Gjest Ciegus Skrevet 3. august 2014 #21 Skrevet 3. august 2014 Min far var 43 år når han ble far til meg. Jeg har alltid skammet meg over at han var gammel og alle i klassen trodde han var bestefaren min. Han orket heller ikke å leke eller gjøre så mye "barneting" med meg.Anonymous poster hash: 42e54...b29 Min var 44. Har aldri skammet meg, hadde en mye mer tilstedeværende far enn mange andre i klassen min (som ofte hadde unge, umodne fedre), og han var også mer tilstedeværende for meg enn for mine 15 år eldre søsken (da de var små var han opptatt av karriere). 5
Harlekin Skrevet 3. august 2014 #22 Skrevet 3. august 2014 Overhodet ikke. Det er ikke alderen det kommer an på, men hvordan han er som far og helsen hans ellers. Min far er 65 år og kjempesprek. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #23 Skrevet 3. august 2014 Det finnes jo ikke noe fasitsvar, det er jo enkelte som har ekstremt bra form i 40 års alderen og oppover på grunn av livsstil og at de trener en del, men det gjelder jo langt fra alle. Det ER bare tøffere å bli pappa i 40 årsalderen (eller mor for den saks skyld) generelt sett og det kan være enormt slitsomt i forhold til en pappa som er 25. I tillegg er det en del menn som har karrierer som gjerne krever mye i 40-års alderen. En har ofte kommet seg opp på ledernivå med de krav til arbeidsinnsats det innebærer. Det er ofte ikke en gunstig periode å være småbarnsfar i, man bør helst være ferdig med det eller barnløs. Anonymous poster hash: 3865a...966
Gjest Livmora Skrevet 3. august 2014 #24 Skrevet 3. august 2014 Jeg har selv en far som var på samme alder da jeg ble født, og dette har jeg aldri hatt noen problemer med. Gjør det dere tenker er rett, ikke bry dere om hva andre tenker:-) 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #25 Skrevet 3. august 2014 Nei det synes jeg ikke! Anonymous poster hash: 407a1...212
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #26 Skrevet 3. august 2014 Det kommer vel helt an på hvor ung han er til sinns og hva han selv syns. Jeg kom nettopp hjem fra ferie, og må si at blant alle ekstremt "velstående" der vi var på ferie var de fleste fedre "eldre og gråe" ift hvis vi dro til steder hvor ikke så mange velstående holdt til. Så blant de som blir sett på som velbemidlede i andre land er det nok veldig normalt at fedre er rimelig eldre enn det som er typisk her i Norge f.eks. Dette er jo noe han må føle på. Det viktigste vil jeg si er vel om han selv føler for det, føler han seg for gammel, så er han det, føler han det ikke, er han det ikke. Anonymous poster hash: 5c687...976 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #27 Skrevet 3. august 2014 Det finnes jo ikke noe fasitsvar, det er jo enkelte som har ekstremt bra form i 40 års alderen og oppover på grunn av livsstil og at de trener en del, men det gjelder jo langt fra alle. Det ER bare tøffere å bli pappa i 40 årsalderen (eller mor for den saks skyld) generelt sett og det kan være enormt slitsomt i forhold til en pappa som er 25. I tillegg er det en del menn som har karrierer som gjerne krever mye i 40-års alderen. En har ofte kommet seg opp på ledernivå med de krav til arbeidsinnsats det innebærer. Det er ofte ikke en gunstig periode å være småbarnsfar i, man bør helst være ferdig med det eller barnløs. Anonymous poster hash: 3865a...966 Mitt inntrykk er helt motsatt! En 40 år gammel mann har i mye større grad ro og overskudd til å være pappa. En på 25 er gjerne nyutdannet, stram økonomi, stort behov for å være med kompiser/ feste, mindre tålmodig osv.. (Huff, nå hørtes det ut som jeg synes unge fedre er skikkelug uegnet, det var ikke meningen. Synes bare mange svartmaler det å bli far sent veeeldig.)Anonymous poster hash: 407a1...212 6
estrella Skrevet 3. august 2014 #28 Skrevet 3. august 2014 Nei, jeg synes ikke det, min far var i begynnelsen av 20-årene når de fikk meg, men jeg har småsøsken hvor minste er 5 år og pappa er nå 46 (eller 47, jeg husker faktisk ikke ). Men det som er avgjørende er jo hans mening.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #29 Skrevet 3. august 2014 Min far var 43 år når han ble far til meg. Jeg har alltid skammet meg over at han var gammel og alle i klassen trodde han var bestefaren min. Han orket heller ikke å leke eller gjøre så mye "barneting" med meg. Anonymous poster hash: 42e54...b29 Barn kan skamme seg av å måtte bruke briller også... Synes du at livet ditt ikke er verdt å leve fordi faren din ikke var ung i din oppvekst?Anonymous poster hash: 6f427...815 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #30 Skrevet 3. august 2014 Mitt inntrykk er helt motsatt! En 40 år gammel mann har i mye større grad ro og overskudd til å være pappa. En på 25 er gjerne nyutdannet, stram økonomi, stort behov for å være med kompiser/ feste, mindre tålmodig osv.. (Huff, nå hørtes det ut som jeg synes unge fedre er skikkelug uegnet, det var ikke meningen. Synes bare mange svartmaler det å bli far sent veeeldig.)Anonymous poster hash: 407a1...212 Selvsagt kan det være individuelle forskjeller og det var derfor jeg skrev at det ikke er noen fasit. Sikkert en del 40-åringer som har ro, overskudd og økonomi til å være bra tilstede, men uansett hvordan man vrir og vender på det så har man mye mer energi som 25-åring generelt sett. Man takler høyt tempo og lange dager bedre, allerede fra 25-30 års alder er man jo fysiologisk sett på topp og det går nedover derfra. Det betyr ikke at alle 25-åringer skal få barn, er prioriteringene kun fest og kompiser så bør man selvsagt heller ikke får barn. Men det er ganske mange 25 åringer som er ferdige med den fasen og har roet seg betraktelig ned. Da er det en ypperlig alder å få barn, rent fysiologisk sett. Syntes mange generelt venter alt for lenge i dag. Det behøver ikke være noe galt med det, men det er jo faktisk mer optimalt å få dem mens man har optimalt med overskudd og energi. I tillegg vil også flere få muligheten til å bli besteforeldre dersom man greier å prioritere å få dem tidligere. Dersom man får barn som 40 åring og ens eget barn også velger å få barn så sent så er det ikke sikkert man lever når avkommet får sine egne barn. Det kan være et tap for mange. Nå er det jo ikke sikkert avkommet får barn i det hele tatt, men generelt er det jo større sannsynlighet til å bli besteforelder jo tidligere du selv får barn. Anonymous poster hash: 3865a...966
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #31 Skrevet 3. august 2014 Selvsagt kan det være individuelle forskjeller og det var derfor jeg skrev at det ikke er noen fasit. Sikkert en del 40-åringer som har ro, overskudd og økonomi til å være bra tilstede, men uansett hvordan man vrir og vender på det så har man mye mer energi som 25-åring generelt sett. Man takler høyt tempo og lange dager bedre, allerede fra 25-30 års alder er man jo fysiologisk sett på topp og det går nedover derfra. Det betyr ikke at alle 25-åringer skal få barn, er prioriteringene kun fest og kompiser så bør man selvsagt heller ikke får barn. Men det er ganske mange 25 åringer som er ferdige med den fasen og har roet seg betraktelig ned. Da er det en ypperlig alder å få barn, rent fysiologisk sett. Syntes mange generelt venter alt for lenge i dag. Det behøver ikke være noe galt med det, men det er jo faktisk mer optimalt å få dem mens man har optimalt med overskudd og energi. I tillegg vil også flere få muligheten til å bli besteforeldre dersom man greier å prioritere å få dem tidligere. Dersom man får barn som 40 åring og ens eget barn også velger å få barn så sent så er det ikke sikkert man lever når avkommet får sine egne barn. Det kan være et tap for mange. Nå er det jo ikke sikkert avkommet får barn i det hele tatt, men generelt er det jo større sannsynlighet til å bli besteforelder jo tidligere du selv får barn. Anonymous poster hash: 3865a...966 Ideelt sett burde vi alle sikkert gå rett fra videregående til universitetet. Finne oss en partner mens vi studerer, investere i bolig og flytte sammen mens vi studerer, planlegge barn siste året på universitetet. Mannen få jobb rett etter studiet, kona gå hjemme noen år med de to barna, før hun går ut i arbeidslivet. Og rett og slett være ferdig etablert når vi fyller 30. Barn som har begynt på skolen. Villa, bil, og kanskje akkurat kjøpt hytte. Men dette er kjedelig for mange.Anonymous poster hash: 28b35...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #32 Skrevet 3. august 2014 Ideelt sett burde vi alle sikkert gå rett fra videregående til universitetet. Finne oss en partner mens vi studerer, investere i bolig og flytte sammen mens vi studerer, planlegge barn siste året på universitetet. Mannen få jobb rett etter studiet, kona gå hjemme noen år med de to barna, før hun går ut i arbeidslivet. Og rett og slett være ferdig etablert når vi fyller 30. Barn som har begynt på skolen. Villa, bil, og kanskje akkurat kjøpt hytte. Men dette er kjedelig for mange.Anonymous poster hash: 28b35...1fc Veldig mange av de som ønsker seg familie gjør det jo faktisk på den måten, men det betyr selvsagt ikke at alle bør gjøre det. Kommer helt an på ønsker og ikke minst om man ønsker barn i det hele tatt. Men det er likevel et faktum at det fysiologisk sett er fordel å ikke vente for lenge før man får barn, optimalt sett før 30. Når man er 40 så er det i seneste laget syntes jeg. Anonymous poster hash: 3865a...966
Gjest Uhumskheter Skrevet 3. august 2014 #33 Skrevet 3. august 2014 Tenker at man ikke er for gammel før sjansen for at forelderen dør av naturlig alderdom er en reell mulighet før ungen blir voksen.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #34 Skrevet 3. august 2014 Mulighet for at barnet blir født med sykdom blir større desto eldre faren er. Anonymous poster hash: ff2a6...04a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #35 Skrevet 3. august 2014 Min far var 43 år når han ble far til meg. Jeg har alltid skammet meg over at han var gammel og alle i klassen trodde han var bestefaren min. Han orket heller ikke å leke eller gjøre så mye "barneting" med meg. Ja, for det gjelder jo alle. Har dessuten sett vel så mange unge foreldre som ikke gidder å gjøre noen "barneting" med ungene sine fordi de synes det er slitsomt eller dumt- alt ettersom. Hvor gammel er Elton John igjen? Anonymous poster hash: 5fad6...6b4 3
Mafalda Skrevet 3. august 2014 #36 Skrevet 3. august 2014 Mannen min og jeg har et barn på 3 år sammen og jeg har et barn på 10 år fra før. Vi har snakket om vi skal prøve å få en til. Jeg har veldig lyst men han føler han er for gammel til flere barn. (Han er 41, jeg er 28). Hvis dette er hans avgjørelse respekterer jeg den 100% selv om jeg dynes det er litt leit. Synes dere 41 år er for gammelt?Anonymous poster hash: 5f951...1f3 Det er jo noe enhver må finne ut av selv. For noen er 41 år ingen alder å snakke om, andre synes det er "gammelt". For min del sliter jeg litt med å se at 41 år er vesentlig mye eldre enn 38 år (som jo er da han må ha fått eldstebarnet sitt). Tre års forskjell gjør vel ikke stort fra eller til? Jeg hadde hatt større forståelse for tankegangen hans hvis han hadde et barn eller to som nærmet seg voksenalderen, men nå er han liksom inne i småbarns-stimen okke som
Mafalda Skrevet 3. august 2014 #37 Skrevet 3. august 2014 Angående dette med å skille seg ut pga gamle foreldre, så har jeg inntrykk av at foreldres alder varierer mye mer i dag enn det gjorde da jeg var liten. På omtrent hvert eneste foreldremøte jeg har vært på, fra barnehagen til vgs, er det kjempestor spredning på foreldrene. Noen fikk barn før de var 20, andre var dobbelt så gamle og kanskje mer. Tror det skal mer til for å skille seg ut i dag enn tidligere.
Gjest Silverstream Skrevet 3. august 2014 #38 Skrevet 3. august 2014 Ja, det er litt i det eldste laget.
Harlekin Skrevet 3. august 2014 #39 Skrevet 3. august 2014 Angående dette med å skille seg ut pga gamle foreldre, så har jeg inntrykk av at foreldres alder varierer mye mer i dag enn det gjorde da jeg var liten. På omtrent hvert eneste foreldremøte jeg har vært på, fra barnehagen til vgs, er det kjempestor spredning på foreldrene. Noen fikk barn før de var 20, andre var dobbelt så gamle og kanskje mer. Tror det skal mer til for å skille seg ut i dag enn tidligere. Helt enig, slik er min erfaring fra barnehage også. Dette viser seg også i skolen.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #40 Skrevet 3. august 2014 Min far var 43 år når han ble far til meg. Jeg har alltid skammet meg over at han var gammel og alle i klassen trodde han var bestefaren min. Han orket heller ikke å leke eller gjøre så mye "barneting" med meg. Anonymous poster hash: 42e54...b29 Men dette kommer ikke av alder. De fleste i 40-årene er langt mer resursfulle enn de fleste i 20-årene. Og da tenker jeg ikke på penger og materielle ting, men på ren faktisk levd kunnskap som gjør at en 40-åring handler, tenker og organiserer mer effektivt enn en 20-åring av lik intelligens og personlighet. Noe som mer enn kompenserer for den (marginale) nedgangen i energi. Orker en ikke ta seg av ungen sin når en er noen-og-førr så ville en neppe prioritert det som noen-og-tjue, heller. Forskjellen går vel heller i at det kanskje da ville vært at "studiet krever så mye, og så liker jeg bedre å game" enn "jobben krever så mye og vil jeg heller fiske med kompisene". Men, ts: 3 barn er ganske mye. Er problemet egentlig at han føler seg for gammel, tror du, eller at han har mer enn nok med de to dere har i hus? Om han ikke har overskudd til flere så har han ikke det. Uavhengig av om en er 41 eller 21 så er det helt vanlig å ikke orke flere enn et par barn.Anonymous poster hash: df016...697
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå