AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #1 Skrevet 2. august 2014 Mener å huske fra tidligere at det er en del to på skattekortet som er på rundt 36% (med mindre man tjener til grensen på toppskatt, men det gjør jeg altså ikke som student). Er det fortsatt slik? Jeg trekkes i dag etter tabell. Får ny arbeidsgiver da beskjed om at hovedskattekort er i bruk slik at de må benytte seg av del to? Anonymous poster hash: d0a21...33a
Nalla Skrevet 2. august 2014 #2 Skrevet 2. august 2014 Ny arbeidsgiver får beskjed om at skattekortet allerede er hentet av en annen arbeidsgiver og at de må avklare med arbeidstaker om de er hoved- eller biarbeidsgiver. Men lurt om du sier ifra at de er biarbeidsgiver for sikkerhetsskyld. Det er vel normalt å ha 36% hos biarbeidsgiver som student (når du har vært noen år i arbeidslivet så er det sannsynlig at prosenttrekket endrer seg ut ifra inntekten/skatten du har betalt tidligere). Sum skatt blir den samme enten du tjener total lønn hos en arbeidsgiver eller fordeler det på to, så du skatter ikke noe mer selv om skattetrekket hos biarbeidsgiver ofte er høyere enn hoved. Dvs. det du evt. betaler for mye i skatt får du tilbake når ligningen er klar. Om du kommer feil ut så kan du vel fortsatt får endret skattekortet slik at trekket hos biarbeidsgiver blir korrekt i forhold til hva du skal betale i skatt totalt.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #3 Skrevet 2. august 2014 I år er det 35% som er den "normale" trekkprosenten for biinntekter. Anonymous poster hash: eb4fc...006
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #4 Skrevet 2. august 2014 Jeg har ofte hatt to arbeidsgivere, men sjelden hatt høyere skatt på den ene. Det har kun vært i tilfeller der det bare har vart i en kort periode og jeg kun har hatt del to liggende. Jeg tror det med del to er når du finner ut at du skal ha en ekstra jobb og plutselig tjene mer enn skattekortet har lagt opp til. Regn ut hvor mye du kommer til å tjene i år, legg på litt ekstra i tilfelle hvis du synes det er vanskelig å takle restskatt, og så bestiller du skattekort etter det. Likt for begge/alle arbeidsgivere.Anonymous poster hash: 1ba64...570
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #5 Skrevet 2. august 2014 Takk for svar! Tror jeg går for den trygge løsningen og skatter 35%. Jeg vet at jeg allerede vil gå rundt 24,000 i pluss etter hvordan jeg skatter (hovedjobb), og synes i grunnen det er greit å være sikker på at jeg i hvert fall ikke går i minus. TSAnonymous poster hash: d0a21...33a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #6 Skrevet 2. august 2014 Takk for svar! Tror jeg går for den trygge løsningen og skatter 35%. Jeg vet at jeg allerede vil gå rundt 24,000 i pluss etter hvordan jeg skatter (hovedjobb), og synes i grunnen det er greit å være sikker på at jeg i hvert fall ikke går i minus. TSAnonymous poster hash: d0a21...33a Åh, du er en av de som er livredde for restskatt og som ender opp med å la staten ha 30 000 kr av dine penger fram til neste sommer eller høst.Anonymous poster hash: 79c9a...61a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #7 Skrevet 2. august 2014 Ja, det er jeg så absolutt, jeg har ikke viljestyrke til å spare på andre måter. Så får jeg bare tape litt renteinntekter på det. Anonymous poster hash: d0a21...33a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå