Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har datet en gutt en ganske god stund, vi er begge 20 år. Liker han kjempegodt, og vi begge er ganske sikre på at dette er noe som kan bygges videre på.

Men... han har selv fortalt at han i et tidligere forhold (som tok slutt for ett år siden) så slo han kjæresten sin ved ett tilfelle. Han forklarte at han har et voldsomt temperament, og forandrer seg helt hvis han blir ordentlig sint. Han sier også at han angrer veldig på at han slo, at det er noe som ikke er greit uansett, og at han aldri kommer til å gjøre noe sånt igjen.

Jeg vil jo gjerne stole på han, og tro at han ikke kommer til å slå meg selv om han sikkert blir sint noen ganger, men av og til så får jeg det for meg at en som har slått en gang, gjerne gjør det igjen. Det samme sier en venninne av meg. Synes det er veldig vanskelig å tenke på, fordi jeg vil ikke inngå noe forhold med en som jeg er usikker på om er voldelig eller ikke. Synes det er så synd at han har vært voldelig tidligere, fordi jeg liker han så godt ellers.

Noen som har meninger/råd rundt dette? Hva bør jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 9ccaf...b52
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har datet en gutt en ganske god stund, vi er begge 20 år. Liker han kjempegodt, og vi begge er ganske sikre på at dette er noe som kan bygges videre på.

Men... han har selv fortalt at han i et tidligere forhold (som tok slutt for ett år siden) så slo han kjæresten sin ved ett tilfelle. Han forklarte at han har et voldsomt temperament, og forandrer seg helt hvis han blir ordentlig sint. Han sier også at han angrer veldig på at han slo, at det er noe som ikke er greit uansett, og at han aldri kommer til å gjøre noe sånt igjen.

Jeg vil jo gjerne stole på han, og tro at han ikke kommer til å slå meg selv om han sikkert blir sint noen ganger, men av og til så får jeg det for meg at en som har slått en gang, gjerne gjør det igjen. Det samme sier en venninne av meg. Synes det er veldig vanskelig å tenke på, fordi jeg vil ikke inngå noe forhold med en som jeg er usikker på om er voldelig eller ikke. Synes det er så synd at han har vært voldelig tidligere, fordi jeg liker han så godt ellers.

Noen som har meninger/råd rundt dette? Hva bør jeg gjøre?

Jeg ville ikke tatt sjansen på å innlede en nær relasjon med denne mannen

Anonymous poster hash: 9b991...dab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ps

Du kan ikke stole på at han aldri vil gjøre det igjen.

Han har jo advart deg (se uthevet tekst over), og hvis det skjer at han bruker vold mot deg, så unnskylder han seg kanskje bare med at han ikke kan noe for det og at han bare er slik.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen på å innlede en nær relasjon med denne mannen

Så lenge han ikke blir voldelig når han er sint, så synes jeg ikke det er noen grunn til å droppe han. Mange forandrer seg når de blir sinte, men det finnes jo en grense for hva som er akseptabelt...

AnonymBruker
Skrevet

You go girl!

Kriminelle, voldelige drittsekker som er utro osv. er jo det jenter vil ha. Dette er jo de ekte og mandige mennene!

Anonymous poster hash: d05fd...c76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han ikke blir voldelig når han er sint, så synes jeg ikke det er noen grunn til å droppe han. Mange forandrer seg når de blir sinte, men det finnes jo en grense for hva som er akseptabelt...

Hvordan kan du være trygg på at han ikke blir det igjen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du være trygg på at han ikke blir det igjen?

Det er jo nettopp det denne tråden handler om. At jeg ikke vet om jeg er trygg på det, selv om han sier at han aldri kommer til å slå igjen. Tror ikke han forteller meg det for å advare meg mot han, men for å være ærlig, og fortelle om fortiden sin. Men vet ikke om en som har slått en gang, har lett for å gjøre det igjen. Synes dette er veldig vanskelig, særlig siden jeg liker han så godt ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare å gønne på.

Fyren virker oppegående: han er klar over sitt eget problem, og vil være åpen med deg tidlig i forholdet.

Det skinner ganske klart igjennom at han har sterke følelser for deg.

Anonymous poster hash: a21bd...3dc
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo nettopp det denne tråden handler om. At jeg ikke vet om jeg er trygg på det, selv om han sier at han aldri kommer til å slå igjen. Tror ikke han forteller meg det for å advare meg mot han, men for å være ærlig, og fortelle om fortiden sin. Men vet ikke om en som har slått en gang, har lett for å gjøre det igjen. Synes dette er veldig vanskelig, særlig siden jeg liker han så godt ellers.

Mange kan skrive under på at de har lett for å gjøre det igjen.

Typisk for mange som forteller at "de har forandret seg" (til det bedre), er at det er ren løgn de kommer med.

AnonymBruker
Skrevet

Har han fortalt om situasjonen som han slo henne i? Hva skjedde forut? Hvorfor slo han? Hvor traff slaget? Hvor hardt?

AnonymBruker
Skrevet

Har han fortalt om situasjonen som han slo henne i? Hva skjedde forut? Hvorfor slo han? Hvor traff slaget? Hvor hardt?

Nei, han har ikke sagt så mye om det. Han bare sa at han slo henne slik at hun stanget hodet inni veggen. Vet ikke årsaken, men vet at det var en del drama i forholdet deres med at hun var utro flere ganger osv., så tviler ikke på at det kan ha noe med det å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, han har ikke sagt så mye om det. Han bare sa at han slo henne slik at hun stanget hodet inni veggen. Vet ikke årsaken, men vet at det var en del drama i forholdet deres med at hun var utro flere ganger osv., så tviler ikke på at det kan ha noe med det å gjøre.

Jeg var nære på å bli drept på samme måte (og jeg var ikke skyld i hans vold).

Gjest Whitestripes
Skrevet

Har det noe som helst å si? Det er uakseptabelt å slå andre, uansett. Jeg ville styrt unna en sånn fyr. Når han attpå til advarer deg på forhånd, bør alarmklokkene ringe kraftig her.

Skrevet

I og med han er åpen om det, ville jeg kanskje prøvd. Har han prøvd kurs for sinnemestring?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nære på å bli drept på samme måte (og jeg var ikke skyld i hans vold).

Ps. Den som blir utsatt for vold har ikke skylden.

Noen sier at offeret i noen tilfeller har fremprovosert volden.

AnonymBruker
Skrevet

Ville kontakta den han har slått, og fått hennes versjon av saken.

Vanlig med referanser både i arbeidslivet og ved boligleie, hvorfor ikke i tilfeller ved vold og?

Så ville jeg spurt om hva han har gjort for å endre seg, har han jobbet med detre selv? Glem fyren.

Har han fått langvarig profesjonell hjelp? Be om å få snakke med behandler sammen med han og under fire øyne.

Så hadde jeg konkludert.

Men på generelt grunnlag, en person som slå slutter ikke av seg selv over natta fordi han forandrer seg. Det er ofte med voldelige personer som med alkoholikere, deres parnere må enten holde ut, eller gå. Krisesentrene her i landet har rikelig med eksempler på kvinner som flytter tilbake til voldelige menn igjen og igjen fordi partneren lover å forandre seg, bare hun kommer hjem igjen.

Ikke la deg lokke i den fellen!

Anonymous poster hash: ac49a...ff7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det noe som helst å si? Det er uakseptabelt å slå andre, uansett. Jeg ville styrt unna en sånn fyr. Når han attpå til advarer deg på forhånd, bør alarmklokkene ringe kraftig her.

Det kunne ha vært i selvforsvar. Jeg er enig med deg i at det er uakseptabelt.

AnonymBruker
Skrevet

Ville kontakta den han har slått, og fått hennes versjon av saken.

Vanlig med referanser både i arbeidslivet og ved boligleie, hvorfor ikke i tilfeller ved vold og?

Så ville jeg spurt om hva han har gjort for å endre seg, har han jobbet med detre selv? Glem fyren.

Har han fått langvarig profesjonell hjelp? Be om å få snakke med behandler sammen med han og under fire øyne.

Så hadde jeg konkludert.

Men på generelt grunnlag, en person som slå slutter ikke av seg selv over natta fordi han forandrer seg. Det er ofte med voldelige personer som med alkoholikere, deres parnere må enten holde ut, eller gå. Krisesentrene her i landet har rikelig med eksempler på kvinner som flytter tilbake til voldelige menn igjen og igjen fordi partneren lover å forandre seg, bare hun kommer hjem igjen.

Ikke la deg lokke i den fellen!

Anonymous poster hash: ac49a...ff7

Jeg har faktisk tenkt på å snakke med eksen hans, men har latt det være. Er redd det kommer til å ødelegge mer enn det ordner opp, med tanke på andre ting. Jeg vet hvem hun er, men kjenner henne ikke. Aner ingenting om hva hun synes om at vi dater. Tror heller ikke han kommer til å like at jeg kontakter henne, siden de har en veldig vanskelig fortid, og at hun dermed kan finne på å si ganske mye negativt om han (som ikke trenger å ha noe å si mellom han og meg).

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er helt uakseptabelt å slå, selv om det var på grunn av utroskapet. Men jeg ser ikke på det at han forteller om det som en advarsel eller for å skremme meg unna. Jeg synes det er bra at han er åpen om det, og forteller sannheten, slik at det ikke kommer fram senere og da kanskje også på feil måte. Men som sagt så er jeg usikker på om jeg greier å stole på at han aldri kommer til å gjøre noe lignende igjen.

AnonymBruker
Skrevet

I noen tilfeller, kanskje. Om han slo i forbindelse med at han f.eks kom over daværende kjæreste og hennes elsker hjemme i sin egen seng; i en slik situasjon vil kanskje mange reagere med å bruke vold (kanskje også mennesker som vanligvis ikke er voldelige?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...