Prisgitte Skrevet 1. august 2014 #1 Del Skrevet 1. august 2014 Okei, jeg har bestemt meg for å søke med 23/5-regelen, men det hadde vært fint om noen kunne sjekket logikken min. Som nevt tidligere har jeg følgende fag: 23/5-regel uten realfagspoeng Naturfag: 6 Samfunnsfag: 5 Engelsk: 5 Norsk skriftlig/muntlig: 4, 4, 5 Historie: 5 Mattematikk: 5 Poeng: 48,75 Med 23/5-regelen har jeg også 8 alderspoeng, og 2 militær/studiepoeng-poeng. Totalt: 60,75 konurransepoeng. For å være sikker på å komme inn på studiet mitt trenger jeg 65 poeng. Dvs. at jeg må ha et snitt på 5.5. Hva bør jeg satse på å få en sekser? Hva er, erfaringsmessig, allright å lese/øve seg på alene? Noen spesifikke spm; Mattematikk: Hvilken matte må jeg ta? Har 1MX/2MX/3MX. Holder det med å ta 1P-matten for å få en sekser ifht. 23/5-regelen? Samfunnsfag og historie: Muntlig eksamen? Hvor vanskelig er det å lande en sekser her, om man er sann gjennomsnittlig oppgående? Norsk: Ikke aktuelt å ta muntlig igjen, men hvor mye jobb/mål-rettet innsats må til for å lande en sekser på skriftlig? Forstår det slik at det er litt bingo? Engelsk: Skeptisk til å ta denne opp. Jeg er godt over snittet god i engelsk, men usikker på om det holder til en sekser. Erfaringer? 23/5-regel med realfagspoeng Naturfag: 6 Samfunnsfag: 5 Engelsk: 5 Norsk skriftlig/muntlig: 4, 4, 5 Historie: 5 Mattematikk: 5 2MX: 5 3MX: 4 2FY: 5 3FY: 5 Totalt: 48,33 Med 23/5-regelen har jeg også 8 alderspoeng, 2 militær/studiepoeng-poeng, og 3 realfagspoeng. Totalt: 61,33 konurransepoeng. 2KJ og 3KJ Om jeg tar 2KJ og 3KJ, med to seksere vil jeg få: 50 poeng + ett ekstra realfagspoeng. Dvs. 64 konurransepoeng. Det er muntlig/praktisk eksamen på 1KJ/2KJ? Hvor vanskelig er egentlig disse fagene å få en sekser i? Forbedre to karakterer. Forbedre 2 karakterer vil da gi meg et snitt på 5,14, som gir totalt: 65,42 poeng. Noen som har innspill? Setter veldig pris på å få høre om andre som har erfaringer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #2 Del Skrevet 1. august 2014 Naturfag: 6 Samfunnsfag: 6 Engelsk: 5 Skriftlig + Muntling 6 Norsk skriftlig/muntlig: 5, 5, 5 Historie: 6 Mattematikk: 6 2MX: 5 3MX: 5 2FY: 5 3FY: 5 Hvis jeg skulle ha hatt 65 selv så er dette det jeg hadde siktet meg inn mot. Anonymous poster hash: 1903a...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 1. august 2014 #3 Del Skrevet 1. august 2014 Jeg har ikke så mye innspill til fagene dine, tenkte bare å nevne (du er kanskje klar over det men) at når du søker via 23/5-regelen, begynner ikke alderspoengene å telles før du er 23. Håper du har tatt med det i beregningen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prisgitte Skrevet 1. august 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 1. august 2014 Jeg har ikke så mye innspill til fagene dine, tenkte bare å nevne (du er kanskje klar over det men) at når du søker via 23/5-regelen, begynner ikke alderspoengene å telles før du er 23. Håper du har tatt med det i beregningen din. Jeg er eldgammel, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prisgitte Skrevet 1. august 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 1. august 2014 Naturfag: 6 Samfunnsfag: 6 Engelsk: 5 Skriftlig + Muntling 6 Norsk skriftlig/muntlig: 5, 5, 5 Historie: 6 Mattematikk: 6 2MX: 5 3MX: 5 2FY: 5 3FY: 5 Hvis jeg skulle ha hatt 65 selv så er dette det jeg hadde siktet meg inn mot. Anonymous poster hash: 1903a...621 Har du noen erfaringer med fagene, selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #6 Del Skrevet 1. august 2014 Kjemi 1 har muntlig-praktisk eksamen. Kjemi 2 har skriftlig eksamen og muntlig-praktisk eksamen. Kjemi 1 er veldig greit. Kjemi 2 er også overkommelig dersom du legger inn litt arbeidsinnsats. Anonymous poster hash: eea7f...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prisgitte Skrevet 1. august 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 1. august 2014 Kjemi 1 har muntlig-praktisk eksamen. Kjemi 2 har skriftlig eksamen og muntlig-praktisk eksamen. Kjemi 1 er veldig greit. Kjemi 2 er også overkommelig dersom du legger inn litt arbeidsinnsats. Anonymous poster hash: eea7f...375 Det er veldig greit og overkommelig å få en sekser, selv bare med selvstudier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #8 Del Skrevet 1. august 2014 Det er veldig greit og overkommelig å få en sekser, selv bare med selvstudier? Ja. Anonymous poster hash: eea7f...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #9 Del Skrevet 1. august 2014 Har du noen erfaringer med fagene, selv? Mesteparten av dem ja, uten at jeg gidder å bruke tid på å utdype. Anonymous poster hash: 1903a...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #10 Del Skrevet 1. august 2014 Jeg ville prøvd meg på samfunnsfag og historie. Dette er relativt enkle fag i den forstand at refleksjon, kommunikasjon og andre vurderingskriterier som spiller en viktig rolle i språkfagene ikke er like viktige (ikke helt uviktige heller, men i en relativ forstand her). Du kan pugge ting som i realfag - men samtidig er det ikke like viktig å ha hele logikkrekkenen på plass for å kunne gi et svar hvis du blir spurt om noe på detaljnivå. Men til syvende og sist kommer det jo an på hva du anser deg selv som sterkest i. Jeg har jobbet på skole i mange år og ser helt klart at de typiske "lesefagene" er de som er enklest å gå opp i karakter på eksamen for alle typer elever, uavhengig av om de er typisk "sterke" i disse til vanlig. Ellers: udir, udir, udir. Nasjonale kjennetegn for høy måloppnåelse på eksamen er i ferd med å bli standard. Riktignok ikke innført over alt ennå, men sensorer og lærere over hele landet har tatt de i bruk allerede, så sett deg godt inn i disse. Anonymous poster hash: c9ce6...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prisgitte Skrevet 2. august 2014 Forfatter #11 Del Skrevet 2. august 2014 Jeg ville prøvd meg på samfunnsfag og historie. Dette er relativt enkle fag i den forstand at refleksjon, kommunikasjon og andre vurderingskriterier som spiller en viktig rolle i språkfagene ikke er like viktige (ikke helt uviktige heller, men i en relativ forstand her). Du kan pugge ting som i realfag - men samtidig er det ikke like viktig å ha hele logikkrekkenen på plass for å kunne gi et svar hvis du blir spurt om noe på detaljnivå. Men til syvende og sist kommer det jo an på hva du anser deg selv som sterkest i. Jeg har jobbet på skole i mange år og ser helt klart at de typiske "lesefagene" er de som er enklest å gå opp i karakter på eksamen for alle typer elever, uavhengig av om de er typisk "sterke" i disse til vanlig. Ellers: udir, udir, udir. Nasjonale kjennetegn for høy måloppnåelse på eksamen er i ferd med å bli standard. Riktignok ikke innført over alt ennå, men sensorer og lærere over hele landet har tatt de i bruk allerede, så sett deg godt inn i disse. Anonymous poster hash: c9ce6...035 Tusen takk, du er kjempesnill! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
listefyll Skrevet 2. august 2014 #12 Del Skrevet 2. august 2014 Jeg ville forsøkt meg på å ta opp samfunnsfag og historie Lette, greie fag å lese på egenhånd. Skulle jeg tatt et realfag til for å sikre meg, ville jeg nok gått for biologi 1 som også er veldig greit å lese på egenhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå