Gå til innhold

Hjelp til oppussing av kjøkken!


Purpur

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å male køkkenet, dvs alle skapdørene på kjøkkenet. Utgangspunktet var gamle lakkerte furudører. På malerbutikken fikk jeg beskjed om at jeg først måtte pusse dørene med fint sandpapir, så måtte jeg bruke heftegrunning og så kunne jeg male i den fargen jeg ønsket. Jeg er ikke ferdig med pussingen enda for det tar så vanvittig lang tid. Det er sånne riller langs kanten på dørene + speil i midten, er det virkelig så nøye med å få pusset disse kantene? Faller malingen av hvis jeg ikke gjør det?

Gjør dere det så perfekt nøye nåe dere pusser opp? Og hvordan blir resultatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Jeg ville pusset kantene rundt speilet (hvis de er et par cm brede?).

Det høres ut som en ganske omfattende og slitsom jobb i seg selv dette prosjektet ditt, så jeg ville kanskje gjort det så nøye og grundig som mulig. Kjedelig hvis resultatet blir halvgodt (eller hvis malingen flasser av enkelte steder etter kort tid) når du likevel legger ned såpass mye ressurser i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har malt kjøkkeninnredningen, og tok ganske lett på pussing med sandpapir. Det som er viktig for at malingen skal sitte, er at du vasker med salmiakkvann (ikke såpe, bare salm) slik at du får bort fett og matter ned overflaten. Så kan du male ett strøk med heftgrunn, og to strøk med lady 40 (eller tilsvarende). Jeg laserte i tillegg, og tok på ett strøk med matt oljebasert lakk på toppen. Det har holdt seg fint i mange år, men nå må jeg nok på'n igjen. KOmmer neppe til å lasere nå, bare maling - denne gangen skal jeg male innsiden av skapdørene også :sjarmor:

Husk at du kan få blandet heftgrunn i den fargen du skal bruke (ihvertfall hvis den er lys). Da ser du fort om det er riktig nyanse, og kan eventuelt forandre fargen før du kjøper resten av malingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg malte mine furudører med speil for 2-3 år siden, jeg bare malte rett på jeg... med rulle, og kost der det var vanskelig å komme til, pusset ikke noenting og resultatet ble perferkt. Nå er jeg lei av fargen, 3 farger på dørene så nå skal jeg til igjen, uten å pusse, jeg er for makelig anlagt, men når resultatet ble så bra uten pussingen så hvorfor ikke... Lykke til uansett. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg kom hjem på sommerferie, og mine foreldre hadde til min store overraskelse malt skapdørene på kjøkkenet. De malte også bare rett på, uten å pusse, og resultatet ble kjempefint.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du pusser tror jeg bare har noe å si for resultatet mht. hvor fint det ser ut. Ikke særlig pent å male rett over hakker og merker. Tror jeg ville ha valgt å sparkle over det verste, i alle fall.

Det at du grunner sikrer en mye bedre sliteevne på skapdørene, og jeg er ikke i tvil om at jeg hadde valgt å grunne først! Jeg har nettopp malt alle furuvinduene i stua vår, og merket veldig forskjell på der hvor jeg grunnet og ikke. Malingen henger bedre og dekker bedre med grunning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips dere.

Ja, det er litt av et prosjekt jeg har gitt meg ut på! Men det er morro også da, og jeg tror det blir fint. Jeg maler innsidene på skapdørene også, tenkte det kom til å se rart ut med furu inni, må også male sideveggene på skapene, der var det en del hakk, særlig på underskapene, så det har blitt en del sparkling og pussing (og sparkling og pussing igjen...). Og når jeg først var i siget måtte jeg også male vegglister rundt dør og vindu + male vinduskarmen på nytt. Når jeg pusser skapdørene tar jeg bare bittelitt i overflaten for at malingen skal sitte bedre, i tilegg bruker jeg heftegrunning så blir ikke dette bra så vet ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...