt å dra, mulig å bruke en kjole man har etc. Føler ikke man trenger å gi dyrere gave i bryllup heller.

Anonymous poster hash: bee39...4d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herremin for en generasjon sytepaver! Jeg blir helt matt av å lese om all negativiteten, og at alt dere gjør måles i penger! Hva er dette for noe? Dette sytet om hva alt koster (gaver, bensin, overnattinger osv.)

Skjerpings! Det er en del av å være i et felles samfunn med familie og venner, og faktisk delta på ting man ikke nødvendigvis gleder seg til, men som man burde faktisk kunne klare å dele gleden andre føler! Det er det mange som totalt mangler her. Forhåpentligvis er ikke KG et gjennomsnitt av befolkningen. Da blir jeg bare lei meg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herremin for en generasjon sytepaver! Jeg blir helt matt av å lese om all negativiteten, og at alt dere gjør måles i penger! Hva er dette for noe? Dette sytet om hva alt koster (gaver, bensin, overnattinger osv.)

Skjerpings! Det er en del av å være i et felles samfunn med familie og venner, og faktisk delta på ting man ikke nødvendigvis gleder seg til, men som man burde faktisk kunne klare å dele gleden andre føler! Det er det mange som totalt mangler her. Forhåpentligvis er ikke KG et gjennomsnitt av befolkningen. Da blir jeg bare lei meg.

Nå er det ikke alle som har så mye penger, og da blir utgiften til et gjennomsnittlig bryllup faktisk merkbar.

Jeg har blitt invitert i ett bryllup så langt som ikke har gjort vondt i studentøkonomien min - et spleisebryllup der alle tok med en matrett eller kake hver, og det var ordnet plass til overnatting i telt eller campingvogn like utenfor lokalet. Herlig og supertrivelig bryllup. Ellers har konsekvent alle andre brylluper jeg har vært invitert i kostet nesten like mye som jeg får utbetalt i lønn i en gjennomsnittlig måned. Og da har jeg ikke kjøpt nytt antrekk til et eneste ett.

Dermed blir konklusjonen, som svar på TS sitt spørsmål, at konfirmasjoner og bursdagsfester er langt å foretrekke. Av mange grunner, men blant annet at de ikke gjør like vondt i lommeboka, ja. (Sist jeg var i bursdag brukte jeg 150 kroner på gave og en femtilapp på mat, så satt vi hjemme hos bursdagsbarnet og spiste kake og jordbær, hørte på musikk og lo og koste oss hele kvelden. Storveies fest, helt uten å ta knekken på månedens matbudsjett.)

Dessuten er det litt sært å henge seg opp i innlegg om kostnader, når innlegget var svar på et direkte spørsmål om kostnader...

Anonymous poster hash: 76e1e...f6d

• Liker 5
Skrevet

Nå er det ikke alle som har så mye penger, og da blir utgiften til et gjennomsnittlig bryllup faktisk merkbar.

Jeg har blitt invitert i ett bryllup så langt som ikke har gjort vondt i studentøkonomien min - et spleisebryllup der alle tok med en matrett eller kake hver, og det var ordnet plass til overnatting i telt eller campingvogn like utenfor lokalet. Herlig og supertrivelig bryllup. Ellers har konsekvent alle andre brylluper jeg har vært invitert i kostet nesten like mye som jeg får utbetalt i lønn i en gjennomsnittlig måned. Og da har jeg ikke kjøpt nytt antrekk til et eneste ett.

Dermed blir konklusjonen, som svar på TS sitt spørsmål, at konfirmasjoner og bursdagsfester er langt å foretrekke. Av mange grunner, men blant annet at de ikke gjør like vondt i lommeboka, ja. (Sist jeg var i bursdag brukte jeg 150 kroner på gave og en femtilapp på mat, så satt vi hjemme hos bursdagsbarnet og spiste kake og jordbær, hørte på musikk og lo og koste oss hele kvelden. Storveies fest, helt uten å ta knekken på månedens matbudsjett.)

Dessuten er det litt sært å henge seg opp i innlegg om kostnader, når innlegget var svar på et direkte spørsmål om kostnader...

Det som er sært er at en i det hele tatt henger seg opp i kostnader. Som jeg prøvde å uttrykke i innlegget mitt.

Gjest Vampen
Skrevet

Det som er sært er at en i det hele tatt henger seg opp i kostnader. Som jeg prøvde å uttrykke i innlegget mitt.

Fordi alle har ubegrensede midler og liker å strø rundt seg med penger? Jeg er først og fremst "opphengt" i at jeg synes bryllup er noe herk. Å bruke normalt beløp på gave og reise plager meg heller ikke. Å måtte bruke større summer derimot, synes jeg er en uting. Det handler rett og slett om noe så enkelt som prinsipper. Jeg synes det er unødvendig, sløsete og tullete å bruke flere tusen på et bryllup. Og det blir fort noen tusen om det er lang reisevei og overnatting i tillegg til gave, utdrikningslag og annet. Nå er jeg såpass "freidig" at jeg takker nei til den type bryllup, nettopp fordi jeg ikke ønsker å bruke så mye på noe jeg anser som tullete. Men jeg har ingen problemer med å skjønne at dette er noe som bekymrer/irriterer for de som føler at de må/ønsker å dra. Spesielt for studenter og andre med stram økonomi. Jeg synes også det er sært å kjefte på folk for "henge seg opp i kostnader" når du får svar om at det for noen er snakk om en månedslønn. Jeg tipper at du ikke er i den situasjonen selv, men det skader ikke å prøve å se at det er realiteten for andre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer så intenst på hva slags bryllup dere har blitt invitert i som koster så mye?

De bryllupene jeg har vært i som har vært i min by er jo kun bensin til og fra (drikker ikke så slipper taxi) og de som har vært i andre byer har jeg jo funnet lavprisbiletter på reise pga vi har fått vite om det i god tid og vi har gjerne blitt hentet på flyplass enten av brudeparet eller andre i familien. Som regel har vi også bodd hos familie. Ellers er det jo bare å bo på camping hvis det er så grusomt.

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Jeg lurer så intenst på hva slags bryllup dere har blitt invitert i som koster så mye?

De bryllupene jeg har vært i som har vært i min by er jo kun bensin til og fra (drikker ikke så slipper taxi) og de som har vært i andre byer har jeg jo funnet lavprisbiletter på reise pga vi har fått vite om det i god tid og vi har gjerne blitt hentet på flyplass enten av brudeparet eller andre i familien. Som regel har vi også bodd hos familie. Ellers er det jo bare å bo på camping hvis det er så grusomt.

Jeg har blitt invitert i bryllup i utlandet og andre deler av landet. Det beste var et slottsbryllup i utlandet. Slottet lå i gokk, og eneste realistiske alternativ for overnatting var på slottet. Som kostet flesk, med bacon og smør på. I tillegg var det selvfølgelig a) i høysesongen, slik at billettprisene for reise var stive og b) lagt opp til flere dagers fest, slik at man måtte ha overnatting for flere dager. Jo, og på toppen av det hele, kleskoden var galla, med detaljerte beskrivelser for antrekk. Tenk type digre prinsessekjoler for kvinner. Verken brud eller brudgom hadde tilknytning til landet, så det var ikke noe familie der med mulighet for overnatting. Dette var forholdsvis nær familie, og jeg takket nei med verdens beste samvittighet.

Så nei, det er ikke alltid slik at man får tak i billige billetter, og nei igjen, det er ikke alltid slik at å bo hos familie eller på camping er et alternativ.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt invitert i bryllup i utlandet og andre deler av landet. Det beste var et slottsbryllup i utlandet. Slottet lå i gokk, og eneste realistiske alternativ for overnatting var på slottet. Som kostet flesk, med bacon og smør på. I tillegg var det selvfølgelig a) i høysesongen, slik at billettprisene for reise var stive og b) lagt opp til flere dagers fest, slik at man måtte ha overnatting for flere dager. Jo, og på toppen av det hele, kleskoden var galla, med detaljerte beskrivelser for antrekk. Tenk type digre prinsessekjoler for kvinner. Verken brud eller brudgom hadde tilknytning til landet, så det var ikke noe familie der med mulighet for overnatting. Dette var forholdsvis nær familie, og jeg takket nei med verdens beste samvittighet.

Så nei, det er ikke alltid slik at man får tak i billige billetter, og nei igjen, det er ikke alltid slik at å bo hos familie eller på camping er et alternativ.

Et sånt bryllup hadde jeg latt være å gått i. Og jeg kan ikke se for meg hvem som ikke skulle forstå at man ikke kan stille da. Det må man ta med i beregningen når man arrangerer det sånn.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Et sånt bryllup hadde jeg latt være å gått i. Og jeg kan ikke se for meg hvem som ikke skulle forstå at man ikke kan stille da. Det må man ta med i beregningen når man arrangerer det sånn. Anonymous poster hash: bee39...4d7

Dette brudeparet hadde ikke forståelse for det. Og det til tross for at jeg var student på det tidspunktet, med tilhørende stram økonomi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tingen er at en månedslønn er forskjellig for folk ;) For meg er 3000 kroner det jeg får utbetalt i lønn en gjennomsnittlig måned. Studielånet kommer i tillegg, men det er vel rundt 7000 kroner. Et helt vanlig bryllup tar dermed knekken på mesteparten av det jeg skal leve for etter at husleia er betalt. Jeg kan teoretisk sett takle utgiftene til alle brylluper jeg har vært bedt i, men da går det ut over f.eks. bufferen min, eller reparasjonen som bilen må ha, eller de nye vinterskoene jeg trenger fordi de gamle er blitt lekk. Ordner brudeparet med mulighet for gratis overnatting (som nevnte teltplass) så hjelper det mye. Men vi bor i Nord-Norge, avstandene er som regel store, kollektivtrafikken er noe begrenset, og av en eller annen grunn inviteres vi i haugevis av bryllup som er evigheter unna og krever flere timers kjøring og hotellovernatting, eller flytur med transfer, mens vi aldri inviteres i bursdagsfester eller konfirmasjoner som er nevneverdig vanskelige å komme seg til. Hvorfor det er sånn er jeg usikker på. Siste bryllup vi ble invitert i måtte vi takke nei til fordi jeg fant at kun fly og overnatting, billigste mulighet, ville kostet rundt 12.000 kr... Dette var i en stor by i Norge, forsåvidt sentralt i seg selv, men midt i fellesferien er ikke rutefly særlig rimelige.

Men selv rimelige bryllup i relativ nærhet, to kommuner unna, koster altså fort 1500-2000 kr per person selv om vi ikke slår på stortromma med gave, selv om vi kjører selv, og selv om vi ikke kjøper nye klær for å være med. Jeg kommer dog til å takke ja med glede til det neste spleisebryllupet jeg blir bedt i, hvis vi får telte utenfor festlokalet igjen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skyr alle anledninger der jeg er forventet å skulle smile. Foruten juleselskap er bryllup og konfirmasjon slike. Det er ofte en kombinasjon av ting, som for eksempel røykfritt lokale, lang, kjedelig seremoni, kjip og ikke nok mat, irriterende slekning som tar fotooppdraget sitt litt for alvorlig (jeg hater å bli tatt bilde av. Det nyligste bildet av meg er fra 2011.) som gjør at sånne tilstelninger byr meg i mot.

AnonymBruker
Skrevet

Dette brudeparet hadde ikke forståelse for det. Og det til tross for at jeg var student på det tidspunktet, med tilhørende stram økonomi.

Ja, og? Er du en sånn nikkedukke som ikke kan snakke for deg du da?

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Ja, og? Er du en sånn nikkedukke som ikke kan snakke for deg du da? Anonymous poster hash: bee39...4d7

Mhm, det var derfor jeg takket nei. Du kunne ikke se for deg at noen ville reagere, men det er det altså folk som gjør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og? Er du en sånn nikkedukke som ikke kan snakke for deg du da? Anonymous poster hash: bee39...4d7

Det samme lurer jeg og på:)

Brudeparet har nok med sitt, mtp all forberedelser og planlegging. Så skal de ha oversikt over økonomistatus, barnevakt, overnatting til alle gjestene sine? Neida, her er det ikke brudepar som er i fokus, men meg, meg, MEG!:)

Anonymous poster hash: 043a2...427

AnonymBruker
Skrevet

Det samme lurer jeg og på :)

Hvorfor svarer dere sånn når Vampen allerede har skrevet klart og tydelig at hun "takket nei med verdens beste samvittighet"? Står det dårlig til med leseevnene også?

• Liker 7
Gjest Vampen
Skrevet

Det samme lurer jeg og på:)

Brudeparet har nok med sitt, mtp all forberedelser og planlegging. Så skal de ha oversikt over økonomistatus, barnevakt, overnatting til alle gjestene sine? Neida, her er det ikke brudepar som er i fokus, men meg, meg, MEG!:)Anonymous poster hash: 043a2...427

Legger du opp til disneyprinsesse-bryllup i utlandet, eller andre alternativer som medfører lang reise for mange av gjestene, så bør faktisk slike detaljer være en del av planleggingen for å se om det er praktisk mulig. Og kjører du egotripp uten å tenke på gjestene, så bør man ihvertfall hoppe og drite i å bli sur når det meldes avbud.

• Liker 6
Skrevet

Mulig jeg misforstod, men jeg er ikke negativ til ANDRES bryllup og dåp osv... så jeg deltar gjerne :) Men jeg arrangerer ikke slike ting selv :)

Gjest Vampen
Skrevet

Hvorfor svarer dere sånn når Vampen allerede har skrevet klart og tydelig at hun "takket nei med verdens beste samvittighet"? Står det dårlig til med leseevnene også? Anonymous poster hash: 76e1e...f6d

Jeg tror noen har tungt for det.

Tenker man på utgifter -> du er sær.

Det finnes ikke bryllup som er dyre -> du bare tror at du har blitt invitert i et.

Ingen blir sure om man melder avbud i dyre bryllup som eksisterer allikevel -> blir de det, så er man en nikkedukke som kun tenker på seg selv.

Det er fint å være bryllupsgjest.:jepp:

• Liker 6
Skrevet

Det samme lurer jeg og på :)

Brudeparet har nok med sitt, mtp all forberedelser og planlegging. Så skal de ha oversikt over økonomistatus, barnevakt, overnatting til alle gjestene sine? Neida, her er det ikke brudepar som er i fokus, men meg, meg, MEG! :)

Det er ikke så veldig vanskelig å ha litt oversikt over de tingene, så lenge du inviterer folk du kjenner.

Økonomi: Jeg vet hva mine venner og familie jobber med, hvor mange barn de har og om de bor dyrt eller billig.

Barnevakt: De fleste vet om familie og venner har barn eller ikke, og inviterer dere til barnefritt bryllup vet dere at de må skaffe barnevakt.

Overnatting: For i det hele tatt å sende invitasjonene må dere jo vite hvor folk bor, og da vet dere også om de bor langt unna eller like i nærheten.

Jeg mener ikke at brudeparet skal ordne alt dette, men med litt omløp i hodet skjønner de at folk fra andre siden av landet kan få problemer både med reise, overnatting og feriedager. Og selv om bryllupet er en stor dag for brudeparet må de jo akseptere at det ikke er øverste prioritet for alle andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at jeg har noe med hva andre bruker penger på, og et dyrt bryllup er vel fint og flott det, hvis paret har råd og lyst til det.

Når det kommer til bryllup nr 2 så må jeg ærlig innrømme at jeg synes at det kan bli en litt klein greie hvis det er for stort og råflott. Tenker kanskje ikke på sånne som Yvonne som fortsatt er ung og som var uheldig med første ekteskap, men når det er snakk om litt voksne mennesker som kanskje har levd i tiår med forrige partner og har barn og hele pakka.

Var innom bryllupet til en kollega i 40-årene for et år siden. Hun hadde tre barn fra forrige ekteskap og stilte i en stor, puffy hvit kjole. Utdrikkingslaget var en pubvandring hvor bruden måtte opptre på hvert sted og ble sjenket på tequila. Det var mange talere - etter parets ønske så ble til og med jeg bedt om å si noen ord til tross for at jeg stort sett kjenner bruden gjennom jobb. Og ja, jeg vet ikke. Det hele var liksom så småkleint. Alle talerne snakket i vet vide og brede om bruden og brudgommens liv mens de omhyggelig prøvde å unngå å nevne at begge hadde vært gift før, de fleste gjestene var litt oppi årene (brudgommen var 50 selv) og folk begynte å dra veldig tidlig samtidig som brudeparet aktivt hintet om at her var det ikke bare å dra nei, for nå skulle de spille opp til fest. :fnise: Virket som om veldig få av gjestene hadde forventet å bli dratt med på en sånn voldsom affere i og med at paret allerede hadde vært gjennom denne valsen før.

Anonymous poster hash: 01d2d...f75
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...