Gå til innhold

Kan jeg spise nudler som studentmat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 18 (snart 19) som skal begynne å studere nå dette semesteret. Det har seg sånn at jeg jeg er født med cerebral parese noe som utarter seg forskjellig fra person til person. Her er det jeg sliter med i livet mitt:

- Sterkt redusert balanse. Klarer ikke å gå uten krykker

- Karer ikke å gå lange strekninger før jeg blir helt utbrent

- Ustø gange (sleper begge bena etter meg)

- Går jeg litt for langt, blir jeg liggende en hel natt i smerter

-bruker rullestol mye

- Hyppig plaget av spasmer(rykninger i kroppen som kommer i stressende situasjoner eller om jeg har brukt kroppen masse.

Cerebral parese gjør at man bruker 3-5 ganger så mye energi på å gjøre dagligdagse ting som å reise seg opp fra senga, få på seg skoa, lese til prøver osv.

Etter en skoledag på ungdomskolen og videregående var jeg helt død. Men jeg har et lite problem og det er jo for det første at jeg er kjempe heldig som fikk studentbolig som er tilrettelagt for mennesker med nedsatt funkjonsevne. Denne er kjempedyr på grunn av at den har større bad enn normalt og jeg må ut med 6600 i måneden. kostet denne i gjennomsnitt 2 lapper mer enn en vanlige hybler med eget bad og kjøkken på de studentboligene på samme sted. Jeg har ikke kapasitet til å jobbe ved siden av studier og står desverre bakerst i køen for å bli ansatt på jobber du ikke trenger utdanning på f.eks. Kiwi, klesbutikker eller andre jobber der du må gå og bruke hendene dine for å jobbe til tross for bare 5 ere på karakterkortet. Jeg skulle mer enn gjerne tatt meg jobb på kiwi om dette var en mulighet for meg.. Jeg kommer omtrent til å ha råd til mat, derfor lurer jeg på om det er muligheter for å spise nudler opptil flere ganger i uka og grønnsaker ved siden av ?

Anonymous poster hash: 508eb...8e4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du av alle bør jo spise sunt og rent. Kroppen din krever jo veldig mye energi i hverdagen, og om du bare spiser tomme karbohydrater, så vil du gå helt tom. Du vil ikke kunne klare å konsetrere deg om studiene.

Jeg håper du kan få stipend, eller annen støtte, til din studietid.

Nudler er ikke mat. Det kan være mat om du lager en wok med masse grønnsaker og kjøtt og har nudler til. Men som et måltid er det ikke godt nok.

Anonymous poster hash: f94a5...efd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nudler er verken sunt eller mat. Selv blir jeg mett etter en boks, men jeg blir veldig fort mett. Er sulten etter en time igjen, så sånn sett er det ikke billig siden du må ha mer av det. Kjøp heller noe firstprice produkter og finn mat på tilbud. ICA har ofte 10kronersmarked. Coop Obs har store tilbud hver uke. Rema 1000 har mange tilbud. Sjekk ut tilbudsavisene, de fleste har tilbudsaviser liggende ute på nettsiden. Får de selv i posten.

Anonymous poster hash: a601e...1fd
AnonymBruker
Skrevet

Denne uken har feks Coop Obs disse tilbudene:

4 for 40 på pakker med egg. Egg er godt og sunt, det kan du steke og ha på brødskiver, lage eggerøre, ommelett og mange andre alternativer.

-40% på tacoprodukter.

30 for kyllingvinger og samme pris for salatkylling! Salater er godt og sunt, det kan du også få billig.

-30% på skinker, roastbiff osv fra Gilde.

20 for store glass syltetøy.

15 kr for en pakke med 2 kg poteter

25kr for både bringebær og jordbær. Sunt og godt.

17kr for salat, som du kan bruke til salat med kyllingen!

20kr for paprika.

Rema 1000 har:

40kr for pakker med kyllinglår, kyllingvinger.

-30% på smårettbacon og skinke, som også kan brukes i salat.

20kr for gulost.

-30% på kjøttpålegg fra sørlandskjøtt.

Copp Extra:

Kjøttdeig 2 for 60

Pizza: 2 for 40

Melk: 2 for 22

Egg: 2 for 50

Druer 20kr

Gulrøtter 13kr

Brød 2 for 35

Coop Prix:

Go' Morgen Yogurt 2 for 15

Fiskegrategn 2 for 40

Rundstykker 9kr

Brunost 16kr

Juice 2 for 30

Salat 13kr

Gulrøtter 15kr

Ananas 10kr

Det er lett å leve billig om du bare prioriterer og kjøper på tilbud. Firstprice har mye bra også, brus, ketchup osv. Kylling vil jeg ikke anbefale fra dette merket.

Ellers finner du mye billig pålegg her, og brød sparer du mye penger på om du kjøper og skjærer opp i butikken, fryser det og tar opp 1-2 skiver når du skal spise det. Det er nye tilbud hver uke, så følg med. Du trenger ikke å leve på nudler for å leve billig, kjære deg. Kroppen din trenger ekstra mye energi, og det får den ikke av nudler. Prøv å spise så sunt som mulig, og kjøp bær og frukt når det er på tilbud. AXA har også gode havregrøter man bare lager med vannkoker eller mikrobølgovn! Det eneste man trenger er enten melk eller vann, avhengig av hva man foretrekker. De er også billige. Det finnes flere typer, feks denne:

http://www.axa.no/Handlers/TransformedImage.ashx?h=186&w=130&url=%2FGlobal%2Fpackshots%2FNorske+produktbilder%2FAXA_Bjorn_Havre-grot_500G_vinkel.png

Den er med rosiner, men er lett å plukke ut før man tilsetter vann/melk om man ikke liker rosiner. Tilsett vann/melk og sett en skål i mikrobølgovnen i noen minutter så er det klart. Eller disse:

http://femelle.no/wp-content/uploads/2011/01/400_20110114143649_1956578383.png

Synes de er kjempegode. Eneeste man trenger er en vannkoker/eller så kan man koke vann i en kjele. Tilsett og spis, på samme måte som nudler. Sunnere og billigere enn nudler. Lykke til :)

Anonymous poster hash: a601e...1fd
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...