Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det er endel tråder her om dette men spm. mitt er et litt annet.

Jeg har en leilighet i Oslo jeg leier ut. Nå i august vil jeg få nye leietakere, et par som flytter til byen om kort tid. De jobber for en internasjonal bedrift med kontorer i Oslo, så en av dem vil begynne hos Oslo-kontoret fra september av.

Det er bedriften som vil stå for leien.

Paret består av en skandinav og en amerikaner. Da jeg satte opp kontrakten og ba dem se over den fikk jeg spm. om jeg kunne inkludere IBAN/SWIFT, hvilket jeg deretter la til.

Jeg har satt opp innbetaling av leie for den 1. i hver måned, da det er det mest ryddige og praktiske for meg - de fleste regninger og kostnader tar jeg meg av i starten av hver måned og det er greit å huske på.

Jeg er ikke en av disse rigide utleierne som må ha leien inne den 1., og jeg er vant med at leien betales neste virkedag dersom forfallsdato er i helgen eller en helligdag, hvilket loven bekrefter.

Men jeg vet at det noen ganger kan ta veldig lang tid når det er snakk om å sende penger fra en utenlandsk konto. Jeg har selv en britisk konto og det kan ta fem virkedager, kombinert med helg - der pengene er på norsk konto en uke senere eller mer. Jeg vil selvsagt ikke at det strekkes så langt som til den 7. eller 8.

Det jeg lurer på er om jeg evt. kan spesifisere at dersom leien blir sendt fra utenlandsk konto, at den helst skal komme frem rundt den 1.?

Skal jeg skrive dette spesifikt i kontrakten og er det i så fall greit?

Anonymous poster hash: a20d9...d8f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke verre enn å skrive at leien skal være på kontoen til den 1.

Anonymous poster hash: 84844...908
  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor skriver du ikke at husleien forfaller den 1. hver måned, unntatt dersom den overføres fra utlandet, da forfaller den 25. i måneden (spesifiser at leien skal betales på FORSKUDD, dvs. at september leien da forfaller 25. august).

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

<slettet> postet i feil tråd, beklager.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke verre enn å skrive at leien skal være på kontoen til den 1.

Anonymous poster hash: 84844...908

Jeg bruker en standardisert kontrakt og det er slik for de fleste at man bare fyller inn dato for når leien skal betales.

Jeg tenker da at jeg skal skrive et annet sted blant notater at det skal komme inn på konto den 1. og forfaller tidligere for utenlandsk betaling.

Var usikker på om dette var gitt allerede eller må presiseres.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det til - løsningen ble CDON.COM - det står ingen steder på sidene deres, men hvis en klikker på albumene får man det frem.

Hurra!

?

Gjest Blondie65
Skrevet

?

Ooops. Totalt gal tråd.

AnonymBruker
Skrevet

Du må forhøre deg med banken din, hvordan du skal ordlegge deg for å være sikker på at pengene er på din konto, den 1. I hver mnd.

Husk og på at banken tar gebyr fra både betaler og kontoinnehaver ved overførsel av penger fra utlandet. At du aksepterer dette, har du sannsynligvis skrevet under på når kontoen din ble åpnet, står i standarkontrakten til bankene.

Banke bør og kunne svare på hvor lang tid det tar fra en konto i USA og til pengene er på din konto.

Er kontrakten på Norsk?

Anonymous poster hash: f3729...a4b

• Liker 1
Skrevet

Når husleien skal være på kontoen den 1. så skal den være der, da er det leiere som må finne ut av hvor lang tid det evt tar for pengene å komme over på din konto.

Jeg leier selv og hadde jeg hatt en utenlandsk konto så hadde jeg passet på å overføre pengene ihvertfall en uke til 10 dager i forveien.

Så var jeg deg så hadde jeg skrevet at pengene skal være på kontoen din den 1. IKKE at de skal overføre den 1.

Nå er jeg skikkelig petimeter når det kommer til økonomi og jeg har aldri betalt en husleie eller huslån for sent, jeg er 39 år gammel, lever på uføretrygd.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er så mange som har problemer med å betale husleien på riktig tidspunkt, det er både frekt og hensynsløst

Har man for lite penger til å betale husleien med så må man enten skaffe seg en leilighet som koster mindre å leie eller sjekke sitt eget forbruk (om an bruker penger på mye unødvendig så man ikke får råd til leien), utleier skal IKKE lide for leiers dårlige sans for økonomi.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg bruker en standardisert kontrakt og det er slik for de fleste at man bare fyller inn dato for når leien skal betales.

Jeg tenker da at jeg skal skrive et annet sted blant notater at det skal komme inn på konto den 1. og forfaller tidligere for utenlandsk betaling.

Var usikker på om dette var gitt allerede eller må presiseres.

Det står vel ikke i en standard leiekontrakt når leien SKAL VÆRE PÅ KONTO men når LEIEN FORFALLER. Forskjellen her er at dersom leien forfaller den 1. hver måned betyr det at den kan leveres bank til betaling den dagen, mens dersom den skal være på konto må forfall settes noen dager før.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en standardisert kontrakt og det er slik for de fleste at man bare fyller inn dato for når leien skal betales. Jeg tenker da at jeg skal skrive et annet sted blant notater at det skal komme inn på konto den 1. og forfaller tidligere for utenlandsk betaling. Var usikker på om dette var gitt allerede eller må presiseres. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

a20d9a61f9d2844703d5c6b63dcd2d8f"] a20d9...d8f

Da bruker du merknadsfeltet til å spesifisere.

På nytt, forhør deg med banken om hvordan du skal ordlegge deg for å forsikre deg ommat pengene er på din konto den 1. I mnd.

Amerikanere så bør du bære særs nøye med alt skriftlig.

AnonymBruker
Skrevet

Du må forhøre deg med banken din, hvordan du skal ordlegge deg for å være sikker på at pengene er på din konto, den 1. I hver mnd.

Husk og på at banken tar gebyr fra både betaler og kontoinnehaver ved overførsel av penger fra utlandet. At du aksepterer dette, har du sannsynligvis skrevet under på når kontoen din ble åpnet, står i standarkontrakten til bankene.

Banke bør og kunne svare på hvor lang tid det tar fra en konto i USA og til pengene er på din konto.

Er kontrakten på Norsk?

Hvordan gebyr fordeles er vel forskjellig fra bank til bank. Jeg har både DNB og Skandia i Norge og HSBC i England og noen steder er det slik at gebyr for å sende penger utenlands deles mellom avsender og mottaker, noen steder er det slik at du kan velge hvordan den fordeles.

Dersom du ikke kan velge er det naturlig å legge til ekstra i summen for å kompensere for dette - skal jeg sende £100 til noen og vet at det er ekstra gebyr som automatisk trekkes fra, så legger jeg selvsagt dette til. Jeg anså det som åpenbart at utleier ikke skal motta mindre i leie bare fordi man selv har utenlandsk konto, men kanskje jeg må presisere dette.

Kontrakten er på norsk ja. Det er deres norske sjef som ser igjennom den og godkjenner.

AnonymBruker
Skrevet

Det står vel ikke i en standard leiekontrakt når leien SKAL VÆRE PÅ KONTO men når LEIEN FORFALLER. Forskjellen her er at dersom leien forfaller den 1. hver måned betyr det at den kan leveres bank til betaling den dagen, mens dersom den skal være på konto må forfall settes noen dager før.

Det står "Leien betales forskuddsvis den 1 hver måned".

Det er ikke et eget felt for ekstra informasjon i denne delen av kontrakten, men jeg kan vel skrive det inn uansett.

Gjest Blondie65
Skrevet

Husleien, kr X forfaller forskuddsvis den 1. hver måned. Dersom det betales fra en utenlandsk konto forfaller husleien forskuddsvis den 25. måneden før, og innbetaling skal være husleie + eventuelle gebyrer som blir trukket betalingsmottaker.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det står "Leien betales forskuddsvis den 1 hver måned".

Det er ikke et eget felt for ekstra informasjon i denne delen av kontrakten, men jeg kan vel skrive det inn uansett.

Jepp, mitt poeng er at det ikke står "skal være på konto". Det står "betales". Det betyr at den skal gå fra avsenders bank den dagen.

Det enkleste her er å sette 25. måneden før!

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, mitt poeng er at det ikke står "skal være på konto". Det står "betales". Det betyr at den skal gå fra avsenders bank den dagen.

Det enkleste her er å sette 25. måneden før!

Jeg sendte henne en epost der jeg forklarte dette og at jeg var usikker på hvor leien betales fra. Hun spesifiserte det slik at hennes arbeidsgiver ville betale leien, men jeg ville anta at det var arbeidsgiveren i Oslo - dog hun ba om IBAN/SWIFT.

Jeg sa også at jeg vil spesifisere i kontrakten at evt. ekstra utgifter i forbindelse med banken vil betales av sender.

Skrevet

Det enkleste her vil jo være å enten endre betalingsdato til den 15. eller 20. i kontrakten, eller endre dato for når ditt eget lån skal betales til f.eks. den 15. Jeg endret selv dato på huslån, forsikring og slikt da jeg fikk ny lønnsdato i ny jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ordene betalingsfrist og forfallsdato ser jeg på en advokatnettside betyr at pengene skal være inne på kundens konto den datoen som er satt. Det er betalers ansvar at pengene kommer rett tidig frem/inn på konto. En dom fra EU i 2008 fastslår at det ikke er tilstrekkelig at pengene er kommet frem til mottakers bank den aktuelle dagen, motaker skal kunne disponere pengene her den 1. I mnd.

TS litt googling og denne tråden ville vært unødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Ordene betalingsfrist og forfallsdato ser jeg på en advokatnettside betyr at pengene skal være inne på kundens konto den datoen som er satt. Det er betalers ansvar at pengene kommer rett tidig frem/inn på konto. En dom fra EU i 2008 fastslår at det ikke er tilstrekkelig at pengene er kommet frem til mottakers bank den aktuelle dagen, motaker skal kunne disponere pengene her den 1. I mnd.

TS litt googling og denne tråden ville vært unødvendig.

Jeg har googlet og jeg har lest diverse tråder om dette - det betyr ikke at det ikke kommer opp forskjellige svar.

Selv om leien skal ankomme forfallsdato den gitte dagen, betyr det ikke at mange leietakere ikke betaler for sent. Jeg skulle motta leie den 1. (fredag) fra leietakerne jeg har nå men mottok ikke leie. I et slikt tilfelle er det uansett begrenset hva som kan endres - om man maser, er de fortsatt ikke der fredag, og man kan ikke sende purring umiddelbart.

Som du ser gir Blondie65 råd om å endre forfallsdato fremfor å forvente at de er der den 1. Så jeg synes ikke tråden var urettmessig opprettet overhodet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Den advokataiden det henvises til er linket til også i en annen tråd med samme tema. Det blir ikke rett det som står der selv om det blir henvist til nok en gang. Man må skille mellom forfall og forventet dato pengene skal være på konto. Husleieloven - som man må forholde seg til og som standardkontrakter baserer seg på - opperer med forfallsdato og da må man faktisk forholde seg til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...