Gå til innhold

Div. spørsmål ang. ny drenering og renovering av kjeller

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har fuktig kjeller og må gjøre noe. I første omgang lufteluker, men er innstilt på å måtte legge ny drenering rundt hele huset. Kjelleren må sikkert også få nye fuktsperrer på innsiden av veggene og nye vinduer.

Er det noen som har gjort dette på eget hus og vet :

- pris?

- hvor lang tid tar arbeidet?

- hvem kontakter man får å få vurdert hva som må gjøres?

- andre gode råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kamerat lagde ny drenering rundt huset sitt helt alene i løpet av en helg.

Han leide en minigraver, gravde opp rundt hele huset, la på papp og fikk tilkjørt singel som han fikk lagt ut ved hjelp av minigraveren.

Dette kommer helt an på hvor mye dere kan gjøre selv og hvilke priser dere får på leie av minigraver og materialer. Tror at vi betaler ca 2000 for en minigraver pr helg.

Skrevet

Det høres ut til å være i overkant for "vanlige folk" å legge drenering rundt huset sitt på en helg.

Graving er tungt, tar tid, og krever at du er rimelig godt vant med grabben - for å ikke ødelegge noe underveis. Man skal tross alt helt inntil muren. Det er også viktig at man ikke graver for langt ned, må ta hensyn til såla/bunnen av muren.

Hvis det er et fuktproblem nå, bør det stå og tørke en stund før man legger på platon og pukk. Hvor gammelt er huset? Er det lecamur, sparemur eller gammel gråstensmur? Er muren pusset?

Viktig å legge platonplasten riktig vei, og legge den glatt slik at man får festet topplista. Har sett arbeider folk har gjort selv - plasten bukter seg bortetter veggen :roll:

Så skal det legges ned dreneringsrør, både for overvann og for nedløpsrør. Disse er forskjellige, og skal kobles til avløpssystemet.

Det går med vanvittige mengder pukk ned, det beste er å få den tilkjørt med spesialbil som bruker belter for å plassere pukken riktig. Hvis ikke risikerer du å bruke resten av sommeren på å bære/lempe/flytte pukk.

Du må også vite hvor du skal gjøre av alle de massene som graves ut, og som blir til overs etter at pukken er på plass.

Dette er ikke for å være vrang eller ta motet fra deg, men jeg har drenert rundt huset og vet at det er mye mer jobb enn man tror. Gjorde det sammen med masse annet arbeid, så jeg vet ikke hva bare dreneringen koster.

Det er også greit å sjekke vannrør / kloakk med det samme. Har dere septik eller offentlig vann/avløp? Skal dere gjøre noe med det med det samme?

Snakk med et gravefirma - det finnes gravere som er VVS-sertifiserte, dvs at de kan håndtere alt med vann og kloakk som måtte dukke opp samtidig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har gråstensmur, har dette noe spesielt å si?

Har kummer som vannet kan ledes til, så det skal gå greit.

Må en rive terrasser og tilbygg?

Skrevet

Jeg vet ikke hva en gråstensmur er... men svarer generelt - det lille jeg vet om drenering...

Å bli ferdig på en helg, hørtes ut som rene idyllen det... (men går sikkert om man er vant til graving, og har huset på en slette med fin enkel jord... (ikke digre kampesteiner å slite med...)

Det kan dukke opp fjell f.eks. når du graver, da må det sprenges, det koster, og du kan ikke gjøre det selv, dersom det ikke hjelper med eksponeringsmasse... (forsikringa dekker forresten ikke om det skjer uhell med grunnmuren pga feil bruk av eksponeringsmassen...)

Du kan fint legge en fiberduk i bunnen av dreneringsgrøfta, som dekker singelen som en pølse. Det vil fungere som grøft. Duken finnes i f.skj. kvalitet og pris.

Vær klar over at vannledningen kan ryke (det skjedde selvfølgelig med oss). Hva gjør du da? Ringer teknisk etat i kommunen? Rørlegger? Gjerne en søndag...

Det blir dyrt.

Singel er tungt... ikke som å spa snø akkurat... man får muskler av stål... :tunge1:

Og husk å se på værmeldinga før dere bestiller minigraver - i regnvær og vannmettet jord er det nesten umulig å manøvrere graveren, spesielt i bakker...

Planlegg på forhånd, hvor skal massen bli av - som dere graver opp (det blir en del, mer enn man trenger - dessuten må man lage seg arbeidsplass etter som man graver seg fram, slik at man ikke kjører seg fast i et hjørne, med masse på alle kanter...)

Skrevet

Kameraten som brukte en helg på drenering er praktisk anlagt og sta som et esel :ler: . Han jobbet fra morgen til kveld, men helt alene. Huset ligger på en flat tomt og det var mulig å komme til over alt med minigraveren.

Jeg tror ikke at han hadde regnet med at det skulle gå på en helg, men det gjorde det faktisk.

Men det er kanskje farlig å bagatellisere slike ting. Jeg har stått i en uke og gravd for hånd rundt huset. Ikke noen artig jobb. Men det går om man vil/må.

Greit å ha venner og bekjente som skylder en tjeneste. Om man får skrapet sammen en liten gjeng som kan jobbe litt, så går det raskere. Mannfolk kan enkelt bestikkes med en kasse øl og en pizza :wink:

Men om man er usikker på hvordan ting skal gjøres, har dårlig tid eller er lite praktisk anlangt, så er det kanskje en del å spare på å leie inn folk til den verste jobben. Be om pris hos flere firmaer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis dere setter bort drenering til fagfolk koster det rundt 800 - 1000 kr meteren - da er alt inkludert. Det er i alle fall den prisen jeg har hørt.

Skrevet

På huset vårt ble det bytta drenering før vi kjøpte det, og det ble gjort av fagfolk. Med graving og alt som hører med kom regninga på 40 000 inkl. mva, så en meterpris oppimot 1000 kroner er nok ikke så urealistisk nei. Tomta vår er flat og enkel å komme til med graver, men likevel tok det litt tid. Under veranda gravde de for hånd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for alle gode svar! Med tanke på alt som må gjøres her tror jeg kanskje vi får et firma til å ta gravingen og arbeidet. Så får vi heller bruke tid til overs på annen oppussing og hagearbeid....

• 3 år senere...
Gjest Dreneringskostnader og oversikt
Skrevet

Jeg anbefaler ingen å kaste seg på en dreneringsjobb om en aldri har vært borte i det før. Det er for risikabelt, og de pengene du trodde du sparte kan vise seg å bli dyre.

for enkelhets skyld anbefaler jeg å kikke litt på nettet på et sted som heter Anbudstorget.no Der kan du legge ut et anbud på uansett typer jobb du vil ha gjort, og du får svar fra fagfolk i ditt nærområde. Du får garantert flere tilbud slik at du kan velge det beste tilbudet.

Ellers har jeg hørt at dagens priser når det gjelder drenering utvendig ligger på rundt 3000,- pr. meter hos mange. men det fins unntak. Derfor er anbudstorget en flott plass.

viktige ting før du legger ut anbud:

1. Mål veggene det skal dreneres langs

2. er det nedgravde olje/parafin- tanker som må fjernes der (sertifisering koster penger (sertfisering er rens og godkjenning, samt bortkjøring av den gamle tanken))

3. begynn å spare nå, det kommer til å koste, og ta for all del høyde for uforutsette utgifter, som ekstra grus, duk, rør, papp, arbeidstimer, rep. av mur osv osv.

4. det må og bør gjøres i sommerhalvåret. pass på at du er hjemme når jobben gjøres. det er greit å følge litt med.

5. allièr deg med noen som har litt peil på drenering, unngå å bli lurt. du har ingen garantier. det skjer faktisk i dagens moderne norge.

6. når du får tilbud bør du sjekke nøye hva det er du har fått pris på.

eksempelvis: inkluderer det medgått arbeidstid/timer på fastpris, er det inkludert alle materialer som singel, rør, duk, papp, maskiner, transport osv.

7. hvor mange mann stiller de med, hvor lang tid beregner de på jobben fra start til ferdigstillelse.

8. betal ALDRI forskudd. Er det en seriøs entreprenør skal det faktureres etterskuddsvis. de kan jo stikke av med pengene.

9. Be om dokumentering av jobben underveis, i form av bilder som viser at rør er lagt ned, at det er satt på veggpapp/platon, at det er forskiftsmessig lagt singel over rørene og langs veggen. Hvis de ikke vil, pass på å ta bilder selv.

10. FØR du betaler regningen få med deg en fagmann eller en som har greie på slikt for å sjekke at jobben er tilfredsstillende gjort. pass på at du har bildene tilgjengelig så han kan se på dem samtidig.

Èn siste ting: Sjekk for all del at entreprenøren har SINE papirer i orden, at de faktisk ER godkjent, at alle forsikringer er i orden. Det er viktig, for hvis de graver av din kloakk, eller vannledningen, og ikke har dekning for slikt i forsikring, må du ta den kostnaden. og da haster det virkelig....

Huff det er mye å ta hensyn til.

Lykke til.

PS! Skal selv drenere rundt vårt hus til sommeren. Så jeg driver å legger ut anbud selv. Derfor all kunnskapen rundt dette.

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei. Gjør det gjerne selv. Driver selv å drenerer mitt eget hus, og man trenger ikke fagfolk for å greie dette. Noen forhåndsregler er greit å ta. Sjekk at du leier stor nok graver. 1,5 - 2 tonn holder akkuratt. De fleste gutter finner graving meget fasinerende, og vil syntes jobben er gøy...Ring kommune å få de til å merke peile rør under bakke, og det samme med strøm. Husk også kabeltv o.l. Alt dere trenger til dreneringsjobben, Vortepapp, fiberduk, rør. bend osv osv har de rimelig på Byggmax. All info kan man søke seg til på nettet. En jobb til 40.000,- kan du selv greie til 20.000,-

Tore

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...