kokokoala Skrevet 2. august 2014 #1 Skrevet 2. august 2014 Hei! Kvinneguiden har lenge vært til stor hjelp til mine ubesvarte spørsmål eller til å generelt lese andres erfaringer når det kommer til mange forskjellige ting. Tidligere har jeg bare funnet tråder som har vært relevant til det jeg har lett etter, men nå bestemte jeg meg for endelig å bli medlem her. Det betyr at jeg endelig kan opprette egne tråder samt poste egne svar og erfaringer, gleder meg! Dermed har jeg altså en liten problemstilling. Jeg har nettopp leid meg en liten hybel i sentrum av Oslo i sammenheng med studier. Har mottatt nøkler og alt, men så kom jeg på.. Jeg har ingen postkasse! Lurer derfor på hva man gjør når man ikke har postkasse!! Regner med at det vil være vanskelig å sette opp en når man bor i en blokk, så hva gjør man da? Hvordan får jeg posten min?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #2 Skrevet 2. august 2014 Hei! Kvinneguiden har lenge vært til stor hjelp til mine ubesvarte spørsmål eller til å generelt lese andres erfaringer når det kommer til mange forskjellige ting. Tidligere har jeg bare funnet tråder som har vært relevant til det jeg har lett etter, men nå bestemte jeg meg for endelig å bli medlem her. Det betyr at jeg endelig kan opprette egne tråder samt poste egne svar og erfaringer, gleder meg! Dermed har jeg altså en liten problemstilling. Jeg har nettopp leid meg en liten hybel i sentrum av Oslo i sammenheng med studier. Har mottatt nøkler og alt, men så kom jeg på.. Jeg har ingen postkasse! Lurer derfor på hva man gjør når man ikke har postkasse!! Regner med at det vil være vanskelig å sette opp en når man bor i en blokk, så hva gjør man da? Hvordan får jeg posten min? Har naboene dine postkasse da? Er dette et hus med mange hybler? Dersom huseier ikke har ordnet med postkasser, så er det også en mulighet å ha postboks på et postkontor. Jeg ville hørt med utleier først. Anonymous poster hash: ef511...28e
kokokoala Skrevet 2. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2014 Ja, de andre som bor i blokken har postkasser. Tingen er den at hybelen jeg leier tidligere har vært en del av utleiers leilighet, og dermed er det nok bare en postkasse som hører til. Skal selvfølgelig høre med utleier for sikkerhetsskyld, men lurte veldig på hva jeg skulle gjøre om det viser seg at jeg ikke har noen. Det med postboks hadde jeg ikke engang tenkt på, det er jo en super løsning!!
Honey Dew Skrevet 2. august 2014 #4 Skrevet 2. august 2014 Har naboene dine postkasse da? Er dette et hus med mange hybler? Dersom huseier ikke har ordnet med postkasser, så er det også en mulighet å ha postboks på et postkontor. Jeg ville hørt med utleier først. Anonymous poster hash: ef511...28e Postbokser er utrolig dyre å leie. Ts bør spørre husverten om h*n kan få lov til å henge opp en postkasse istedet.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #5 Skrevet 2. august 2014 Ja, de andre som bor i blokken har postkasser. Tingen er den at hybelen jeg leier tidligere har vært en del av utleiers leilighet, og dermed er det nok bare en postkasse som hører til. Skal selvfølgelig høre med utleier for sikkerhetsskyld, men lurte veldig på hva jeg skulle gjøre om det viser seg at jeg ikke har noen. Det med postboks hadde jeg ikke engang tenkt på, det er jo en super løsning!! Takk for hyggelig tilbakemelding! Forhåpentligvis er det bare en forglemmelse fra utleiers side, eller at h*n har blitt forsinket med å få hengt opp postkasse. Fint at du hører med h*n Lykke til! Anonymous poster hash: ef511...28e
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #6 Skrevet 2. august 2014 Kanskje hybelvert tenker at dere skal dele postkasse? Anonymous poster hash: b9a84...049
Honey Dew Skrevet 2. august 2014 #7 Skrevet 2. august 2014 Leie postboks: kr 700,- til 800,- i året. 1
kokokoala Skrevet 2. august 2014 Forfatter #8 Skrevet 2. august 2014 Takk for svar dere! Har jo faktisk ikke snakket med utleier om dette enda, siden jeg først kom på dette nå. For alt jeg vet kan det hende det har blitt glemt i forbifarten at han har planer om at vi skal dele, eller at jeg faktisk har tilgang til en! Leie postboks: kr 700,- til 800,- i året. Det var jo ikke fryktelig ille hvis jeg får egen postboks et helt år for den prisen! Takk for hjelp!
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #9 Skrevet 2. august 2014 Postbokser er utrolig dyre å leie. Ts bør spørre husverten om h*n kan få lov til å henge opp en postkasse istedet. Det er ikke så dyrt nei. Men selvsagt dyrere enn en gratis privat postkasse. En liten postboks koster fra 670 kr per år, pluss etableringsgebyr på 400 kr (sjekket akkurat nå). Om det bare er snakk om en kort periode uten postkasse gjør du nok lurt i å ha midlertidig adresse hos foreldre eller en venn, evt vente med å bestille adresseendring fra foreldrene dine (om det er der du bodde før). Anonymous poster hash: fb7aa...b53
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #10 Skrevet 2. august 2014 Men å leie postboks på postkontor må da være forferdelig upraktisk? Anonymous poster hash: b9a84...049
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #11 Skrevet 2. august 2014 Men å leie postboks på postkontor må da være forferdelig upraktisk? Anonymous poster hash: b9a84...049 Ikke hvis man jevnlig har ærend i nærheten av det postkontoret Anonymous poster hash: ef511...28e
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #12 Skrevet 2. august 2014 Ja, de andre som bor i blokken har postkasser. Tingen er den at hybelen jeg leier tidligere har vært en del av utleiers leilighet, og dermed er det nok bare en postkasse som hører til. Skal selvfølgelig høre med utleier for sikkerhetsskyld, men lurte veldig på hva jeg skulle gjøre om det viser seg at jeg ikke har noen. Det med postboks hadde jeg ikke engang tenkt på, det er jo en super løsning!! Her hvor jeg bor så er det mange leiligheter med en utleiehybel,og da dele 2 boenheter 1 postkasse.(noe jeg egentlig synes er en uting,men det er en anna historie)Undersøk om det er det som er tanken. Anonymous poster hash: 9faf5...f02
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #13 Skrevet 2. august 2014 Men å leie postboks på postkontor må da være forferdelig upraktisk? Anonymous poster hash: b9a84...049 De har jo postbokser på mange post-i-butikk nå, så om det er det rett i nærheten er det vel ikke så upraktisk. Man går jo innom butikk ofte uansett. Anonymous poster hash: fb7aa...b53 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #14 Skrevet 2. august 2014 Leie postboks: kr 700,- til 800,- i året. Betaler i underkant av 1200 kr. De prisene du har funnet gjelder ute på landsbygda, ikke i store byer. Postkontor finnes nesten ikke lengre, det heter post i butikk. Undersøk om Poste Restanse fortsatt er mulig, det var gratis før. Leier du hybel i utleiers leilighet er det ikke sikkert at det er mulig at du kan få egen postkasse. Da må du ha c/o adresse hos hybelverten. Om han vil gi deg egen postnøkkel er det han som da bestemmer som eier p.kassa og boligen.Anonymous poster hash: 4cb6f...940
kokokoala Skrevet 2. august 2014 Forfatter #15 Skrevet 2. august 2014 Nå er leieperioden planlagt til å vare minimum ett år, så tenker det er ganske nødvendig med en eller annen form for postkasse. Kan selvfølgelig til nød klare å ha postadresse hos mine foreldre (dette er min førstegangshybel! Posten ligger faktisk i samme kvartal som der jeg bor, så akkurat der er jeg litt heldig hvis det blir til at jeg må leie postboks. 1200 kr er kanskje i det meste laget, men mulig jeg må bite i det og punge ut om jeg ikke finner en annen løsning!
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #16 Skrevet 2. august 2014 Leie postboks: kr 700,- til 800,- i året. Det er forskjell avhengig av når tid posten er der og deler ut posten det får en ikke velge selv. På postkontor i storby betaler jeg i underkant av kr. 1200, og må godta at posten er sortert tidlig og må betales deretter. Ja, jeg har tatt det opp....Anonymous poster hash: 4cb6f...940
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #17 Skrevet 2. august 2014 Snakk med husvert. Du (eller husvert) kan kjøpe en ekstra postkasse og henge opp ved siden av den andre postkassen. Disse to postkassene kan godt ha samme adresse, så lenge de er merket med respektive navn. Antakelig regnes postkasse som noe som er normalt å ha til en bolig, så jeg vil tro det er meningen husvert skal stå for den (engangs)utgiften. Anonymous poster hash: 7443f...2dd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #18 Skrevet 2. august 2014 Snakk med husvert. Du (eller husvert) kan kjøpe en ekstra postkasse og henge opp ved siden av den andre postkassen. Disse to postkassene kan godt ha samme adresse, så lenge de er merket med respektive navn. Antakelig regnes postkasse som noe som er normalt å ha til en bolig, så jeg vil tro det er meningen husvert skal stå for den (engangs)utgiften. Anonymous poster hash: 7443f...2dd For meg ser det ut som om dette er i flerleilighetsbolig, dvs blokk e.l., og da får man ikke lov til å henge opp ekstra postkasse, nei. Det er nok meningen at du skal få posten levert i samme postkasse som utleier. Så kan du avtale med han ift. henting av posten. Eller du kan skaffe deg postboks. Anonymous poster hash: 84fbb...1ea
Trygve81 Skrevet 4. august 2014 #19 Skrevet 4. august 2014 Er ikke uvanlig at dersom du leier et værelse i en leilighet eller større bolig, så bruker du en c/o-adresse, der du oppgir huseier. I så fall blir din adresse seendes slik ut: Ditt navn c/o Utleiers navn (navnet på postkassen) Gate-/veinavn + husnummer Postnummer og poststed Dersom du ikke har fått annen beskjed, har utleier sikkert sett for seg noe i denne retningen. I utgangspunktet er dette en helt uproblematisk løsning, så lenge du kan stole på utleier. Dersom du ikke føler at du kan stole på utleier, har du større problemer enn en delt postkasse. 1
FantasDick Skrevet 4. august 2014 #20 Skrevet 4. august 2014 Undersøk om Poste Restanse fortsatt er mulig, det var gratis før.Anonymous poster hash: 4cb6f...940 Jeg vil ikke anbefale å ha poste restante på all posten sin, du har ikke noen garanti for hvor den blir liggende osv. For f.eks feriepost eller pakker fra spesifikke nettbutikker er det imidlertid helt ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå