Gå til innhold

Katten min er blitt så tynn, hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har en hannkatt på 1 år som er kastrert. I det siste har han gått veldig mye ned i vekt, til tross for at han spiser mye. Han har fri tilgang på tørrfôr, og får ofte to pakker våtfôr per dag, siden han maser veldig mye på mat. For en stund tilbake (ca 1-2 mnd) fikk han ormekur (panacur), men det har ikke hjulpet. Er det mulig at han har fått orm på nytt etter kuren? Han la ikke på seg gjen etter kuren (vekten holdt seg stabil en stund), og har nå gått fra å være i godt hold til å bli direkte tynn. Pelsen er fortsatt fin.

Han er egentlig ganske aktiv, liker å være ute, men holder seg alltid rundt huset. Han er en katt som lager veldig mye lyder ("prater" virker det som), løper rundt i huset og leker og lager forskjellige lyder på kattespråket. Slik har han vært hele tiden, men er nå bekymret for at han kanskje har vondt? Katter lager jo ikke nødvendigvis lyder når de har vondt, så vet ikke. Han har også spydd inne i dag, av ukjente årsaker. Har nå begynt på en ny kur med panacur, og hvis ikke det hjelper blir det jo et besøk til veterinæren. Men håper at det kanskje er noen her som har mer peiling og erfaring, slik at jeg får en pekepinn på hva problemet kan være. Er veldig bekymret, siden han spiser så mye og bare blir tynnere.

Anonymous poster hash: f6905...030
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal få en time hos dyrlegen. Kan jo være at ormekuren ikke har tatt uhumskhetene.

Anonymous poster hash: 1e715...181

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 utekatter. Felles med alle tre er at de blir merkbart tynnere om sommeren. De er MYE mer ute enn ellers på året. Det trenger altså ikke være noe alvorlig. Om vinteren legger de på seg igjen.

Men det er en forskjell på tynn og slank. Det er bedre å gå en ekstra tur til veterinær og slippe bekymringer enn å gå å lure på om noe er galt.

Anonymous poster hash: dff93...415
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leste nettopp noe på google om at når katten har fått ormekur, må den gjentas igjen etter to uker. Dette fordi at ormen har lagt egg som klekker eller noe sånt. Dette er i så fall ikke blitt gjort, så da er det kanskje ikke så rart at det ikke har hjulpet noe særlig. Noen som vet om dette stemmer? For min del har jeg aldri visst dette, så katten jeg hadde før fikk alltid bare en enkel kur uten problemer.

Katten min er absolutt tynn og ikke slank, han ser veldig fin ut fordi han har en veldig lang og fin pels, men han er blitt mindre og når jeg kjenner på han så kjennes han veldig tynn ut.

Håper ikke det er noe alvorlig! Har hørt at det finnes en annen type orm som panacur ikke tar knekken på, kan det være sannsynlig?

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Leste nettopp noe på google om at når katten har fått ormekur, må den gjentas igjen etter to uker. Dette fordi at ormen har lagt egg som klekker eller noe sånt. Dette er i så fall ikke blitt gjort, så da er det kanskje ikke så rart at det ikke har hjulpet noe særlig. Noen som vet om dette stemmer? For min del har jeg aldri visst dette, så katten jeg hadde før fikk alltid bare en enkel kur uten problemer.

Katten min er absolutt tynn og ikke slank, han ser veldig fin ut fordi han har en veldig lang og fin pels, men han er blitt mindre og når jeg kjenner på han så kjennes han veldig tynn ut.

Håper ikke det er noe alvorlig! Har hørt at det finnes en annen type orm som panacur ikke tar knekken på, kan det være sannsynlig?

-ts

Ormekuren jeg gir må gis i 2 omganger. Den siste 2 uker senere.

AnonymBruker
Skrevet

Ormekuren jeg gir må gis i 2 omganger. Den siste 2 uker senere.

Heter den panacur? Står ikke noe på pakningsvedlegget om at den skal gjentas i hvertfall!

Skrevet

Panacur skal ikke gis i to omganger.

Spiser pus godt? Prøv å hold øye med ham. Går han på kattedo? Sjekk for diare.

Klem på magen og føl over kroppen, sjekk om han er oppblåst eller noe er unormalt. Er han mer aktiv nå om sommeren enn tidligere?

Hvis det er tilfellet, gi ham for med mer energi (f. eks Royal Canin outdoor).

AnonymBruker
Skrevet

Panacur skal ikke gis i to omganger.

Spiser pus godt? Prøv å hold øye med ham. Går han på kattedo? Sjekk for diare.

Klem på magen og føl over kroppen, sjekk om han er oppblåst eller noe er unormalt. Er han mer aktiv nå om sommeren enn tidligere?

Hvis det er tilfellet, gi ham for med mer energi (f. eks Royal Canin outdoor).

Han spiser godt, har fri tilgang på tørrfôr og får våtfôr to (noen ganger tre) ganger per dag. Han er sulten og maser mye. Han går på do ute, men han har ikke diaré. Det har han hatt før og pga den lange pelsen så er det lett å se om han har hatt løs avføring. Han liker å være ute uansett årstid, og har tidligere i år vært kjempefin og i godt hold. Det var egentlig etter at han ble kastrert at han begynte å tape seg. Takk for tips og svarene deres, kom gjerne med flere erfaringer.

Skrevet

Hvis den er blitt mager (innsunken i magen), så ville jeg absolutt ha tatt en tur til vetten. Ellers er det jo vanlig at katter tar av seg nå om sommeren, rett og slett fordi de er mer ute og i aktivitet, og/eller fordi matlysten gjerne påvirkes av varmen. Jeg la merke til det med Pusina senest i dag, at hun har tatt av seg en del, men hun hadde litt å ta av, så her er det mer snakk om at hun er blitt "slank og fin". :fnise:

• 2 uker senere...
Gjest Propelly
Skrevet

Pusen min (14 år gammel) har gjevnlig fått ormekur. Fikk nå i vår, men ble i sommer ekstremt tynn og spiste HELE tiden. Kastet opp. Kontaktet da vetrinær som sa at det var en god sjanse for at hun reagerte på ormekuren og kastet den opp, og at den derfor ikke hadde noen effekt. Nå har hun fått noe slags middel vi gnir inn i pelsen/huden med samme virkning som en ormekur. Nå er hun i normalvekt igjen::)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...