Gå til innhold

Keisersnitt på katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat kommet hjem fra ferie og hadde ei venninne til å passe på pusene mine mens jeg var borte. Er innekatter, så jeg trodde ikke ho var drektig før venninna mi kom innom og fant kattunger i senga til pusene. Ho kom seg ut for noen mnd siden, å da var ho borte en stund. Og ho har ikke lagt på seg engang. Så jeg visste ikke dette da jeg var på ferie. og ho sov over der noen netter og var innom hver dag når ho ikke sov der.

Men jeg har aldri hatt kattunger før, ho er 5 år. Men jeg frykter det at pus kanskje kan ha en kattunge til i magen, Kjente en klump der. Å det er nå et døgn siden siste kattunge kom ut, ho fikk 2 stk. Er ingen vakt tlf her nede som tar operasjon, så har fått beskjed om å ringe igjen i morgen tidlig. Og pus er i ellers topp form og koser seg mye med kattungene og spiser og drikker som normalt. Så det var ikke noe fare sa dyrlegen til å vente.

Men hva betalte dere for keisersnitt?

Anonymous poster hash: 2d0c8...e20
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært varierende fra klinikk til klinikk. Antagelig vil de ta røntgen/ultralyd først for å se. Dersom katten må opereres, husk å be om at hun blir kastrert samtidig, så slipper hun å opereres flere ganger. Hvis alt er i orden, lever katten til kastrering når kattungene er litt større og mer selvstendige. Det er ingen grunn til å la en katt gå ukastrert bare fordi den er innekatt. Det har mange helsemessige fordeler å kastrere katten, og kastrerte katter lever og er friskere lengre.

Det kan fort koste 6-7000 kr for et keisersnitt, mens kastrering av hunnkatt gjerne koster 1500 kr (pluss-minus ganske mange hundrelapper, da det er store prisforskjeller). Så om du kommer unna med prisen for kastrering, så lønner jo det seg mest...

Husk å sørge for at kattungene blir kastrert. Du kan gjerne sørge for at kattungene blir chippet+kastrert+vaksinert før de flytter fra deg, og heller ta litt penger for dem. Ikke la dette bli en evig rundgang av uønskede kattunger.

Anonymous poster hash: c9a39...2b9
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært varierende fra klinikk til klinikk. Antagelig vil de ta røntgen/ultralyd først for å se. Dersom katten må opereres, husk å be om at hun blir kastrert samtidig, så slipper hun å opereres flere ganger. Hvis alt er i orden, lever katten til kastrering når kattungene er litt større og mer selvstendige. Det er ingen grunn til å la en katt gå ukastrert bare fordi den er innekatt. Det har mange helsemessige fordeler å kastrere katten, og kastrerte katter lever og er friskere lengre.

Det kan fort koste 6-7000 kr for et keisersnitt, mens kastrering av hunnkatt gjerne koster 1500 kr (pluss-minus ganske mange hundrelapper, da det er store prisforskjeller). Så om du kommer unna med prisen for kastrering, så lønner jo det seg mest...

Husk å sørge for at kattungene blir kastrert. Du kan gjerne sørge for at kattungene blir chippet+kastrert+vaksinert før de flytter fra deg, og heller ta litt penger for dem. Ikke la dette bli en evig rundgang av uønskede kattunger.

Anonymous poster hash: c9a39...2b9

Ja, jeg skal sende ho til sterilisering når den tiden kommer. Fordi nå ser jeg hvor fort ting kan skje også ved innekatter ,bare dem kommer seg en liten tur ut får dem gjort mye.

Vi får se hva dyrlegen sier i morgen. men jeg hørte det at katter kan fødselen vare lenge? Venninna mi regnet med dem kom på kvelden den 30 juli. Og det er mnage timer siden og ho har ikke pressveer heller. Ho går fram og tilbake til do og spiser/drikker.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært hos dyrlegen nå og pus hadde ingen i magen. :) Bare glad pus ikke trengte å ta keisersnitt nå. Bedre å sjekke enn å la være. :) Så nå ligger ho hos pusungene sine igjen. :) Flink mor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter fødsel trekker livmora seg sammen, så den kan kjennes ut som et uforløst foster. Dette gir seg etter et døgn, så vanligvis anbefaler man å drøye med dyrlege til 24 timer etter siste kattunge, dersom katten ellers virker i god form.

Anonymous poster hash: 71c3f...022

AnonymBruker
Skrevet

Er sannsynligvis ikke samme pris på hund og katt. Men jeg betalte nylig 9000kr for keisersnitt på en liten hund ( sikkert mindre enn katten din) på dagtid.

Har betalt nærmere 20 000kr på nattestid en gang før.

Uansett bra du slapp keisersnitt :) pusene klarer vel stortsett å ordne seg selv ?

Gratulerer med kattunger :)

Anonymous poster hash: d4ef2...c3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...