Gå til innhold

Sykemelding, foreldrepenger og prolaps!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens! Håper noen har mer greie på dette enn meg :-)

Det har seg sånn at jeg og mannen min prøver å få barn. Uheldigvis har jeg pådratt meg en prolaps i ryggen og er nå sykemeldt fra jobben, vært sykemeldt i drøye 2 mnd nå, og blir nok hvertfall 1-2 mnd til med 100% sykemelding. Jeg har blitt noe bedre siden jeg pådro meg prolapsen, men fikk svar på MR først for en ukes tid siden og fikk da kontstantert at deg faktisk var snakk om prolaps. Vi har prøvd å få barn og tenkt på barn en god stund, og syns det er kjedelig å måtte sette alt på vent nå pga ryggen. Per. nå er jeg ikke gravid, og tenker å "roe" litt ned på prøvingen de kommende ukene da jeg kommer igang med behandling og ser fremgangen. Nevnte dette for kiropraktoren og legen min som sa at graviditet i seg selv mest sannsynlig ikke vil gjøre ryggen noe værre før 2-3. trimester. Og siden jeg ikke er gravid ennå mente de at jeg innen den tid vil være bra.. Det må iallefall være målet! Hva tenker dere, noen med erfaringer?

Så til mitt andre spørsmål.. Dersom jeg nå er sykemeldt i et par mnd til før jeg får komme tilbake på jobb, og si hvis jeg skulle blitt gravid i november/desember - hva skjer da med foreldrepenger i permisjonstiden da?

Så takknemlig for svar :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å være sykemeldt i flere måneder pga prolaps?? Da regner jeg med at du har en jobb som innebærer tunge løft? Hvis ikke synes jeg det er slapt av deg. Har selv prolaps og isjias pga det, men har vært minimalt borte fra jobben tross mye smerter. Har kontorjobb da.

Anonymous poster hash: b9c8e...e80

Skrevet

De fleste er bra innen da. Venninnen min (som var i midten av 20-årene) ble operert etter 8 mnd. Det hadde ikke vært særlig holdbart å være gravid da.

Skrevet

Sykepenger er likestilt med vanlig lønn, dvs at det ikke har noen innvirkning på foreldrepengene.

Skrevet

Å være sykemeldt i flere måneder pga prolaps?? Da regner jeg med at du har en jobb som innebærer tunge løft? Hvis ikke synes jeg det er slapt av deg. Har selv prolaps og isjias pga det, men har vært minimalt borte fra jobben tross mye smerter. Har kontorjobb da.

Det kan skje ja, da alle tilfeller er individuelle. Jeg klarte meg med to uker sykemelding pga prolaps. Ei venninne var borte fra jobb i flere måneder og måtte bo på rehabiliteringshjem. Vi har begge kontorjobb.

Skrevet

Jeg har kontorjobb! Prolapsen pådro jeg meg i mars, var til behandling og lege 2 dager etterpå da jeg gikk fremoverbøyd i ryggen og ikke klarte å rette meg opp. Har hatt vondt og vært på jobb siden da frem til begynnelsen av juli, uten noe bedring, behandling hos fysio og kiro og påvente av MR som jeg fikk svar på for noen dager siden. Mulig det er slapt av meg, men jeg har da vært på jobb siden jeg pådro meg prolapsen noe som mest sannsynlig også har gitt null bedring, så jeg føler jeg ikke kunne gjort så mye annerledes. Nå har jeg jo fått svar på hva som er problemet og fått streng beskjed av både lege og kiro om at jeg nå vil forbli sykemeldt frem til smertene har "roet" seg og jeg får kommer igang med behandling/øvelser.

Greit å vite dette med foreldrepenger da :-) Kommer ikke til å starte på pillen igjen nå, men roe ned prøvingen frem til jeg vet noe mer og ser en viss fremgang her, samt kommer igang med treningen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...