Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article246408.ece

Uten å ta opp hele debatten om seksualiseringen i samfunnet - er dette ikke jentenes eget ansvar?

De er tross alt "voksne" - og blir frivillig med på en tur hvor det reklameres med gratis sprit, "orgier" og hemningsløst party.

Det er jo alltid greit å ha noe å skylde på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Voldtekt og press til å utflre seksuelle handlinger med tilfeldige personer er aldri greit!

Uansett!

Gjest Anonymous
Skrevet
Voldtekt og press til å utflre seksuelle handlinger med tilfeldige personer er aldri greit!

Uansett!

Enig i det - men dette var ingen voldtekt.

De var frivillig med på noe som i forkant var fremstilt som orgie-båten.

Om man deltar på et swingers-møte eller gå på sex-klubb vil det da være rimelig å påstå at man ble utsatt for ufrivillig sex-press?

Skrevet

Har du hørt om å angre seg?

Gjest Anonymous
Skrevet
Har du hørt om å angre seg?

Jada, men skal man ta ansvar for sine egne handlinger når man er voksen? Eller skal man bare skylde på andre - og si "jeg angrer"?

Gjest rabrabara-utlogget
Skrevet

Om man deltar på et swingers-møte eller gå på sex-klubb vil det da være rimelig å påstå at man ble utsatt for ufrivillig sex-press?

Det er vel derfor man vektlegger at ingen nødvendigvis må delta selv om de tar del i swingers møter. At man er med betyr ikke at man har tatt valget om å delta aktivt. Det er lov til å utforske disse tingene i eget tempo.

Skrevet

Jeg synes det må være lov å angre seg å velge å ikke ville være med likevel. Hvis man så blir presset er det tvang. Og det er ikke greit.

Nei, akkurat dette var ikke voldtekt, men det samme argumentet brukes i mange slike tilfeller også. "hun kjørte med priatdrosje" - "hun ble med ham hjem" etc. Og det er ikke greit å bli påtvunget sex i de tilfellene også - og selv om man burde ta ansvar å ikke gjøre dette, så holder det ikke å si at "hun får skylde seg selv".

Tvang er IKKE greit - UANSETT!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg synes det må være lov å angre seg å velge å ikke ville være med likevel. Hvis man så blir presset er det tvang. Og det er ikke greit.

Nei, akkurat dette var ikke voldtekt, men det samme argumentet brukes i mange slike tilfeller også. "hun kjørte med priatdrosje" - "hun ble med ham hjem" etc. Og det er ikke greit å bli påtvunget sex i de tilfellene også - og selv om man burde ta ansvar å ikke gjøre dette, så holder det ikke å si at "hun får skylde seg selv".

Tvang er IKKE greit - UANSETT!

Vel, jentene i dette tilfellet sto fritt til å si nei.

Ut fra det som er skrevet var det ingen av dem som gjorde det. Hvor går egentlig grensen for "tvang"?

Selvfølgelig kan alle som ble med på dette "orgie-cruiset" hevde at de ble tvunget til å drikke seg dritings, dra av seg toppen og ha oralsex etc foran alle andre.

Det er behagelig å slippe å ta ansvar for egne handlinger.

Gjest tusjen
Skrevet

Jeg leste hele innlegget og kopierte en setning som jeg synes sier litt:

Burde blitt advart

Presset får sexolog Gro Isaksen til å reagere. Hun mener ungdommene burde blitt advart om at slikt press foregår.

Tvang er selvfølgelig aldri greit og de ble frivillig med på båten.. Men jeg tror ikke at alle jentene var klar over at det var så ille som det faktiskt ble... De må jo ta ansvar for sine handlinger, men jeg tror ikke det er så enkelt å stå imot ett slikt press som de snakket om at det hadde vært på denne båten...

Jeg synes synd på dem...

tusjen

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg leste hele innlegget og kopierte en setning som jeg synes sier litt:

Burde blitt advart

Presset får sexolog Gro Isaksen til å reagere. Hun mener ungdommene burde blitt advart om at slikt press foregår.

Tvang er selvfølgelig aldri greit og de ble frivillig med på båten.. Men jeg tror ikke at alle jentene var klar over at det var så ille som det faktiskt ble... De må jo ta ansvar for sine handlinger, men jeg tror ikke det er så enkelt å stå imot ett slikt press som de snakket om at det hadde vært på denne båten...

Jeg synes synd på dem...

tusjen

Ja, selvfølgelig burde man sikkert blitt advart mer på forhånd - det var tross alt bare "orgie-båten", med garantert hemningsløs fyll og fri sex.

Det burde være åpenbart at man må beskyttes mot seg selv - vi beveger oss mot amerikanske tilstander hvor folk krever advarsler på kaffekoppen om at innholdet kan være varmt og at man ikke kan tørke bikkja i mikroen.

Gjest tusjen
Skrevet

Det er snakk om unge mennesker. De jeg leste om var 18 år og det er vanskelig å stå imot press.. Kan jo ha blitt presset til å bli med også, med at de f.eks. sier at det er ikke så ille som de sier etc..

tusjen

Skrevet

Noe av prblemet er vel at det ikke blir reklamert med orgier, arrangørene av turene benekter jo at slikt skjer, og sier at de stopper alle som prøver å ha sex. Og at de som jobber der og skal holde orden også drikker seg drita er jo helt ansvarsløst.

Jeg synes vel det fortsatt er hver enkelts ansvar, men det er bra at de kikker litt nøyere på forholdene også.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er snakk om unge mennesker. De jeg leste om var 18 år og det er vanskelig å stå imot press.. Kan jo ha blitt presset til å bli med også, med at de f.eks. sier at det er ikke så ille som de sier etc..

tusjen

Det er en grunn til at man har en seksuell lavalder og myndighetsalder - når maner 18 er man over begge disse.

Om du ikke er "voksen" da, bør man sørge for å få seg en verge som kan fungere som støtteperson/ta beslutninger for deg etc.

Gjest Anonymous
Skrevet
Noe av prblemet er vel at det ikke blir reklamert med orgier, arrangørene av turene benekter jo at slikt skjer, og sier at de stopper alle som prøver å ha sex. Og at de som jobber der og skal holde orden også drikker seg drita er jo helt ansvarsløst.

Jeg synes vel det fortsatt er hver enkelts ansvar, men det er bra at de kikker litt nøyere på forholdene også.

Hva arrangørene sier nå, etter at det er blitt gigantisk medieoppstyr i hele Europa og politiet står og venter på dem på kaia, er noe helt annet enn hva som ble sagt i forkant.

Jeg har bekjente som har vært på Aia Napa tidligere i år - og disse båtturene ble fremstilt som "orgie-turer", og ryktene om dem florerte.

At arrangørene blir stilt for retten er bra - de har tross alt ansvar for dette.

Det jeg reagerer på er ungdommer som blir med på "orgiene", og så etterpå klager på at man ble "tvunget" og "presset" til å drikke og ha sex. Har man ikke ansvar for egne hendlinger lenger. Slik jeg ser det er det alt for lett å skylde på alt mulig annet.

Skrevet

Jeg tror også det er viktig å huske forskjellen på "å føle seg presset" og "å bli tvunget". Det siste er voldtekt, det første er kjip opplevelse man bør lære litt av, og ta ansvar for selv.

Det er helt greit å feks fortelle en venninne at man følte seg presset til å ha sex med en fyr, så lenge man vet forskjellen og ikke flyr avgårde og anmelder han etterpå. Og de fleste er vel enige om at det ikke er pent gjort å forsøke å presse andre til å ha sex heller, og at det er noe man bør prøve å unngå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...