Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rimelig dødt her inne i dag, så hiver inn litt bensin og tenner på...

http://www.vg.no/rampelys/musikk/katy-perry-vil-lage-barn-uten-mann/a/23265278/

Inspirert av denne fredagsagurken tenner jeg følgende brannfakkel:

Bør single kvinner få lov til å gå til en fertilitetsklinikk og bli gravid? Da spørsmålets natur er slik at det bare er kvinner som kan havne i den situasjonen håper jeg at folk avstår fra å vri spørsmålet til å gjelde menn.

Hvis ja, hvorfor, Hvis nei, hvorfor?

Kjøyr debatt!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror bare det er mus (no pun!) som kan lage barn uten menn. Men resultatet er fortsatt ikke 100%. Derfor har man ikke prøvd ut dette på mennesker ennå.

Følgelig må det fortsatt en mann inn i bildet for at selv single kvinner skal kunne lage barn. Hvor skulle de ellers få barnefrø fra?

Anonymous poster hash: 79c33...83c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror bare det er mus (no pun!) som kan lage barn uten menn. Men resultatet er fortsatt ikke 100%. Derfor har man ikke prøvd ut dette på mennesker ennå.

Følgelig må det fortsatt en mann inn i bildet for at selv single kvinner skal kunne lage barn. Hvor skulle de ellers få barnefrø fra?

Anonymous poster hash: 79c33...83c

Ikke spill dum her. Jeg skriver ved hjelp av fertilitetsklinikk.

• Liker 8
Skrevet

Det mener jeg de burde få lov til ja, men jeg har et men jeg tror jeg vil få litt problemer med å forklare.

Jeg synes det er bedre at de går til en klinikk enn at de finner seg en sæddonor de kan vri penger ut av senere.

Jeg har selv vokst opp med en lite tilstedeværende far og har klart meg helt fint. Allikevel mener jeg at barn har best av å ha to foreldre. Det er jo fordeler og ulemper i denne saken som i alle andre.

Fordelene vil jo være: man er garantert å ikke bli skilsmissebarn, barnet vil være 100% ønsket og det er sikkert mange fler som jeg ikke kommer på i forbifarten.

Bakdelen blir jo at barnet ikke får noen far i oppveksten, du må stå for alle utgifter selv (man får ikke bidrag), og igjen sikkert mange fler.

AnonymBruker
Skrevet

Det mener jeg de burde få lov til ja, men jeg har et men jeg tror jeg vil få litt problemer med å forklare.

Jeg synes det er bedre at de går til en klinikk enn at de finner seg en sæddonor de kan vri penger ut av senere.

Jeg har selv vokst opp med en lite tilstedeværende far og har klart meg helt fint. Allikevel mener jeg at barn har best av å ha to foreldre. Det er jo fordeler og ulemper i denne saken som i alle andre.

Fordelene vil jo være: man er garantert å ikke bli skilsmissebarn, barnet vil være 100% ønsket og det er sikkert mange fler som jeg ikke kommer på i forbifarten.

Bakdelen blir jo at barnet ikke får noen far i oppveksten, du må stå for alle utgifter selv (man får ikke bidrag), og igjen sikkert mange fler.

Men de bør forsørge ungene sine selv, er du ikke enig? Det blir feil at menn skal punge ut gjennom skatt når de blir fratatt muligheten til å få egne unger når flere kvinner velger å gjøre det gjennom en fertilitetsklinikk. Eller hvordan har du tenkt til å rettferdiggjøre det at en stor del av befolkningen som mister muligeten til å få egne unger også skal betale for andres unger?

Anonymous poster hash: b84c2...922

• Liker 3
Skrevet

Vel, lesbiske kvinner kan jo gå og få donert sæd så hvorfor ikke lesbiske kvinner...?

Men egentlig så synes jeg sånt høres i overkant hysterisk ut. Barn for enhver pris er ikke sjarmerende.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg mener ikke at det skal være ulovlig, men staten bør på ingen måte oppfordre til det ved å f.eks. legge til rette for det økonomisk eller ved å tilby slike tjenester. Det å kunne leve sammen med et annet menneske, eller i det minste å kunne tiltrekke seg et annet menneske, er en grunnleggende "kvalitetssjekk" for om man i det hele tatt er skikket til å få barn. Jeg veldig skeptisk til disse kvinnene som "ikke trenger noen mann" og som reiser til Danmark for å bli inseminert. Jeg er overbevist om at mange av dem rett og slett er ekstremt vanskelige mennesker å forholde seg til, og jeg syns synd i de barna som blir nødt til å vokse opp med dem, uten mulighet til å ha en annen voksen person å gå til når disse kvinnene begynner å loce seg. Mange av dem har også garrantert horribelt dårlige holdninger til menn, og jeg grøsser ved tanken på at disse skal komme til å oppdra guttebarn.

Endret av evnukken
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bedre det enn jenter som finner seg en tilfeldig fyr og "lurer han til å bli far".

Men har man planlagt å bli mamma som singel bør man ikke ha krav på stønader som er ment for aleneforeldre. Disse stønadene er til for at den som har blitt alene med hovedomsorgen for barnet skal ha mulighet til å klare seg selv økonomisk fremover ved f.eks ta utdanning i stønadsperioden (hvis man ikke har det) og ikke for å belønne vedkommende for å ha blitt aleneforsørger.

Planlegger man barn bør man ha tenkt over om man har økonomi til det, både når man er et par og når man er singel.

Har selv vært alenemor og satte stor pris på at det var hjelp å få økonomisk da barnefar stakk fra meg. Ikke fordi jeg ikke ville klart meg selv, men det var godt å slippe den store bekymringen for økonomi i tillegg til alt annet.

Anonymous poster hash: 7ae23...80a

• Liker 7
Skrevet

Nei fordi barn fortjener å ha en far og det er det som er naturlig og riktig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men de bør forsørge ungene sine selv, er du ikke enig? Det blir feil at menn skal punge ut gjennom skatt når de blir fratatt muligheten til å få egne unger når flere kvinner velger å gjøre det gjennom en fertilitetsklinikk. Eller hvordan har du tenkt til å rettferdiggjøre det at en stor del av befolkningen som mister muligeten til å få egne unger også skal betale for andres unger?

Anonymous poster hash: b84c2...922

Siden jeg er ufrivillig barnløs (kvinne), mener du da at jeg burde gå skattelette for å slippe å sponse andres barn?

Eller kanskje burde få bøter siden jeg ikke virker og gjør en mann til far?

Eller er det bare menn som har en slags eierandel i single kvinners livmor, som må kompenseres hvis kvinner velger en annen barnefar enn en norsk mann?

Anonymous poster hash: 73851...9e6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei fordi barn fortjener å ha en far og det er det som er naturlig og riktig.

Bedre å vokse opp med å viten om at far er en anonym donor enn å vokse opp med viten om at ens far ikke vil være med deg

• Liker 17
Skrevet

Jeg synes at barn bør vokse opp med både en mor og en far egentlig.

Men jeg vil ikke ta i fra homofile retten til å ha barn heller.

Jeg synes dette er et vanskelig spørsmål.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener ikke at det skal være ulovlig, men staten bør på ingen måte oppfordre til det ved å f.eks. legge til rette for det økonomisk eller ved å tilby slike tjenester. Det å kunne leve sammen med et annet menneske, eller i det minste å kunne tiltrekke seg et annet menneske, er en grunnleggende "kvalitetssjekk" for om man i det hele tatt er skikket til å få barn. Jeg veldig skeptisk til disse kvinnene som "ikke trenger noen mann" og som reiser til Danmark for å bli inseminert. Jeg er overbevist om at mange av dem rett og slett er ekstremt vanskelige mennesker å forholde seg til, og jeg syns synd i de barna som blir nødt til å vokse opp med dem, uten mulighet til å ha en annen voksen person å gå til når disse kvinnene begynner å loce seg. Mange av dem har også garrantert horribelt dårlige holdninger til menn, og jeg grøsser ved tanken på at disse skal komme til å oppdra guttebarn.

Dette er fordommer fra ende til annen. Jeg har flere venninner fra 33-38 som ville vært kjempefine som partnere og mødre, men som for tiden er single. Det er ikke hvert år man forelsker seg så dypt at man kan tenke seg samliv resten av livet med den personen, og disse jentene har få fruktbare år på seg. Det betyr ikke at alle har vært single hele livet.

• Liker 6
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan reglene er for single og adopsjon, men jeg syns uansett det burde vært mer tilrettelagt for adopsjon enn for kunstig befruktning.

Jeg forstår jo likevel at mange kvinner ønsker å oppleve det å være gravid og føde selv.

• Liker 2
Skrevet

Bedre det enn jenter som finner seg en tilfeldig fyr og "lurer han til å bli far".

Men har man planlagt å bli mamma som singel bør man ikke ha krav på stønader som er ment for aleneforeldre. Disse stønadene er til for at den som har blitt alene med hovedomsorgen for barnet skal ha mulighet til å klare seg selv økonomisk fremover ved f.eks ta utdanning i stønadsperioden (hvis man ikke har det) og ikke for å belønne vedkommende for å ha blitt aleneforsørger.

Planlegger man barn bør man ha tenkt over om man har økonomi til det, både når man er et par og når man er singel.

Har selv vært alenemor og satte stor pris på at det var hjelp å få økonomisk da barnefar stakk fra meg. Ikke fordi jeg ikke ville klart meg selv, men det var godt å slippe den store bekymringen for økonomi i tillegg til alt annet.

Økonomisk hjelp er for at barna skal ha en trygg oppvekst. Barn som blir til ved sæddonor har de samme behovene som dine barn, hvorfor skal ikke de ha den tryggheten at samfunnet vil hjelpe hvis det trengs?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

herregud, så det at man har karret til seg et eller annet mannfolk skal liksom være en slags kvalitetssjekk for å få barn? det er jo en haug med folk i par med barn, som ikke er skikket til å være foreldre overhodet

Anonymous poster hash: d2515...a98

• Liker 6
Skrevet

Rimelig dødt her inne i dag, så hiver inn litt bensin og tenner på...

http://www.vg.no/rampelys/musikk/katy-perry-vil-lage-barn-uten-mann/a/23265278/

Inspirert av denne fredagsagurken tenner jeg følgende brannfakkel:

Bør single kvinner få lov til å gå til en fertilitetsklinikk og bli gravid? Da spørsmålets natur er slik at det bare er kvinner som kan havne i den situasjonen håper jeg at folk avstår fra å vri spørsmålet til å gjelde menn.

Hvis ja, hvorfor, Hvis nei, hvorfor?

Kjøyr debatt!

Det er veldig enkelt for en kvinne å finne en mann å ha sex med så ser ikke helt behovet for dette annet enn for de som beviselig sliter med å få barn.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg liker ikke tanken på at kvinner bruker donorer for å få barn.

Ei venninne av meg gjorde dette. Donoren hadde levert sperm nok til at de brukte det x antall ganger på klinikken i Danmark i tillegg til at de kunne bruke spermen x antall ganger i 12 andre land.

Nå får jo ikke ALLE som bruker denne donoren et barn, men sjansen er jo likevel tilstede at et av donorbarna vokser opp og får barn med et annet donorbarn som da kanskje er halvsøskenet.

Jeg forstår ønsket om barn, men jeg liker ikke tanken på at det kan finnes så mange søsken rundt omkring som ikke kjenner til hverandre

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvorfor ikke. Familien betyr jo så lite for de fleste i dag, man skiller seg fra barnefar/barnemor så lett som bare det uansett når man går lei...

Anonymous poster hash: c0a0c...13d
  • Liker 1
Skrevet

Vet om mange mennesker som får seg kjærester i hytt og pine, men som ikke er så gode foreldre at det gjør noe. Resten av innlegget ditt er mer enn bare litt kvinnediskriminerende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...