Tjorven Skrevet 29. juni 2004 #1 Del Skrevet 29. juni 2004 Så vidt jeg vet/har hørt har man muligheten til å søke permisjon 1 dag i forbindelse med flytting når man er statsansatt. Dette kan etterhvert bli aktuelt for meg. Har prøvd å kikke i Statens Personalhåndbok, men finner ikke punktet hvor dette står? Noen som vet noe mer om det eller vet konkret hvor det står? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvilling76 Skrevet 29. juni 2004 #2 Del Skrevet 29. juni 2004 Flytting går under det som heter velferdspermisjon. Arbeidsrett Verken Arbeidsmiljøloven eller Folketrygdloven har regler som omhandler disse velferdspermisjonene. Følgelig har man ikke krav på slike permisjoner etter lovverket, verken med eller uten lønn. Mange virksomheter har imidlertid avtaler på dette området, enten i form av tariffavtaler eller andre avtaler. I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO er det oppregnet hvilke korte velferdspermisjoner med lønn som organiserte bedrifter skal gi. Lignende avtaler er inngått for ansatte i stat og kommune. Det kan være aktuelt å gi ansatte velferdspermisjon i følgende tilfeller: dødsfall, begravelse husbygging flytting giftemål legebesøk tannlegebesøk besøk hos fysioterapeut eller kiropraktor tilvenning i barnehage egne barns skolestart egne barns konfirmasjon. Når det gjelder dødsfall i nær familie og eget bryllup har vi inntrykk av at de aller fleste virksomheter i dag gir ansatte fri med lønn. Ved andre "velferdstilfeller" synes praksis å være svært forskjellig. Noen gir permisjon uten lønn, mens andre gir permisjon med lønn. Som sagt er dette avhengig av hvilke avtaler virksomheten har eller hvilken personalpolitikk man har lagt opp til. I ovennevnte Avtale om korte velferdspermisjoner er det forutsatt at slike permisjoner, inntil 1 dags varighet, betales med ordinær lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2004 #3 Del Skrevet 29. juni 2004 I min kommune ble permisjonsreglementet forandret en måned før jeg skulle flytte. Så de har nok rett til å bestemme selv om de vil gi det eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 29. juni 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 29. juni 2004 Takk for info. Da får jeg evnt. sjekke opp nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 29. juni 2004 #5 Del Skrevet 29. juni 2004 Denne velverdspermisjonen som du kan få i forbindelse med flytting, er noe du kan få dersom du ikke har mulighet til å flytte annet enn i vanlig arbeidstid. Kan du flytte utenom vanlig arbeidstid får du ikke velferdspermisjon. Noen arbeidsgivere er imidlertid ekstra greie på dette området og gir velferdspermisjon likevel, selv om du har anledning til å flytte utenom arbeidstiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå