Gå til innhold

SIFOS referansebudsjett, hva synes du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det romslig, trangt eller passe økonomisk?

Anonymous poster hash: 92264...b7e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nøkternt, selvfølgelig. Det er ikke meningen at standarbudsjettet skal være romslig.

Anonymous poster hash: 7c2f0...068
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I forhold til mitt bruk er det romslig. Noe som er irriterende når man skal søke lån.

Og jeg føler ikke at jeg spinker og sparer heller, men bruker mindre enn det budsjettet.

Kvinne, singel, uten barn.

Anonymous poster hash: bccf9...7dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Romslig i forhold til mitt budsjett også.

Anonymous poster hash: 709f5...809
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del er også budsjettet veldig romslig, er det vi som ikke evner å bruke penger, eller andre som er kravstore? :) Jeg har utbetalt ca 24.000 mnd om det er relevant.

Skrevet

Jeg synes det er veldig romslig.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som synes det er romslig må da spinke og spare noe voldsomt?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei? Jeg lever generelt ganske godt, men nå har jeg aldri hatt et stort forbruk heller. Og nå som jeg ikke lenger er student og eier min egen leilighet så har jeg det veldig romslig og greit.

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei? Jeg lever generelt ganske godt, men nå har jeg aldri hatt et stort forbruk heller.

Nettopp :) Du sparer og da vil et normalt budsjett kanskje oppleves romslig uten at det kan karakteriseres som det.

Skrevet (endret)

Nettopp :) Du sparer og da vil et normalt budsjett kanskje oppleves romslig uten at det kan karakteriseres som det.

Hø? Den skjønte jeg ikke så mye av. Jeg sparer kun ved å betale ned ekstra på boliglånet fordi jeg etter mine vanlige utgifter kan gjøre det.

Og vi har aldri kommet over 4500 kr i mat hver måned. Som regel bruker vi 4000 kr per måned på mat. Men nå som jeg altså ikke er student så har jeg heller ikke den samme "studenttankegangen", så da går jeg/vi litt oftere og spiser på restauranter, og vi har litt oftere biff når vi får lyst på det. Allikevel ligger vi godt under SIFO-budsjettet.

Det er altså ikke fordi vi sparer, men vi klarer rett og slett ikke å gå over. Å bruke f.eks 1440 kr til sammen på klær hver måned høres for meg helt absurd ut. Det samme med personlig pleie 1190 kr for to stykker.

Endret av Yvonne
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hø? Den skjønte jeg ikke så mye av. Jeg sparer kun ved å betale ned ekstra på boliglånet fordi jeg etter mine vanlige utgifter er betalt. Men vi har aldri kommet over 4500 kr i mat hver måned. Men nå som jeg altså ikke er student så har jeg heller ikke den samme "studenttankegangen", så da går jeg/vi litt oftere og spiser på restauranter, og vi har litt oftere biff når vi får lyst på det. Allikevel ligger vi godt under SIFO-budsjettet.

Det er altså ikke fordi vi sparer, men vi klarer rett og slett ikke å gå over. Å bruke f.eks 1440 kr til sammen på klær hver måned høres for meg helt absurd ut. Det samme med personlig pleie 1190 kr for to stykker.

Du skriver at du ikke har et stort forbruk, noe jeg tolker som at du har et lavt forbruk kontra hva normalen er. For SIFOs budsjett er absolutt ikke romslig på noen måte. Når du mener at det er absurd å bruke 1500,- i måneden på klær betyr jo det at du sparer der, for et klesbudsjett på under 20 000,- per år er veldig lite for et voksent menneske.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I forhold til mitt bruk er det romslig. Noe som er irriterende når man skal søke lån.

Og jeg føler ikke at jeg spinker og sparer heller, men bruker mindre enn det budsjettet.

Kvinne, singel, uten barn. Anonymous poster hash: bccf9...7dc

Jeg hadde med eget regnskap og budsjett da jeg var i banken. Som alenemamma sa jeg bare at disse postene har vi et lavere forbruk på fordi vi prioriterer å bo og ikke ferie og andre ting. Jeg hadde også med hvordan håndtere et rentenivå på mer enn 10%. Da jeg søkte var renten på 7%. Gikk igjennom det, men standardtekst i tilbudet var at banken frarådet lånet pga økonomi. I dag har jeg igjen 50 000.

Anonymous poster hash: f9e32...d55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og personlig pleie, jeg vet ikke

Hø? Den skjønte jeg ikke så mye av. Jeg sparer kun ved å betale ned ekstra på boliglånet fordi jeg etter mine vanlige utgifter kan gjøre det.

Og vi har aldri kommet over 4500 kr i mat hver måned. Som regel bruker vi 4000 kr per måned på mat. Men nå som jeg altså ikke er student så har jeg heller ikke den samme "studenttankegangen", så da går jeg/vi litt oftere og spiser på restauranter, og vi har litt oftere biff når vi får lyst på det. Allikevel ligger vi godt under SIFO-budsjettet.

Det er ikke mer enn to frisørbesøk? Absolutt ikke absurd, heller nøkternt.

Skrevet

Du skriver at du ikke har et stort forbruk, noe jeg tolker som at du har et lavt forbruk kontra hva normalen er. For SIFOs budsjett er absolutt ikke romslig på noen måte. Når du mener at det er absurd å bruke 1500,- i måneden på klær betyr jo det at du sparer der, for et klesbudsjett på under 20 000,- per år er veldig lite for et voksent menneske.

Nå er jo spørsmålet i denne tråden hva man selv synes om SIFO-budsjettet, og ja, jeg synes det er romslig. Det betyr ikke at andre ikke kan synes det er trangt eller nøkternt. Og nei, jeg har ikke spart mye, jeg elsker å shoppe klær, og hadde du sett klesskapet mitt så ville du sett at jeg nok egentlig har altfor mye klær. Derimot er jeg flink til å handle både brukt og på salg (handler aldri til fullpris), og dermed kommer jeg aldri opp i slike summer på klær. Og ja, jeg synes det er mye å bruke 720 kr per pers på klær.

Men igjen, dette er jo en tråd om hva man personlig synes, og det må jeg selvsagt få lov til. ;)

Og personlig pleie, jeg vet ikke

Det er ikke mer enn to frisørbesøk? Absolutt ikke absurd, heller nøkternt.

Det er 1190 kr for to stykker blir 595 kr per pers per måned. Og ja, jeg synes det er mye. Ja, det kan godt hende jeg én eller to måneder bruker 500 kr for en klipp (jeg klipper meg ca 2 ganger per år), men jeg bruker allikevel ikke 7140 kr på et år. Jeg ser liksom ikke helt hva jeg skulle brukt alle de pengene på. Jo, det hender jeg tar litt spa innimellom, går kanskje 1500-2000 kr i året på det, men da ligger jeg likevel godt under SIFO-budsjettet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 28 år og har aldri brukt så mye som 20 tusen i året på klær, har nok ikke brukt det sammenlagt siden jeg begynte å kjøpe klær selv heller. 20 tusen er mye til klær på et år. Og ja jeg har en variert og tilstrekkleig garderobe, faktisk mer enn jeg egentlig trenger, men kjøper ikke ting jeg ikke bruker og handler på salg

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev - jeg spinker og sparer ikke. Men jeg intersserer meg ikke for klær i stor grad, så det kjøper jeg lite av, og jeg bruker da 330kr i mnd på husholdningsartikler, 320 på møbler, 650 på kollektivreiser, 670 på personlig pleie eller 950 på lek og fritid.

Jeg kjøper stort sett ikke noe annet enn mat, og av og til toalettpapir og vaskepulver. Jeg har jo alt jeg trenger. Har jo møbler, stearinlys, pyntestæsj, bruker ikke buss/bane/trikk, sminke varer jo i årevis for meg, og den shampo/balsamen jeg kjøper varer over 1 år. Ikke er jeg ute på byn og flyr veldig ofte heller. Såå.. derfor romslig. Men jeg sparer ikke, jeg bare har ikke behovene for å kjøpe alt det de mener jeg burde kjøpe.

Jeg hadde med eget regnskap og budsjett da jeg var i banken. Som alenemamma sa jeg bare at disse postene har vi et lavere forbruk på fordi vi prioriterer å bo og ikke ferie og andre ting. Jeg hadde også med hvordan håndtere et rentenivå på mer enn 10%. Da jeg søkte var renten på 7%. Gikk igjennom det, men standardtekst i tilbudet var at banken frarådet lånet pga økonomi. I dag har jeg igjen 50 000.

Anonymous poster hash: f9e32...d55

Det hjalp ikke meg med eget budsjett. De måtte bruke SIFO fikk jeg beskjed om.

Og min venninne fikk veldig lavt lån fordi hun har førerkort. Selv om hun ikke har bil. For de måtte nemlig regne med at hun kom til å kjøpe seg en bil i fremtiden. Selv om hun sa at hun ikke trenger bil.

Anonymous poster hash: bccf9...7dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo spørsmålet i denne tråden hva man selv synes om SIFO-budsjettet, og ja, jeg synes det er romslig. Det betyr ikke at andre ikke kan synes det er trangt eller nøkternt. Og nei, jeg har ikke spart mye, jeg elsker å shoppe klær, og hadde du sett klesskapet mitt så ville du sett at jeg nok egentlig har altfor mye klær. Derimot er jeg flink til å handle både brukt og på salg (handler aldri til fullpris), og dermed kommer jeg aldri opp i slike summer på klær. Og ja, jeg synes det er mye å bruke 720 kr per pers på klær.

Men igjen, dette er jo en tråd om hva man personlig synes, og det må jeg selvsagt få lov til. ;)

Det er 1190 kr for to stykker blir 595 kr per pers per måned. Og ja, jeg synes det er mye. Ja, det kan godt hende jeg én eller to måneder bruker 500 kr for en klipp (jeg klipper meg ca 2 ganger per år), men jeg bruker allikevel ikke 7140 kr på et år. Jeg ser liksom ikke helt hva jeg skulle brukt alle de pengene på. Jo, det hender jeg tar litt spa innimellom, går kanskje 1500-2000 kr i året på det, men da ligger jeg likevel godt under SIFO-budsjettet.

Det er uansett ingen tvil om at du sparer på pengene når du reagerer med å kalle disse summene til personlig pleie og klær for absurde. De fleste menn kan ikke klippe seg kun to ganger i året og det samme gjelder for kvinner med en klipt frisyre. Da må man innom cirka hver 6. uke. 20 000,- til klær er lite og du bekrefter jo min antagelse om at du sparer der ved å si at du handler mye brukt og mye på salg.

Så at SIFO-budsjettet oppleves som romslig for deg er jo fordi du sparer inn på poster de fleste ikke kan spare inn på uten å se ut som sjusker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 28 år og har aldri brukt så mye som 20 tusen i året på klær, har nok ikke brukt det sammenlagt siden jeg begynte å kjøpe klær selv heller. 20 tusen er mye til klær på et år. Og ja jeg har en variert og tilstrekkleig garderobe, faktisk mer enn jeg egentlig trenger, men kjøper ikke ting jeg ikke bruker og handler på salg

Ok. Da er du også flink til å spare penger på klær, for 20 000,- holder ikke til så mye.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Romslig, helt klart.

Anonymous poster hash: 7031a...674
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...