Gå til innhold

Hyper kattunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kattunge på 12 uker. Veldig glad jeg har fått en god blanding av kosekatt og lekekatt, men når han er leken kan han bli helt ekstrem.
Han er overalt, 2-3 sekunder på den ene leken/plassen og så piler han videre til neste aktivitet. Og slik energi er vel helt normalt for en kattunge?
Jeg har handlet inn en del leker, vært kreativ med esker, prøvd å lage tunnel, og mye annet rart.

Jeg har lest at når kattungene holder på sånn, så kan man bare roe de ned, men jeg vil jo ikke at katten ikke skal få brukt energien sin. Han må jo få sin dose med leking.

Tar gjerne imot kreative idèer, ting katter elsker å leke med.

Jeg vet det hadde vært lurt å få inn en katt til, men jeg kan dessverre ikke.

Anonymous poster hash: 3e2db...019
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har god erfaring med leker som har litt kattemynte i seg, Du kan lage selv eller kjøpe, men kattene pleier å like det.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ganske vanlig at de er hypre og aktive. Hvor gammel er den? Min fikk hyperanfall, der hun omtrent løp rett opp veggene, hang i gardinene og var helt spinnvill, og så sovnet hun plutselig og var søt og rolig og kosete:P Hun ble gradvis roligere over det neste året.

Jeg vet ikke helt om dette stemmer med katter også, men med barn og hunder blir de gjerne mer hypre om man overstimulere dem. Tenker litt på mengde leker osv, og at man hauser dem opp og girer dem mer opp enn nødvendig. Kjempefint å leke med dem da, og la dem rase fra seg, men viktig at de har mulighet til å få ro også tenker jeg :)

(Da min var liten fikk jeg tips om å bare ha 1-2 leker fremme av gangen, og gjerne ta dem vekk når de ikke ble lekt med og bytte på type leke, da katter visstnok lett kunne bli lei av lekene ellers)

Skrevet

Min lekte forresten med alt mulig, men ekstra gøy var papirposer, og små plastgreier som liksom hoppet bortover når hun dyttet på dem... ting som ikke beveget seg i et forutsigbart mønster. Forsegling fra flasker var feks veldig gøy.

AnonymBruker
Skrevet

Den er som sagt 12 uker gammel :) Så det kan være at jeg har for mange leker fremme, at det er derfor den blir hyper?

ts

Skrevet

Kattunger er hyper i perioder, det er bare å leve med. Den har vel nettopp blitt tatt fra mor og søsken, så den er vandt til å ha noen å herje med hele tiden.Det roer seg litt etterhvert. Min yngste katt liker kuler av sjojoladepapir (type evergood) som knistrer litt og "fiskestenger" kjøpt på dyrebutikk.

Skrevet

Helt normalt.

Den må ikke være ute alene når den er så liten.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

haha, elsker kattunger på det stadiet :P da mine to var små fikk de sånne anfall :P løp OVER ALT! reiv ned hva enn som måtte komme i veien å så å si klatra på veggene :skratte:

trøst deg med at det blir bedre :fnise:

et tips er å alltid ha nok leker. når du ser at kattungen er lei av en leke, så tar du den bort og introduserer den igjen senere :) å kattemynte er genialt!

AnonymBruker
Skrevet

Katten vår var "gal" i minst 1,5år etter at vi fikk henne ;) det er helt normal katteoppførsel. Men når det er sagt så er det verdt det når man er forbi den fasen (om man har gjort jobben sin). Vi har nå en katt som er er prakteksemplar og når jeg tenker tilbake på tankene mine i den fasen da hun var mindre så er jeg takknemlig for at jeg ikke gav opp. Pass på å aktivisere katten nok igjennom dagen og vær tålmodig, det går over

Anonymous poster hash: 94210...0d0

Skrevet

Hei!

Gratulere med kattunge!

Små kattunger trenger både lek og søvn.

Typiske ting katter liker er:

*Ball/nøste under teppet.

*Tråd med kork festet i. Helst vinkork. Tennene til katten tåler ikke alt.

*Trekkopp mus

*Tråd som dingler ned/festes i taket el.

*Gjemme goderi i liten eske eller boks

Klorestativ er nødvendig om du vil spare møblene :) De liker bla tøysofa!

Kattunger sover hvor som helst men kjøper du et kattehus vil kattungen føle seg tryggere og det er også viktig for kattungen å ha et sted å sove der den kan være i fred :)

Når de passerer halvannet år roer de seg som regel.

Lykke til med katt! :)

Skrevet

Hei!

Gratulere med kattunge!

Små kattunger trenger både lek og søvn.

Typiske ting katter liker er:

*Ball/nøste under teppet.

*Tråd med kork festet i. Helst vinkork. Tennene til katten tåler ikke alt.

*Trekkopp mus

*Tråd som dingler ned/festes i taket el.

*Gjemme goderi i liten eske eller boks

Klorestativ er nødvendig om du vil spare møblene :) De liker bla tøysofa!

Kattunger sover hvor som helst men kjøper du et kattehus vil kattungen føle seg tryggere og det er også viktig for kattungen å ha et sted å sove der den kan være i fred :)

Når de passerer halvannet år roer de seg som regel.

Lykke til med katt! :)

AnonymBruker
Skrevet

Kattunge på 12 uker. Veldig glad jeg har fått en god blanding av kosekatt og lekekatt, men når han er leken kan han bli helt ekstrem.

Han er overalt, 2-3 sekunder på den ene leken/plassen og så piler han videre til neste aktivitet. Og slik energi er vel helt normalt for en kattunge?

Jeg har handlet inn en del leker, vært kreativ med esker, prøvd å lage tunnel, og mye annet rart.

Jeg har lest at når kattungene holder på sånn, så kan man bare roe de ned, men jeg vil jo ikke at katten ikke skal få brukt energien sin. Han må jo få sin dose med leking.

Tar gjerne imot kreative idèer, ting katter elsker å leke med.

Jeg vet det hadde vært lurt å få inn en katt til, men jeg kan dessverre ikke.

Helt vanlig. Kattunger er klin sprø og opphever enhver lov om tyngdekraften.

Anonymous poster hash: 4928c...84d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...