Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg kommer sikkert til å få mye dritt for dette, men jeg må bare få det ut.

Først må jeg si at jeg er glad i dyr, og at jeg synes dyremishandling suger, men ærlig talt begynner jeg å bli lei den agressive retorikken til en stor del av befolkninga når det kommer til dyrevelferd.

Dette er ofte mennesker som ikke klarer å lese en hel sak før de lar følelsene ta overhånd (f.eks. saken om den amerikanske jenta som hjalp veterinærer pleie skadde dyr ved å skyte dem med bedøvelsespiler) o.l. I forbindelse med dyremishandling.

Det er liksom snakk om bilruter som skal knuses, kneskåler som skal borres, og gud vet hva.

Vi hadde jo f.eks. tråden her om hundekjøtt, der folk som ikke var vegetarianere retta relativt skarp kritikk mot de som var åpne for å smake hundekjøtt. Jeg husker et bilde som en grillprodusent la ut på Facebook, der en pattegris var grilla hel. Det var ikke måte på hvor groteskt det var, mens fredagstaco ikke er noe problem, så lenge man ikke får se antydninger til at dyr har måttet lide.

Så enkelte burde kanskje jekke seg litt ned? Og for guds skyld, det heter ikke dyremisshandling. Det skrives med en s.

Anonymous poster hash: 08c96...4da
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt ok å knuse bilruter jeg, om det er et dyr eller barn inni der.. Klar over hvor varmt det kan bli i en bil om solen står på?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt ok å knuse bilruter jeg, om det er et dyr eller barn inni der.. Klar over hvor varmt det kan bli i en bil om solen står på?

.... Og den beste måten å ødelegge en debatt på er selvfølgelig å henge seg opp i en liten detalj (hvor jeg i tillegg tror at du misforstår hva TS mener), og ignorere helheten i innlegget.

Jeg er helt enig med deg, TS. Har vært lei kjempelenge. Føler at det er så mange som bryr seg fordi det liksom er en "trend", og det er lett å henge seg på fordi det ikke krever så mye av hver enkelt å sette seg inn i saken. Har mange venner som er over gjennomsnittet opptatt av dyrevelferd, men av de som aldri har stått for noe som helst ellers, er dette ALLTID hjertesaken.

Anonymous poster hash: d6107...b42

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det har jo ingenting å gjøre med det ts skrev. Les innlegget en gang til.

Anonymous poster hash: 7c252...f6f

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er forskjell på å knuse bilruter for å redde et barn eller en hund fra akutt overoppheting og knuse ruter og kneskåler som hevn for dyremishandling. Det første er nødverge, det andre er hærverk.

Jeg kan forstå at sinnene kommer i kok når man finner druknet hund i bur ved kaikanten eller nyfødte kattunger overlatt til seg selv eller verre i en pappeske. På høy tid med styrking av dyrevern.

Men å gå av skaftet grunnet at noen ønsker å spise bissarre typer kjøtt er bare tull. Jeg sier nei takk til hund grillet hund selv, men ikke begrunnet i at hunder er søte eller sånt kliss.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er HELT ENIG med deg, TS!

Jeg er for dyrevelferd, men mange av disse lar seg fullstendig rive med av følelser, påberoper seg å være moralsk overlegne, ekstra empatiske mennesker samtidig som de synes det er greit å skade eller være ekkel mot andre mennesker som ikke mener akkurat det samme som dem. Jeg tror mange av disse sliter med relasjoner til andre mennesker og har derfor enklere å forholde seg til dyr og blir "overempatiske" der, hvis man kan kalle dem det. De nekter å høre på fornuftige argument om hvorfor f eks jakt er nødvendig for å holde en bestand på et passe nivå.

Det er synd, for det er viktig at dyr skal ha det bra, men jeg nekter å melde meg inn i noe som kan assosiere meg med disse menneskene der.

Anonymous poster hash: b67a8...eab
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

var medlem på noah sin side på facebook en periode, men til slutt ga jeg faen. ingenting der henger på greip. folk mener SERIØST at vi bare kan slippe kuene løs og la være å spise kjøttet, for det er jo misshandling må vite.

en ting jeg er enig i er å ikke ha dyr på sirkus, men å slippe løs alle gårdsdyr? ser for meg at det kunne blitt litt av et show.

Anonymous poster hash: 1a06f...5cb
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

var medlem på noah sin side på facebook en periode, men til slutt ga jeg faen. ingenting der henger på greip. folk mener SERIØST at vi bare kan slippe kuene løs og la være å spise kjøttet, for det er jo misshandling må vite.

en ting jeg er enig i er å ikke ha dyr på sirkus, men å slippe løs alle gårdsdyr? ser for meg at det kunne blitt litt av et show.

Anonymous poster hash: 1a06f...5cb

Ja, jeg har også lest at det er voldtekt og overgrep av kuer å ikke la dem slippes løs i skogen og la dem bli der. Jeg har bodd på gård og får helt mark av de fjerne argumentene og meningene deres. Mistenker at de ikke har hatt andre dyr i oppveksten enn hybelkaniner.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har også lest at det er voldtekt og overgrep av kuer å ikke la dem slippes løs i skogen og la dem bli der. Jeg har bodd på gård og får helt mark av de fjerne argumentene og meningene deres. Mistenker at de ikke har hatt andre dyr i oppveksten enn hybelkaniner. Anonymous poster hash: b67a8...eab

Men du vet at kuer har krav på å være ute 8 uker i løpet av sommerhalvåret?

Anonymous poster hash: 4e230...a23

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg er veldig opptatt av dyrevelferd og engasjerer meg gjerne, men kan likevel himle med øynene over fanatikere som tar helt av. Når det er sagt så er jeg nok aller mest lei av at hvert eneste snev av engasjement i dyrenes ve og vel blir møtt med "hva med å heller engasjere seg i de fattige barna i *sett inn passende land/område*?"

"Dyrevelferdsfolk" er ikke én gruppe med akkurat samme meninger der alle støtter alt som blir sagt og gjort. Det er heller ikke sånn at hvis man engasjerer seg i dyrevelferd har man fullstendig skylapper for resten av verdens urett og nød.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg får fnatt av folk som skriker og hyler om dyremishandling når det f.eks. er snakk om å spise sære typer kjøtt, men gladelig kjøper billige skinnvesker fra Asia og trøkker i seg store mengder av det billigste kjøttet og eggene de finner i butikken. Det er greit at man ikke kan gjøre alt, men litt gjennomtenkt er det greit å oppføre seg.

Angående hundekjøttspisingen skjønner jeg at folk på generell basis tar avstand fra det, fordi det må være utrolig vanskelig å finne relativt etisk produsert hundekjøtt - men argumentene var jo heller fraværende hos mange... (Forsvarer de, på generell basis, avl av f.eks. pekingeser og mops og mener den ekstreme brakycephalien er sunn, så blir det jo ekstra "morsomt"...)

Anonymous poster hash: 78840...8c3
AnonymBruker
Skrevet

Men du vet at kuer har krav på å være ute 8 uker i løpet av sommerhalvåret?

Anonymous poster hash: 4e230...a23

Seff vet jeg det. Jeg snakker om de som mener man skal slippe kuene fri og la dem bli der for evig og alltid, siden det er overgrep og voldtekt mot kuer å ha dem inne.

Skrevet

Enig. Hva med alle de stakkars barna som bli mishandlet, foreldreløse, fattige... Vettu hva. En nyhet: mennesker er mer verdt enn dyr. Men jo ja. Vi trenger ikke rulle oss i pels hvis ikke det er livsnødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...