Gå til innhold

Indianernavn - Er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over en av disse mammadagbøkene nå nettopp, og der var det ei som omtalte ungen sin som "Lille Overraskelse". Det fikk meg til å tenke på en ting: Er det lov i Norge å gi barna sine indianernavn?

Jeg har forsøkt å google litt rundt om emnet, men har ikke funnet noe spesifikt om akkurat den type navn. Har riktignok sett litt på lovdata.no og hva som står der om navneloven.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19

Noen momenter jeg har fått med meg i så måte:

-------------------

"Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn."

Med andre ord kan man ikke gi noen et indianernavn uten også å gi dem et etternavn. Altså må man f.eks. hete noe sånn som "Snikende Ullteppe Pettersen", og ikke bare "Snikende Ullteppe".

--------------------

"Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn."

Så vidt jeg har forstått skiller ikke indianere mellom fornavn og etternavn. Det er f.eks. ikke sånn at man heter "Snikende" til fornavn og "Ulltepe" til etternavn. Eller?

------------------

Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

Her kommer den litt vanskelige biten. Jeg vet ikke helt hva som regnes som "vesentlig ulempe", men det er ihvertfall klart at man neppe kan kalle ungen sin for "Smiskende Firfisle", "Hjulbeinte Pedobjørn" og lignende. Skal også sies at navneloven ble endret i 2008 (?), og da la man til ordet "vesentlig". I dette ligger en klar oppmykning av navneloven, noe som er grunnen til at vi har fått alle disse håpløse, grusomme navnene fra diverse kjendiser og geistlige de siste årene.

Men ta f.eks. et navn som "Lille Overraskelse" da; vil det kunne regnes som en "vesentlig ulempe" i forhold til f.eks. "Nemi Hundvin"? Hvis ikke det å være oppkalt etter en så grusomt dårlig tegneserie ikke kan regnes som en "vesentlig ulempe", så kan vel heller ikke et litt godlynt indianernavn regnes som det heller?

Noen andre potensielle indianernavn jeg kan kommer på i farten, som ikke nødvendigvs er til "vesentlig ulempe":

"Godlynte Regnmaker", "Rettferdige Vaskebjørn", "Inkluderende Fredselsker"

------------------

Noen med litt peiling på juss som kan gi et klart svar på hvordan navneloven stiller seg til dette med indianernavn?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at "lille overraskelse" er et kallenavn som personen bruker på nett for å holde seg selv og barnet anonymt. Selv kaller jeg barnet mitt for "mini". Hun heter ikke det...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

<<En indianergutt ville vite litt om navnene til brødrene sine og faren sa: -
Når Vandrende Hjort var født, gikk en hjort forbi teltet vårt, og når Pistrende Regn var født, da hølja regnet ned.

Er det noe mer du lurer på, Hullete Gummi?
>>

Kunne det ikke vært praktisk noen ganger med slike navn da?

Anonymous poster hash: ec53d...5ec
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, interessant. Jeg aner ikke, men jeg håper at når alle sammen er blitt lei av Dorotinea Chanel og Leanderus Maximillian, så blir indianernavn neste trend :laugh:

Anonymous poster hash: 50b13...ce0
  • Liker 2
Skrevet

Var en som het "snikende ultepe" som la meg til på snap noen måneder tilbake, er det deg. :ler:

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil tro at "lille overraskelse" er et kallenavn som personen bruker på nett for å holde seg selv og barnet anonymt. Selv kaller jeg barnet mitt for "mini". Hun heter ikke det...

Ja, jeg mente ikke at hun hadde kalt ungen sin for det på ordentlig. Hun bare brukte det kallenavnet i tråden. Men det var det som fikk meg til å tenke på dette, fordi det liksom hørtes litt ut som et indianernavn :)

Var en som het "snikende ultepe" som la meg til på snap noen måneder tilbake, er det deg. :ler:

Nei nei. Er alt for gammel for snapchat. Det havner inn under moderne ting som nå går meg hus forbi :)

Ingen som vet?

Skrevet

Jeg vet dessverre ingenting om dette, men jeg må få rose deg for et fantastisk innlegg! Så morsomt og interessant på samme tid :D

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lille er jo et navn som er i bruk, så Lille Overraskelse vil jeg tro er gangbart. Jeg har tidligere vært borti en person som hadde Frihet som mellomnavn.

Anonymous poster hash: c298f...6f2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke lov å gi barna et hvilket som hels navn, f.eks kan ikke kalle sønnen min for Coca-Cola Olsen. Husker ikke hvor jeg leste dette men det er regler rundt dette. Så tviler for at Snikende Ullteppe vil bli godkjent.

Anonymous poster hash: 9fcf9...b56

AnonymBruker
Skrevet

Lille er jo et navn som er i bruk, så Lille Overraskelse vil jeg tro er gangbart. Jeg har tidligere vært borti en person som hadde Frihet som mellomnavn. Anonymous poster hash: c298f...6f2

Mellomnavn ja, da kan man kalle seg for alt mulig, kjenner en som har favoritt fotballklubben sin som mellomnavn, eks Per Liverpool Olsen. Men fornavn er det strengere regler for. Er Lille et fornavn? Aldri hørt noen hete det.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke lov å gi barna et hvilket som hels navn, f.eks kan ikke kalle sønnen min for Coca-Cola Olsen. Husker ikke hvor jeg leste dette men det er regler rundt dette. Så tviler for at Snikende Ullteppe vil bli godkjent.

Så man kan ikke døpe sønnen sin til "Opel Kadett Hansen" altså? Hmmm... Okei.

Anonymous poster hash: c4244...670

• Liker 1
Skrevet

Ok, men når det gjelder "Coca Cola" og "Opel" regner jeg med vi snakker om beskyttede brand names allikevel. Ser ikke hvordan det er relevant i forhold til Indianernavn.

Hilsen Vandrende Salamander Olsen <------ til "vesentlig ulempe"?

Skrevet

Ingen som har en juss-utdannet mann hjemme som de kan spørre?

Skrevet

Det er vel mer et skjønnsspørsmål enn et jusspørsmål. Hva som er "vesentlig ulempe" er jo en skjønnssak... Må kanskje prøve å se? Men vil tro Lille Overraskelse stiller sterkere enn Lille Regnmaker. Den siste tror jeg ikke passerer....

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det er vel mer et skjønnsspørsmål enn et jusspørsmål. Hva som er "vesentlig ulempe" er jo en skjønnssak... Må kanskje prøve å se? Men vil tro Lille Overraskelse stiller sterkere enn Lille Regnmaker. Den siste tror jeg ikke passerer....

:fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Det heter seg at navn ikke skal være til en belastning for den som bærer navnet. Det går på skjønn hva som blir godkjent og de er strengere når det gjelder barn som ikke velger navnet selv.

Mulig at en voksen kan få godkjent å bytte navn til Vandrende Gåstokk, men på et barn vil det neppe bli godkjent som navnevalg.

Anonymous poster hash: 1a890...ec0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det heter seg at navn ikke skal være til en belastning for den som bærer navnet. Det går på skjønn hva som blir godkjent og de er strengere når det gjelder barn som ikke velger navnet selv.

Mulig at en voksen kan få godkjent å bytte navn til Vandrende Gåstokk, men på et barn vil det neppe bli godkjent som navnevalg.

Anonymous poster hash: 1a890...ec0

Og takk og pris for det!!!

Jeg hadde hatt sosial angst om jeg måtte gått rundt og presentert meg som Uventet Attpåklatt hele livet :P

Jeg kjenner en indianerfamilie i Nord Dakota som jeg har besøkt flere ganger, og de har formelle vanlige navn (de fleste indianerne heter gjerne "James Moore" og slike vanlige navn, fordi forfedrene ville unngå diskriminering) også har de uformelle indianernavn som de typisk bruker på powwow og som kjælenavn blandt familie og venner.

Jeg synes egentlig det er ganske tåpelig når folk kaller barna sine

Lykke, Strå, Håp, Måne og sånn.

De skal jo faktisk bli voksne seriøse mennesker de også en gang!

Anonymous poster hash: 11838...17e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en liten jente som heter indiane

Anonymous poster hash: 05341...6f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...