AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #1 Skrevet 1. august 2014 Hei Meg og dama skal snart kjøpe ny leilighet. Vi har en leilighet nå som vi tok opp felles lån på. Jeg lurer på om det er mulig at vi tar opp hvert vårt lån til den neste leiligheten. Altså, leiligheten koster 3 mill, vi går sammen i banken og ber om at jeg låner 2 og hun 1 mill. Jeg har høyere lønn og mer egenkapital en henne. Ja jeg vet at vi kan ta opp et felles lån og så bare fordene prosentvis eierandel. Da blir det mitt ansvar å betale min del og hun har ansvar for sin. Ønsker jeg å betale ned mer(noe jeg vil) så blir det enklere. Har noen gjort dette? Er det mulig? Og ikke minst, er det "lov" å foreslå noe slikt for dama, eller vil det virke dumt. Vi har bra økonomi ellers, deler på alle felles utgifter og har ikke noe problemer/uoverenstemmelser ang økonomien i dag. Anonymous poster hash: a7bad...a8b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #2 Skrevet 2. august 2014 Hei Meg og dama skal snart kjøpe ny leilighet. Vi har en leilighet nå som vi tok opp felles lån på. Jeg lurer på om det er mulig at vi tar opp hvert vårt lån til den neste leiligheten. Altså, leiligheten koster 3 mill, vi går sammen i banken og ber om at jeg låner 2 og hun 1 mill. Jeg har høyere lønn og mer egenkapital en henne. Ja jeg vet at vi kan ta opp et felles lån og så bare fordene prosentvis eierandel. Da blir det mitt ansvar å betale min del og hun har ansvar for sin. Ønsker jeg å betale ned mer(noe jeg vil) så blir det enklere. Har noen gjort dette? Er det mulig? Og ikke minst, er det "lov" å foreslå noe slikt for dama, eller vil det virke dumt. Vi har bra økonomi ellers, deler på alle felles utgifter og har ikke noe problemer/uoverenstemmelser ang økonomien i dag. Anonymous poster hash: a7bad...a8b Da må du også forklare dama at hun skal eie 1/3 del av boligen, mens du skal eie 2/3 deler. Antar at siden dere har et felles lån nå, så eier dere 50/50. Jeg tipper hun misliker tanken om å plutselig eie mindre, hvis hun egentlig tåler å betjene et lån på 1500 000 kr. Bare fordi du med din høyere inntekt vil ha større lån andel. Anonymous poster hash: 508a2...910 1
nojac Skrevet 2. august 2014 #3 Skrevet 2. august 2014 Dere kan ikke låne 100 % av boligens verdi.Dere må først avklare hvor stor eierandel hver skal ha, og så fordele lån og egenkapital etter dette.Det vil normalt bli dyrere å ta opp hver sitt lån enn å fordele et felleslån imellom dere. Hvem skal ha 1. og hvem skal ha 2. prioritetslånet?Om du vil betale inn raskere enn henne på et felles lån er det fort gjort å endre den interne fordelingen. 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #4 Skrevet 2. august 2014 Dere kan ikke låne 100 % av boligens verdi. Dere må først avklare hvor stor eierandel hver skal ha, og så fordele lån og egenkapital etter dette. Det vil normalt bli dyrere å ta opp hver sitt lån enn å fordele et felleslån imellom dere. Hvem skal ha 1. og hvem skal ha 2. prioritetslånet? Om du vil betale inn raskere enn henne på et felles lån er det fort gjort å endre den interne fordelingen. Enig. Det enkleste er at dere har lånet felles, og skriver en kontrakt dere mellom angående eierandel og ansvar for lånet. Der kan det for eksempel stå at 2/3 av lånet og boligen er din, og 1/3 er hennes. Anonymous poster hash: 7de19...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #5 Skrevet 2. august 2014 Da må du også forklare dama at hun skal eie 1/3 del av boligen, mens du skal eie 2/3 deler. Antar at siden dere har et felles lån nå, så eier dere 50/50. Jeg tipper hun misliker tanken om å plutselig eie mindre, hvis hun egentlig tåler å betjene et lån på 1500 000 kr. Bare fordi du med din høyere inntekt vil ha større lån andel. Anonymous poster hash: 508a2...910 Hun er innforstått med at jeg kommer til å eie mer enn henne. Dette fordi jeg sitter på mesteparten av egenkapitalen som skal skytes inn. Anonymous poster hash: a7bad...a8b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #6 Skrevet 2. august 2014 Dere kan ikke låne 100 % av boligens verdi. Dere må først avklare hvor stor eierandel hver skal ha, og så fordele lån og egenkapital etter dette. Det vil normalt bli dyrere å ta opp hver sitt lån enn å fordele et felleslån imellom dere. Hvem skal ha 1. og hvem skal ha 2. prioritetslånet? Om du vil betale inn raskere enn henne på et felles lån er det fort gjort å endre den interne fordelingen. Vet at vi ikke kan låne 100%. Vi skal stille med egenandel. Den er det i hovedsak jeg som stiller med. Hun er med på at siden jeg stiller med vesentlig mer egenkapital enn henne så vil jeg eie en større prosentandel i boligen. Jeg tenker at det er "ryddigere" å ha to separate lån. Da kan jeg betale ned fortere, hvis jeg ønsker det. Det er faktisk ikke "fort gjort" å endre intern fordeling av boligen hvis jeg hiver inn noen tusen ekstra hver måned. Så spørsmålet er om noen andre har denne ordningen, går det an å ha det slik? ts Anonymous poster hash: a7bad...a8b
Tya Skrevet 2. august 2014 #7 Skrevet 2. august 2014 Vi har også vurdert å gjøre det slik siden jeg tjener betydelig mindre enn samboeren min. Men vi har landet på felles lån og 50 % eierandel hver. Så får han som tjener mer bidra med mer. Prosentvis av inntekta blir det nok jeg som betaler mest uansett. Det kommer nok an på hvordan man velger å gjøre det. Skal man være sammen resten av livet spiller det jo ingen rolle hvem som betaler hva, det er det at vi skal sikre oss opp og i mente i tilfelle det skjærer seg som gjør slike spørsmål kompliserte og vanskelige. Min samboer velger å bruke de pengene på oss, og tar dermed risikoen med at det kan bli slutt og han da har betalt mer på det vi eier sammen.
nojac Skrevet 2. august 2014 #8 Skrevet 2. august 2014 Det er faktisk ikke "fort gjort" å endre intern fordeling av boligen hvis jeg hiver inn noen tusen ekstra hver måned.Anonymous poster hash: a7bad...a8b Dere skal vel ikke endre den interne fordeling av boligen fordi om du hiver inn noen ekstra tusen?Å holde orden på hvem som har betalt hvor mye av felleslånet og hva som gjenstår ut fra den andel dere er enige om , er vel ikke så vanskelig?Klart dere kan ta opp to lån. Gå til banken din og spør, så får du nok svar på hvilke ekstrakostnader det skaper (ekstra etablerings/tinglysingsgebyr, eventuelt dårligere renter på grunn av beløpsstørrelse eller prioritetsvikelse osv)Sist jeg var involvert i finansiering av en bolig, foreslo jeg den løsningen du skisserer, Men da hadde den ene mulighet for gunstig lån i Pensjonskassen, som også var villige til å ta 2, prioritet uten renteøkning,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå