AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #1 Skrevet 1. august 2014 Jeg sitter nå å tenker veldig langt frem i tid, jeg har lyst til å starte opp kennel en gang i livet mitt, har en stor forkjærlighet for hund. Så begynner jeg å tenke at jeg vil be om å møte potensielle valpekjøpere før jeg bestemmer meg for å selge til de, ha en lang samtale der de forteller hva de kan tilby valpen.. Jeg vil jo de skal komme til gode hjem. det blir på en måte som ett intervju. Er det noen oppdrettere som synes dette høres fornuftig ut og som kanskje gjør det samme? Anonymous poster hash: a9b08...3de
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #2 Skrevet 1. august 2014 Det er vel strengt talt ganske vanlig.. Anonymous poster hash: 48c90...335 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #3 Skrevet 1. august 2014 Det er vel strengt talt ganske vanlig..Anonymous poster hash: 48c90...335 Å? flere jeg kjenner har bare hatt kontakt med oppdretter gjennom Mail og avtalt å hente valpen? Anonymous poster hash: a9b08...3de
Chiqette Skrevet 1. august 2014 #4 Skrevet 1. august 2014 Skikkelige oppdrettere krever som regel at man kommer på besøk før man kjøper valp, noen har unntak om man bor veldig langt unna.. 2
FrkHumle Skrevet 1. august 2014 #5 Skrevet 1. august 2014 Jeg sitter nå å tenker veldig langt frem i tid, jeg har lyst til å starte opp kennel en gang i livet mitt, har en stor forkjærlighet for hund. Så begynner jeg å tenke at jeg vil be om å møte potensielle valpekjøpere før jeg bestemmer meg for å selge til de, ha en lang samtale der de forteller hva de kan tilby valpen.. Jeg vil jo de skal komme til gode hjem. det blir på en måte som ett intervju. Er det noen oppdrettere som synes dette høres fornuftig ut og som kanskje gjør det samme? Anonymous poster hash: a9b08...3de Absolutt alle seriøse oppdrettere gjør dette. Har selv kjøpt valp to ganger, måtte gjennom flere runder med epost, telefonsamtaler og besøk før henting. (Unntatt valpen jeg importerte, der fikk jeg hente første gang jeg kom.) 1
FrkHumle Skrevet 1. august 2014 #6 Skrevet 1. august 2014 Å? flere jeg kjenner har bare hatt kontakt med oppdretter gjennom Mail og avtalt å hente valpen?Anonymous poster hash: a9b08...3de Da har de handlet fra useriøse oppdrettere som tenker penger. Og det burde man la være, får man ingen kritiske spørsmål så kjøp fra noen andre.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #7 Skrevet 1. august 2014 Har også vært til intervju, selv om oppdretter var en vanlig hundeeier og ikke en proff kennel. Tror dette er relativt vanlig. Ikke alle som går mange runder, men de krever i alle fall at man enten kommer på besøk og treffer valpen(e) slik at de kan snakke med potensielle kjøpere eller stille spørsmål på mail eller telefon. Anonymous poster hash: 2276e...0bc
Gjest gjest- silje Skrevet 1. august 2014 #8 Skrevet 1. august 2014 Her er det runder med telefonsamtaler og helst ett besøk og to. Jeg besøker gjerne selv kjøper/forvert, synes det er viktig å se hjemmet. Ved første samtale, sjekker jeg facebook (mange med åpen tidslinje;) ofte så ser man på bildene om hva personen interesserer seg for. Ser jeg kun festebilder, så blir jeg ganske betenkt - ikke at det er galt med en fest i ny og ne, men fest 2/3 dager i uken + full jobb og gjerne andre aktiviteter gir gjerne ikke den beste tiden til å ha hund, hvertfall ikke valp. Magefølelsen sier ofte det meste, så er jeg usikker så får ikke den personen valp. Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #9 Skrevet 1. august 2014 Her er det runder med telefonsamtaler og helst ett besøk og to. Jeg besøker gjerne selv kjøper/forvert, synes det er viktig å se hjemmet. Ved første samtale, sjekker jeg facebook (mange med åpen tidslinje;) ofte så ser man på bildene om hva personen interesserer seg for. Ser jeg kun festebilder, så blir jeg ganske betenkt - ikke at det er galt med en fest i ny og ne, men fest 2/3 dager i uken + full jobb og gjerne andre aktiviteter gir gjerne ikke den beste tiden til å ha hund, hvertfall ikke valp. Magefølelsen sier ofte det meste, så er jeg usikker så får ikke den personen valp. Enkelt og greit. Tusen takk for veldig godt og utfyllende svar! Jeg er helt enig med deg hva sier du til de som ikke får kjøpe pga magefølelse foreksempel? Er det noen som blir fornærmet?Anonymous poster hash: a9b08...3de
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #10 Skrevet 1. august 2014 Tusen takk for veldig godt og utfyllende svar! Jeg er helt enig med deg hva sier du til de som ikke får kjøpe pga magefølelse foreksempel? Er det noen som blir fornærmet?Anonymous poster hash: a9b08...3de Da jeg solgte valper så sa jeg bare at "jeg tror ikke jeg har rett valp for deg, så beklager". Ikke mer enn det. Jeg gav også beskjed om at det var jeg som tok endelig avgjørelse på hvilken valp som endte opp hvor. De kunne gjerne komme med ønsker, og om jeg stod igjen med to som jeg mente ville passe like bra til den familien så fikk de velge selv. Siden jeg kjente rasen og jeg kjente valpene var jeg mye bedre kvalifisert til å velge den valpen som vil passe inn til akkurat den familien, enn familier som bare "forelsket" seg i en valp. De som er uerfarne fikk ikke de tøffeste valpene, de som virket mest robust i synet på hunder fikk ikke den mykeste valpen, de som ville trene i konkurranse fikk den mest oppmerksomme og nysgjerrige valpen etc. Anonymous poster hash: 61edd...421 1
Skywise Skrevet 1. august 2014 #11 Skrevet 1. august 2014 Er vel helt normalt å gjøre dette hos alle oppdrettere som bryr seg om valpene sine. Selv har jeg aldri solgt noen kull, men har jo kjøpt mange valper fra forskjellige oppdrettere. Tar som regel første kontakt på mail, deretter går jeg over til tlf, og eventuelt besøk (om avstanden lar seg gjøre), om det viser seg at jeg kan tenke meg å kjøpe etter kombinasjonen og oppdrettet. Er jo en fordel om du ikke nødvendigvis får det til å høres ut som et intervju, men som en hyggelig samtale om hund (de færreste liker å bli intervjuet, og mange er nok nervøse nok fra før av )Og husk på at intervjuet ikke bare går en vei, du skal også forsvare valg av avlsdyr, linjenes sterke og svake sider, sykdomshistorie og hva du kan tilby valpen frem til den flytter. Er utrolig mye dårlige oppdrett der ute som er det hovedsaklig på grunn av kunnskapsløshet, og ikke nødvendigvis fordi de er mest interessert i å tjene penger. Angående å avslå valpekjøpere så sier i alle fall mine oppdrettervenner at de a) ikke har den rette kombinasjonen, eller b) ikke rette valpen.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #12 Skrevet 1. august 2014 Å? flere jeg kjenner har bare hatt kontakt med oppdretter gjennom Mail og avtalt å hente valpen?Anonymous poster hash: a9b08...3de Jeg bodde flere(maaange) timer unna der jeg skulle kjøpe valp fra, men dro selvfølgelig en gang for å hilse på og velge valp( tok fly, da det var mye lettere) også kjørte vi når vi skulle hente... synes det er viktig og møte valpene og velge etter den man liker, personlighet osv. Det er veldig vanlig å møte valpene og hilse på oppdretter, eller er de VELDIG useriøse. Anonymous poster hash: f07e1...1ff
Gjest Funky Punk Skrevet 1. august 2014 #13 Skrevet 1. august 2014 Har kjøpt noen valper i løpet av livet, og jeg har alltid vært nødt for å reise til oppdretter for en samtale og for å finne ut hvilken valp som passer til meg. De eneste gangene jeg ikke har gjort det er når jeg har kjøpt valper av samme oppdretter jeg tidligere har kjøpt av (oppdretteren bor 9 timer med bil fra meg), og siden jeg allerede hadde vært hos henne 2 ganger tidligere (første for samtale og andre for henting av valp) så trengte jeg ikke å møte opp der for annet enn henting av valp de neste gangene. Jeg tar det som en selvfølge at jeg blir intervjuet. Det er viktig for oppdretter å føle seg så trygg som man kan bli på potensielle valpekjøpere. Orker ikke en valpekjøper dra dit pga avstand, så er de ikke seriøse nok i mine øyne. 1
Gjest Whitestripes Skrevet 1. august 2014 #14 Skrevet 1. august 2014 Alle seriøse oppdrettere gjør dette, noen har til og med en "kursdag" for sine kjøpere. Det har jeg opplevd, og det var veldig positivt. Jeg tenker også at som kjøper bør man absolutt se fordelene ved å bli kjent med oppdretter og møte tispe og valper minst et par ganger før man bestemmer seg. Jeg er såpass erfaren som både kjøper og selger, at jeg vet hva jeg skal se etter når jeg velger valp, når jeg velger oppdretter og når jeg ser an kjøpere. Alt for mange kjøper/selger på impuls, og uten å ha noen dypere tanker bak, og det gir ofte tragisk utfall for hunden. Flott at du vil satse på hund, men sørg for å sette deg godt inn i alt som har med oppdrett å gjøre på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #15 Skrevet 1. august 2014 Oppdretterne av vår rase, kom på hjemmebesøk for å se hvor hunden havnet.. Hjemmebesøk så hente hunden hjemme hos kennelen uken etter for å slrive kontrakt og hente hunden når hjemmet vårt ble godkjent. Må si jeg ble litt paff av hele opplegget , men det var jo bare hyggelig og vi hadde jo ingenting å skjule! Vi er nå eier av verdens nydeligste hund og kan ikke tenke oss livet uten han 😊vi har kontakt m kennelen når vi lurer på noe, veldig god oppfølging! Vi er jo første gangs eiere og synes det er trygt å ha noen bak oss! Ville helt klart valgt samme måte på nytt!Anonymous poster hash: 1e8c0...313
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #16 Skrevet 1. august 2014 Ja, det bør være obligatorisk med "intervju". Jeg ville ikke kjøpt valp av en oppdretter som bare sa ja til å selge meg en valp uten videre. Stiller de ikke noen hauger av kritiske spørsmål, så driter de i valpene sine, og da er det ikke rett oppdretter eller valp for meg. Det går imidlertid til en viss grad an å ha kontakt kun over telefon og mail, men da skal man ha noen lange telefonsamtaler, og likevel har jeg aldri kjøpt valp uten å treffe oppdretter først, med mindre jeg allerede kjenner oppdretter sånn passe fra før (eller vi i det minste har en felles venn som "går god" for oss begge). Anonymous poster hash: a052e...702
Wildberry Skrevet 2. august 2014 #17 Skrevet 2. august 2014 Jeg har bare kjøpt av seriøse oppdrettere, og har aldri måtte møte opp for å hilse på før selve hentedagen. Jeg bor langt nord i landet, og da blir det litt langt å reise til vestlandet for å hilse på. Jeg har heller aldri fått velge valp selv, for de jeg har kjøpt fra har vært veldig nøye på å koble rett valp med rett eier. Det klarer som regel ikke en valpekjøper som ikke kjenner valpene og ser personlighetsforskjellene i løpet av et par møter.
murray Skrevet 2. august 2014 #18 Skrevet 2. august 2014 Vi var på "intervju" da vi skulle kjøpe vår voff. Dvs vi drakk kaffe og fortalte litt om oss Veldig hyggelig synes jeg. Også fikk jeg et veldig godt inntrykk av oppdretter.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #19 Skrevet 2. august 2014 Jeg var på to intervjuer, der de fortalte om rasen og foreldrene, og spurte hva jeg kunne tilby. Fikk også beskjed om at der i gården valgte ikke kjøperen valpen, men valpen valgte kjøper. Skjønte hva hun mente da den ene valpen fulgte etter meg over alt, skulle opp i fanget og sovna på skuldra mi. Pep når jeg dro gjorde den også, imens de andre ikke brydde seg stort. Var selvfølgelig den som ble med hjem til slutt Når jeg tok med ei venninne på møte nummer to var det en annen valp som hang seg på henne. Får også tett oppfølging i ettertid, med beskjeder om når ulike rasetypiske sykdommer skal sjekkes ut, når ulike perioder bruker å inntreffe samt tips til ulike årstider. Slik skal det være synes jeg Anonymous poster hash: f44c0...dbf
Fiolinisten Skrevet 2. august 2014 #20 Skrevet 2. august 2014 De fleste seriøse oppdrettere gjør dette, om de ikke gjør det burde en holde seg langt unna. Om en bor langt unna holder det som oftest med mye email og telefon samtaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå