Gå til innhold

Dere som misliker bryllup

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dere like negative til konfirmasjoner, dåp, bursdagslag og andre ting?

Evt. hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: bee39...4d7
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, for det er ikke like dyrt, høytidelig eller langvarig.

Anonymous poster hash: 76e1e...f6d

• Liker 10
Gjest Vampen
Skrevet

Nei, for det er ikke like dyrt, høytidelig eller langvarig. Anonymous poster hash: 76e1e...f6d

This!

Det er ikke sånn at jeg tripper rundt og nigleder meg helseløs til konfirmasjon, dåp eller 75 årsdag heller altså. Men det er heller ikke sånn at humøret daler ti hakk i det invitasjonen kommer, slik det er med bryllup. Det er greit nok.

Årsaken er at det er fryktelig mye mindre stress, press og tjas involvert. Jeg slipper å bekymre meg for at antrekket mitt signaliserer at jeg en gang lå med fettern til kona til faren til noen. Det er i det hele tatt ikke masse obskure regler for hva jeg må ha på meg, og jeg slipper å kjøpe nytt antrekk fordi det jeg har er feil nyanse, viser for mye skulder, er 10 cm for kort eller lang eller krasjer med et eller annet fargetema. Det er langt færre "artige leker" involvert. Atmosfæren er mer avslappet. Det er langt mindre sjanse for tvangssosialisering med ukjente. Jeg slipper å forholde meg til en gaveliste/kravliste og faren for å bli et utskudd om man bommer på akseptabelt prisnivå eller ikke finner noe på lista. Man risikerer ikke å bli satt skuddpremie på om man ikke kan komme. Og, det varer ikke hele jævla dagen, eller flere dager til ende.

• Liker 18
Gjest BettyBoop
Skrevet

This!

Det er ikke sånn at jeg tripper rundt og nigleder meg helseløs til konfirmasjon, dåp eller 75 årsdag heller altså. Men det er heller ikke sånn at humøret daler ti hakk i det invitasjonen kommer, slik det er med bryllup. Det er greit nok.

Årsaken er at det er fryktelig mye mindre stress, press og tjas involvert. Jeg slipper å bekymre meg for at antrekket mitt signaliserer at jeg en gang lå med fettern til kona til faren til noen. Det er i det hele tatt ikke masse obskure regler for hva jeg må ha på meg, og jeg slipper å kjøpe nytt antrekk fordi det jeg har er feil nyanse, viser for mye skulder, er 10 cm for kort eller lang eller krasjer med et eller annet fargetema. Det er langt færre "artige leker" involvert. Atmosfæren er mer avslappet. Det er langt mindre sjanse for tvangssosialisering med ukjente. Jeg slipper å forholde meg til en gaveliste/kravliste og faren for å bli et utskudd om man bommer på akseptabelt prisnivå eller ikke finner noe på lista. Man risikerer ikke å bli satt skuddpremie på om man ikke kan komme. Og, det varer ikke hele jævla dagen, eller flere dager til ende.

så ille er det ikke. Og det er ikke såå mange regler for antrekk. Er jo bare å kle seg i en kjole som ikke er for slutty og som ikke er hvit. Og er man forlover har man langkjole. Og det er frekt å bli sur for gaver. Brudepar får av og til rare gavwr men det kan jo byttes etterpå isåfall
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, for det er ikke like dyrt, høytidelig eller langvarig.

Min konfirmasjon var dyrere enn bryllupet blir...

Anonymous poster hash: 4e6c6...250

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min konfirmasjon var dyrere enn bryllupet blir...

...for gjestene?

Jeg har iallefall aldri vært i en konfirmasjon som har vært dyrere for meg som gjest enn bryllupene.

AnonymBruker
Skrevet

...for gjestene?

Jeg har iallefall aldri vært i en konfirmasjon som har vært dyrere for meg som gjest enn bryllupene.

Mente egentlig konfirmasjonen. Men gjestene måtte jo reise like langt, gå pent kledd og de hadde med gaver. Ser ikke helt hva som er prisforskjellen?

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg er negativ til alt sånt. Har ikke døpt mitt eget barn.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Er egentlig veldig enig i hva han her har å si om saken:

http://youtu.be/vXpsT3e8UsM

Har riktignok vært i et par hyggelige bryllup, men det hører med til sjeldenhetene. Som oftest er det helt for jævlige greier. Men det mest idiotiske av alt er nok konfirmasjoner, med mindre man virkelig konfirmerer en eller annen tro. Vanvittig egosentrisk greie, denne pengefesten som folk av sosiale årsaker er tvunget til å bidra til. Samme med dåp også, egentlig. I alle andre situasjoner ville vi ha rynket på nesa over folk som forventer almisser til mennesker som ikke er trengende. Dersom jeg gikk rundt på gata med en bøsse og samla inn penger til priviligerte mennesker, ville jeg ha blitt kjefta huden full, og det med rette. Det er tigging, rett og slett, og det skal man ha en god grunn for å gjøre. Greit nok med seremonielle opplegg dersom det er en del av noen slags religiøs liturgi som man virkelig tror på, men ihvertfall ikke forvent gaver.

Men som komikeren i videoen sier, er man tvunget til å ta del i det for hvis ikke blir man ansett som en drittsekk :rolleyes: Har stor respekt for mennesker som ikke utsetter andre for sånt, mennesker som ikke har et sånt grunnløst og idiotisk eksponeringsbehov at de i det minste kan holde det litt low key. Var i et bryllup en gang for 7-8 stykker, hvor vi bare gikk ut på en bedre restaurant og spiste og drakk. Det var hyggelig, men sånn "observer vår kjærlighet og intimitet" - opplegg for 60-70 stykker, med masse taler og powerpoint presentasjoner og generell rævslikking, er bare kvalmt.

Endret av evnukken
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg aldri vært i dåp. Men jeg er uansett ikke tilhenger å døpe barn av tradisjon.

Konfirmasjon. Ikke tilhenger. De fleste gjør det nok for å få gaver. De to konfirmasjonene jeg har vært i, så ringte mor rundt og fortalte hvor mye penger folk skulle gi fordi sønnen sparte til noe. Slikt misliker jeg sterkt.

Anonymous poster hash: 0cd28...900

• Liker 3
Skrevet

Det var greit for meg å bli konfirmert, for jeg fikk gaver. Nå er jeg egentlig temmelig lei av alle barna i familien som blir konfirmert.. Uff.

Istedet for å bruke penger på bryllup hadde jeg nok investert det i noe, satt av pengene, brukt de på ting som faktisk er nyttige, og så videre.

Tviler strekt på at jeg hadde giddet å bruke penger på noe så klisjé som et bryllup.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg misliker formelle selskaper som bryllup, konfirmasjoner og store jubileum stort sett. Begivenheter der man først må sitte i en kirke (eller tilsvarende) i noen timer, så vente i evigheter på et måltid som tar 4 timer eller mer og som inneholder masse taler. Der det ikke er akseptert å ta en "timeout" mens man er plassert ved siden av mennesker man kanskje ikke kjenner eller kommer overens med.

Det er noe helt annet om det hele er litt mer uformelt, at man kan "migle" litt, snike seg unna i noen minutter og hente seg inn, gå på toalettet når man ønsker for eksempel..

Både mat, taler og venting er ok (kirke o.l. er noe man fikser også selvsagt), men det blir ofte så altfor mye av det. For mange og for lange taler, for mange timer ved bordet, for mye venting og for mye "tvang".

I tillegg skal man selvsagt kjøpe flotte, nye antrekk og tydeligvis så dyre og fine gaver som mulig. Noe som også er greit inntil et visst punkt. Det er gøy å pynte seg og det er koselig å gi, men det blir for mye her også. I tillegg synes jeg det er ekstremt hvor mye brudeparet/konfirmantens familie eller jubilanten investerer i disse selskapene, når mange ville satt pris på noe rimeligere og mindre formelt.

Anonymous poster hash: 00476...13a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Korreksjon: Mingle*

Anonymous poster hash: 00476...13a
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er negativ til alt sånt. Har ikke døpt mitt eget barn.

Stakkars barn som har en så negativ forelder.

Anonymous poster hash: 57f56...dd3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker de som misliker bryllup, er de som også misliker alt annet som ikke gagner dem selv.

Som barn hatet jeg bryllup for det var så kjedelig, og mye venting. Nå syns jeg det er herlig å se to mennesker finner kjærligheten og feirer det med venner og familie. Veldig stas å pynte seg og.

Anonymous poster hash: 043a2...427

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Mente egentlig konfirmasjonen. Men gjestene måtte jo reise like langt, gå pent kledd og de hadde med gaver. Ser ikke helt hva som er prisforskjellen?

Sist vi var i konfirmasjon: Ingen forventet at vi skulle møte opp i kirken, da kirken var et stykke unna der festen ble holdt. Så møtte vi opp i festlokalet tidlig på ettermiddagen, etter 20 minutters kjøring. Vi var enkelt sommerlig-pent-pyntet (jeg brukte kanskje 20 minutter på badet og brukte en kjole jeg hadde fra før). Ga en pengegave på totalt 500 kroner fra oss begge to. Fikk nydelig, enkel middag (typ gryterett og ris, med hjemmebakte rundstykker til), snakket litt med konfirmanten og andre kjente, spiste gode kaker, kjørte hjem igjen før det ble kveld. Hyggelig opplevelse, totale utgifter 500 kr til gave, 40 kroner til kort, noen få kroner i dieselpenger.

Sist vi var i bryllup: Bryllupet ble holdt ute på landet, for der er lokalene rimeligere, visstnok. Det var forventet at vi møtte opp i kirka, ettersom vi var bedt i middag. Måtte derfor kjøre hjemmefra tidlig på morgenen. Kleskode mørk dress, så jeg måtte klø meg i hodet noen ganger og fundere på om kjolene mine var bra nok. Konstaterte til slutt at jeg ikke trengte å kjøpe noen ny kjole, men at jeg måtte kjøpe litt accessories for å være godkjent. Gikk et par hundrelapper der. Samboeren har heldigvis godkjent dress fra før (aner ikke hva vi skulle gjort om kleskoden var smoking...). Kjørte så hjemmefra tidlig, et par timers kjøring, møtte opp i kirka, var der en stund (koselig seremoni, men hva i alle dager gjør vi i kirka når ingen av brudeparet er det grann kristne?). Liten pause mellom kirka og middagen, litt mer kjøring. Fikk plassert alle ved bordet, og middagen startet. God mat og drikke her også, men en smule stivere og mer langtekkelig enn i konfirmasjonen. Så festing til utpå natta, trivelig det. Men siden det er norm å drikke alkohol og det er langt utpå landet, så må vi ha overnatting. Ca 1000 kr der. Noe knoting med å komme seg fra festlokale til sovested. Pluss 1500 kr bryllupsgave (dvs ca 750 kr per pers, siden jeg har skjønt det er uhøflig hvis verdien av gaven ligger altfor langt unna kuvertprisen), og en halv tank diesel. En vinflaske som takk til hun som passet bikkja, ettersom dette bryllupet var altfor langvarig til at hunden kunne være alene hjemme. Ender på over 3000 kroner og godt over et døgn forbrukt, mens konfirmasjonen var under 600 kroner og ca 4-5 timer.

Joda, vi kunne valgt å gjøre det billigere ved å gi billigere bryllupsgave, og vi kunne naturligvis kjørt hjem etter middagen for å slippe å betale overnatting. Men da hadde vi brutt med mange normer og mistet halve bryllupet, mens når det gjaldt konfirmasjonen kunne vi enkelt overholde alle normer og få med oss hele festen uten å blakke oss. Brylluper kan i utgangspunktet være koselige, det blir bare så altfor meget.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sist vi var i konfirmasjon: Ingen forventet at vi skulle møte opp i kirken, da kirken var et stykke unna der festen ble holdt. Så møtte vi opp i festlokalet tidlig på ettermiddagen, etter 20 minutters kjøring. Vi var enkelt sommerlig-pent-pyntet (jeg brukte kanskje 20 minutter på badet og brukte en kjole jeg hadde fra før). Ga en pengegave på totalt 500 kroner fra oss begge to. Fikk nydelig, enkel middag (typ gryterett og ris, med hjemmebakte rundstykker til), snakket litt med konfirmanten og andre kjente, spiste gode kaker, kjørte hjem igjen før det ble kveld. Hyggelig opplevelse, totale utgifter 500 kr til gave, 40 kroner til kort, noen få kroner i dieselpenger.

Sist vi var i bryllup: Bryllupet ble holdt ute på landet, for der er lokalene rimeligere, visstnok. Det var forventet at vi møtte opp i kirka, ettersom vi var bedt i middag. Måtte derfor kjøre hjemmefra tidlig på morgenen. Kleskode mørk dress, så jeg måtte klø meg i hodet noen ganger og fundere på om kjolene mine var bra nok. Konstaterte til slutt at jeg ikke trengte å kjøpe noen ny kjole, men at jeg måtte kjøpe litt accessories for å være godkjent. Gikk et par hundrelapper der. Samboeren har heldigvis godkjent dress fra før (aner ikke hva vi skulle gjort om kleskoden var smoking...). Kjørte så hjemmefra tidlig, et par timers kjøring, møtte opp i kirka, var der en stund (koselig seremoni, men hva i alle dager gjør vi i kirka når ingen av brudeparet er det grann kristne?). Liten pause mellom kirka og middagen, litt mer kjøring. Fikk plassert alle ved bordet, og middagen startet. God mat og drikke her også, men en smule stivere og mer langtekkelig enn i konfirmasjonen. Så festing til utpå natta, trivelig det. Men siden det er norm å drikke alkohol og det er langt utpå landet, så må vi ha overnatting. Ca 1000 kr der. Noe knoting med å komme seg fra festlokale til sovested. Pluss 1500 kr bryllupsgave (dvs ca 750 kr per pers, siden jeg har skjønt det er uhøflig hvis verdien av gaven ligger altfor langt unna kuvertprisen), og en halv tank diesel. En vinflaske som takk til hun som passet bikkja, ettersom dette bryllupet var altfor langvarig til at hunden kunne være alene hjemme. Ender på over 3000 kroner og godt over et døgn forbrukt, mens konfirmasjonen var under 600 kroner og ca 4-5 timer.

Joda, vi kunne valgt å gjøre det billigere ved å gi billigere bryllupsgave, og vi kunne naturligvis kjørt hjem etter middagen for å slippe å betale overnatting. Men da hadde vi brutt med mange normer og mistet halve bryllupet, mens når det gjaldt konfirmasjonen kunne vi enkelt overholde alle normer og få med oss hele festen uten å blakke oss. Brylluper kan i utgangspunktet være koselige, det blir bare så altfor meget.

Dette bekrefter bare det jeg skrev lenger opp om at de misliker det som ikke gavner dem selv.

Det oser bare negativitet hele veien istedenfor å fokusere på det positive. Brutt normen, hvis man ikke drikker alkohol?! Med mindre brudeparet er alkoholikere, så kunne du fader meg drikke hva du ville.

Jeg er selv avholds og på alle bryllupsfestene eller andre fester, har det ikke vært noe problem å drikke brus, eller bare vann. Det sparer faktisk brudeparet at noen velger alkoholfritt fremfor alkohol.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette bekrefter bare det jeg skrev lenger opp om at de misliker det som ikke gavner dem selv.

Det oser bare negativitet hele veien istedenfor å fokusere på det positive. Brutt normen, hvis man ikke drikker alkohol?! Med mindre brudeparet er alkoholikere, så kunne du fader meg drikke hva du ville.

Jeg er selv avholds og på alle bryllupsfestene eller andre fester, har det ikke vært noe problem å drikke brus, eller bare vann. Det sparer faktisk brudeparet at noen velger alkoholfritt fremfor alkohol.

Hvordan mener du at konfirmasjonen jeg beskrev "gavner meg" mer enn bryllupet? :klo: Jeg trivdes i alle konfirmasjonene jeg har vært i, men kan ikke komme på at de har gavnet meg nevneverdig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mener du at konfirmasjonen jeg beskrev "gavner meg" mer enn bryllupet? :klo: Jeg trivdes i alle konfirmasjonene jeg har vært i, men kan ikke komme på at de har gavnet meg nevneverdig.

For øvrig var det bare et svar til AB som lurte på hvordan brylluper ble dyrere for gjestene enn konfirmasjoner, innlegget mitt handlet ikke om å "like" eller "mislike", kun om rene kostnader.

AnonymBruker
Skrevet

Du fikk gratis middag og sikkert en haug med kaker til 500kroner.

Og hadde det sikkert veldig hyggelig. Hvis ikke det "gavner" deg, så er du kjipere enn jeg trodde.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...