Gå til innhold

Studentene tar over leiemarkedet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med å finne en brukbar 3-roms i Bergen og ser enormt mange som kun leier ut til studenter eller studenter som leier ut rom. Hvorfor bygges det ikke flere studentboliger i stedenfor så vi langtidsboende her i Bergen kan få muligheten til å finne et ordentlig sted å bo, man vet jo ikke hvor lenge en blir nødt til å leie, er ikke alle som kan kjøpe med det første. *Frustrert*

Anonymous poster hash: 8b599...328

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skyld på boligmarkedet - ikke studentene.

Anonymous poster hash: ad6b9...29c
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo studentene som skal klage når det ikke er nok studentboliger til dem! Ærlig talt, kvinne.

Anonymous poster hash: e7076...499
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skyld på boligmarkedet - ikke studentene.

Anonymous poster hash: ad6b9...29c

Enig. Studentene trenger da vitterlig også en boplass. Og studentene er akkurat like viktige samfunnsborgere som alle andre. Bor man i en større by som har gode utdanningsmuligheter må man nesten bare regne med at det blir en del tilflytting på sommeren/høsten. Og det er ikke studentene sin feil at det er kjempevanskelig å få seg boplass. Det er staten som må ta over styringen og gjøre boligmarkedet enklere for studenter, som igjen fører til at det blir mer for deg å leie.

Anonymous poster hash: 25ec5...fd7

• Liker 3
Skrevet

Det er jo studentene som skal klage når det ikke er nok studentboliger til dem! Ærlig talt, kvinne. Anonymous poster hash: e7076...499

Kjønnsdiskriminering!! Åssen vet du at det ikke er en MANN som står bak innlegget?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes du har fått merkelige svar i denne tråden. Ikke oppfatter jeg hovedinnlegget som en klage på studentene - mer som frustrasjon over at det er et vanskelig leiemarked.

Den magre trøsten er at leiemarkedet er like umulig for alle. Nå bygges det veldig mye boliger generelt og mange av de som bygges leies ut av dem som kjøper dem.

Mitt råd til deg er å være nøye med å sjekke kalenderen før du går ut i boligmarkedet. Heller juni enn juli og august, for da er det et enormt press på grunn av studentene. Du må nok belage deg på å bosette deg utenfor sentrumskjernen - et månedskort som gjelder buss og bane koster kr 690/mnd. Velger du å bo "langs banen" så er du sikret rimelig og effektiv transport - også nattestid i helgen da denne går hele natten natt til lørdag og søndag.

Ellers er jeg enig i at det er "pling i bollen" at det ikke bygges langt flere studentboliger i regi av SIB.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leter etter leilighet nå, samtidig med alle studentene, så er det jo ikke rart du sliter med å få noe. En annen ting er at studenter kan betale mer for en treroms enn det du som enslig kan, så dermed blir de foretrukket. Men du trenger vel ikke bo midt i studentområdene, hva med å se etter leilighet utenfor student-sentrum-bområdet?

Anonymous poster hash: 2f321...ad5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I august er det klart at det for det meste er studenter som er på markedet.

Jeg leier selv ut en leilighet i Oslo (3-roms) og jeg foretrekker helst par med eller uten barn fremfor studenter. Av den enkle grunn at de oftere har solide referanser, bedre betalingsevne og det generelt er mindre festing i leiligheten.

Jeg er klar over at dette er en generalisering, men den er solid nok til at jeg velger arbeidende fremfor studenter når jeg kan. I tillegg vil jeg ha langtidsleiende fremfor korttid, og studenter flytter ofte på seg.

Eneste tilfeller der jeg har vurdert studenter er dersom jeg har lagt ut leiligheten noe sent - i andre halvpart av juli og starten av august er mesteparten av henvendelsene fra studenter.

Dersom du er arbeidende og vil ha langtidsleie er det et marked for det, men selvsagt ikke et "ledig rom", kun leiligheter. Du må også lete i riktig tidsrom, ikke når studentene er på banen.

Det er vanskelig nok som student å finne et sted, da de fleste foretrekker noen med stabil inntekt.

Anonymous poster hash: 09aca...3fe
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...