Gå til innhold

Tips til barnevennlig bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er alltid en diskusjon her inne om å ikke ha barn i bryllupet. :) vel, vi skal ha barn i bryllupet, og lurer på hvordan vi kan tilrettelegge litt for dem? Vi skal ha treretters og taler, så noen som har tips til hvordan vi kan gjøre det litt morsommere for barna (og foreldrene)?

Vi har ikke barn selv, så trenger sårt noen tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor gamle barna er og hvor mange. Er de store nok til å sitte på et barnebord kan dette enkelt gjøres litt morsommere med tegnesaker eller lignende, og man kan ha papirduk sånn at de kan tegne rett på duken. Og om lokalet tillater det kan det gjerne være nært utgangen sånn at de kan få gå inn i et siderom og springe litt der, f.eks. :)

Skrevet

Det er ikke så mange, 5-6 stk kanskje. Og de er i så ulik alder at jeg føler barnebord er litt teit? Kjipt for hun på 14 å måtte sitte med ei på 5 liksom. 14-åringen trenger vel ikke så mye stimulering uansett da. :) de minste barna kjenner ikke hverandre i det hele tatt, så det blir kanskje trøbbel å sette de sammen...

Setter pris på alle innspill jeg kan få!

Gjest Ciegus
Skrevet

Følger med på denne.

6 barn er invitert i vårt bryllup, 2 av de er så små at de må sitte med foreldrene. Lurer på om vi skal sette de 4 andre sammen. Men vi skal ha kvadratiske bord, 8 stk per bord, så jeg lurer på om vi bør la KUN de 4 barna sitte ved et bord, eller la noen andre gjester sitte med dem også...? Da blir det i så fall storesøsknene til disse barna, men det er jo kanskje litt kjedelig for dem å sitte med ungene. Men på den annen side er det kjedelig for barna om de blir sittende veldig annerledes enn de voksne (at de bare er 4, når de voksne er 8 sammen?). Stusser veldig på dette.

Og jeg har tenkt at barna bør få lov til å gå ut og inn som de vil under middagen (kommer til å la de være nærme utgangen, og ute er det lekeplass, så bedre at de herjer ute enn inne). Men hvordan sørge for at de kommer inn igjen til hver middagsrett? :P

Ellers kommer vi til å ha tegnesaker tilgjengelig ved bordet, og på kvelden når festen begynner la et bord være "satt av" til disse barna (de kommer nok til å være med sent utover kvelden), med tegnesaker, brettspill, kortstokk etc.

Men tar gjerne imot flere tips. Har lyst til å gjøre noe som gjør at barna virkelig føler seg velkomne, for det er de som gleder seg mest av alle i familien. :ler: Noe artig man kan gjøre med serveringen/borddekningen deres for eksempel, så de føler at noe er "spesialtilpasset" dem?

Skrevet

Vi leide et lokale med flere rom, slik at barna hadde 'et eget rom' på kvelden...

Der var det tegnesaker og spill, som du sier. Men også en tv med et lite filmutvalg (og DVD-avspilling fikser vel alle barn nå?)

Under middagen så satte vi alle familier med barn 'nederst' (hadde E-bord), slik at foreldrene fikk passet sine egne barn, samtidig som det var rask utgang for de barna som ville gå ifra (men utrolig nok satt alle barn rolig og fin under hele middagen) 👍

Passer det for dere å sette barnefamilier sammen da? Eller er spredningen i relasjoner for stor?

Gjest Ciegus
Skrevet

Har du pinterest, TS? Søk på wedding og children, eller wedding, children, activities. Nå har jeg søkt på wedding children table, og fått mange gode forslag som gjør borddekningen litt mer barnevennlig.

Gjest Snuttepi
Skrevet

Ikke sett 14-åringen på barnebordet. De kan oppføre seg, og fortjener ikke å være barnevakt. En tenåring bør sitte sammen med voksne. Stakkars 14-åring som blir plassert på barnebordet, spør du meg.

Har lokalet et ekstra rom? Da kan dere låne en prosjektor og vise filmer eller streame netflix. Samle sammen spill og puslespill, ha et tegnehjørne. Er det noen barn som er litt eldre enn de små, kan de få noen kroner for å ta de med ut og leke, kanskje? Det er mange leker som kan lekes ute. Kjøp store kritt hvis det er asfalt utenfor, da kan de tegne og hoppe paradis etc.

Det kan også være en ide å presentere barna for alle gjestene. Si hvor gamle de er, hva de heter, hvem sine barn det er. Fortell hva dere har planlagt av aktiviteter for barna, så vet alle hvor de skal være og hva de skal gjøre. Da er det lettere for alle (som vil) å passe/aktivisere/leke/følge med på barna.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gått for barnebord! Selv om barna er store nok til å spise selv, er det trygt å sitte ved mamma eller pappa og ikke en masse andre barn man kanskje ikke kjenner. Jeg ville også ha plassert familiene samlet, i alle fall til en viss grad. Jeg har vært i selskap der barn 1 satt ved mor og barn 2 ble plassert ved far på den andre enden av bordet. Barn 2 hylte og slo seg vrang fordi hun ville jo også sitte ved mor, barn 1 løp fra den ene til den andre og klarte ikke roe seg ned. Store søsken synes kanskje ikke det er så stas å være "barnevakt" for småsøsken. Ikke forvent at små barn vil sitte der dere plasserer dem.

Ellers, kanskje tegnesaker eller noen leker i et annet rom ved siden av?

Anonymous poster hash: d14b1...547
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være en ide å presentere barna for alle gjestene. Si hvor gamle de er, hva de heter, hvem sine barn det er. Fortell hva dere har planlagt av aktiviteter for barna, så vet alle hvor de skal være og hva de skal gjøre. Da er det lettere for alle (som vil) å passe/aktivisere/leke/følge med på barna.

Hvis dere ikke gjør det samme med de andre gjestene synes jeg det høres ut som en dårlig ide. Som barn ville jeg synes det var flaut og nesten slemt. Hadde du likt det selv? Fortelle om aktiviteter og hvilke muligheter som er der for barna, er fint.

Anonymous poster hash: d14b1...547

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pass på at ikke gjestene blir overstadig beruset spør du meg,, alltid noen som ikke tar hensyn til at det er barn tilstede og hvis du skal ha et barnevennlig bryllup innenfor trygge rammer for barna synes jeg dette går foran alle slags leker og innleide klovner! Det er detes ansvar som vertskap sammen med foreldrene til barna

Anonymous poster hash: 507fa...211

• Liker 1
Skrevet

Hva med å leie inn en "barnevakt" som kan prøve å holde litt kontroll på barneflokken? Lede litt aktiviteter osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...