altflyter Skrevet 1. august 2014 #1 Skrevet 1. august 2014 Hei! Jeg holder på med et skrivekurs, men jeg klarer ikke få til et utfyllende svar på en av oppgavene. Kan noen her hjelpe meg? Hva kan gjøre en plottløs fortelling interessant (Det eneste jeg har klart å komme fram til er at man bør ha kjennskap til mye psykolgi slik at man kan skape spenning ved å beskrive mellommeneskelige reaksjoner og konsekvensene av disse)
Galactica Skrevet 1. august 2014 #2 Skrevet 1. august 2014 Jeg kan lese side opp og side ned av skildringer når de er gode. Rett og slett beskrivelser av landskap, rom, personer osv. Adjektiv og adverb er kjempeviktig. Gjerne litt spenstige sammenligninger og uvante uttrykksmåter. Som "hun lå rett ut på den knusktørre, sandfargede enga og så på den gråsprengte himmelen som langsomt brettet seg sammen over henne, til den var så tykk at den trykket henne mot marken, ute av stand til å puste." Sånne ting digger jeg.
altflyter Skrevet 1. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2014 Jeg kan lese side opp og side ned av skildringer når de er gode. Rett og slett beskrivelser av landskap, rom, personer osv. Adjektiv og adverb er kjempeviktig. Gjerne litt spenstige sammenligninger og uvante uttrykksmåter. Som "hun lå rett ut på den knusktørre, sandfargede enga og så på den gråsprengte himmelen som langsomt brettet seg sammen over henne, til den var så tykk at den trykket henne mot marken, ute av stand til å puste." Sånne ting digger jeg. Tusen takk! Det var det mye hjelp i!
Lucid Skrevet 1. august 2014 #4 Skrevet 1. august 2014 Jeg kan lese side opp og side ned av skildringer når de er gode. Rett og slett beskrivelser av landskap, rom, personer osv. Adjektiv og adverb er kjempeviktig. Gjerne litt spenstige sammenligninger og uvante uttrykksmåter. Som "hun lå rett ut på den knusktørre, sandfargede enga og så på den gråsprengte himmelen som langsomt brettet seg sammen over henne, til den var så tykk at den trykket henne mot marken, ute av stand til å puste." Sånne ting digger jeg. Da burde du lese mine tekster, de har en pussig tendens til å ende opp på den måten. Ellers er jeg forsåvidt enig, bruk mye ord og beskrivelser, slik at leseren sitter igjen med et veldig tydelig bilde i hodet uten at du egentlig har skrevet stort om selve handlingen. Det og "hint". Legg ut beskrivelser som får det til å høres ut som om noe skjer uten at du sier det direkte, på den måten skaper du en fortelling i leserens hode i stedet for på papiret.
Duckie Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Gode karakterbeskrivelser! De må være realistiske, og ha en viss grad av gjenkjennelsesfaktor. Hater bøker med "perfekte" karakterer, som typisk klarer alt mot alle odds. Ellers så er miljøskildringer viktig. Enkelte forfattere (som Dickens, Irving, George Martin, for å nevne noen jeg synes får det til) har så gode skildringer at jeg har alt i hodet like klart som om jeg hadde sett en film. Når bøkene får meg til å være der handlingen utspiller seg, hvis jeg lukker øynene er det nesten så jeg kan kjenne vinden i håret, lukte hvordan det lukter, og kjenne stemningen som er der. For eksempel når George Martin skriver om byen King's Landing i A Song of Ice and Fire, tenker jeg med en gang på den lukten som alltid finnes i storbyer i tropiske strøk. Støv, krydder, mat, fisk, asfalt, søppel, kloakk, folk, alt på en gang. Jeg kjenner støvet som ligger i den varme luften, og hvordan luften typisk ligger tungt inne i en varm by. Hvor deilig det må være å komme på utsiden (eller høyt opp) hvor man kan få kjent et vindpust. "Hører" lyden fra folkemengdene rundt, voksne og barn, katter som hveser, hunder som bjeffer, kaoset han beskriver blir levende. Det er mange forfattere som prøver på dette, men jeg synes ikke det er alle som lykkes. Jeg vet ikke hva det er som gjør at jeg liker noen slike, og ikke andre. Jeg leser mye fantasy, og siden det er såpass urealistisk er det ekstra viktig for meg at forfatteren får til dette. Robert Jordan og Wheel of Time er i mine øyne et godt eksempel på noen som ikke får det så bra til. Nå er jo alle forfatterene jeg nevner forfattere med plot i bøkene sine, men når en forfatter skriver på en slik måte at jeg fanges i beskrivelsene, synes jeg det blir en interessant fortelling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå